Jump to content
Sign in to follow this  
tingo

ingen summetone på telefon - treg ADSL

Recommended Posts

I ettermiddag oppdaget jeg at det gikk usedvanlig tregt på ADSL'en. En restart av NGT-boksen (ST546) pleier å hjelpe, men denne gangen gikk det tregt også etter restarten.

OK, da sjekker jeg telefonen (ISDN). Og den har ingen summetone. Merkelig, en slik feil har jeg ikke opplevd før.

En nærmere sjekk på statussiden til ST546 viser at jeg har kun ADSL-oppkobling (ikke ADSL2+) med utrolig treg hastighet. Her er hva Speedtest.net seier:

728937842.png

Vanligvis har jeg 12 -14 Mbps ned og rundt 1.0 - 1.2 Mbps opp.

 

Ja, jeg har feilmeldt telefonen. :)

Edited by tingo

Share this post


Link to post

I ettermiddag oppdaget jeg at det gikk usedvanlig tregt på ADSL'en. En restart av NGT-boksen (ST546) pleier å hjelpe, men denne gangen gikk det tregt også etter restarten.

OK, da sjekker jeg telefonen (ISDN). Og den har ingen summetone. Merkelig, en slik feil har jeg ikke opplevd før.

En nærmere sjekk på statussiden til ST546 viser at jeg har kun ADSL-oppkobling (ikke ADSL2+) med utrolig treg hastighet. Her er hva Speedtest.net seier:

728937842.png

Vanligvis har jeg 12 -14 Mbps ned og rundt 1.0 - 1.2 Mbps opp.

 

Ja, jeg har feilmeldt telefonen. :)

 

Definitivt feil på linja. Ikke uvanlig feil.

Share this post


Link to post

I ettermiddag oppdaget jeg at det gikk usedvanlig tregt på ADSL'en. En restart av NGT-boksen (ST546) pleier å hjelpe, men denne gangen gikk det tregt også etter restarten.

OK, da sjekker jeg telefonen (ISDN). Og den har ingen summetone. Merkelig, en slik feil har jeg ikke opplevd før.

En nærmere sjekk på statussiden til ST546 viser at jeg har kun ADSL-oppkobling (ikke ADSL2+) med utrolig treg hastighet. Her er hva Speedtest.net seier:

728937842.png

Vanligvis har jeg 12 -14 Mbps ned og rundt 1.0 - 1.2 Mbps opp.

 

Ja, jeg har feilmeldt telefonen. :)

 

1. Husket å betalt regningen?

2. Snakket med NGT for feilmelding?

 

Om du har gjort dette så blir nok problemet fikset.

Hvis det ikke er modemet som er problemet så er det som oftest dette som er årsaken:

montøren er ute for å koble opp nye linjer og har koblet noe feil, eller at utstyret i sentralen har fått seg en ujevn spenning e.l

Share this post


Link to post

1. Husket å betalt regningen?

Ja.

2. Snakket med NGT for feilmelding?

Nei. Hvorfor skulle jeg det? NGT har vel ikke noe med at det er feil på telefonen min, selv om de deler kobber for å levere ADSL til meg.

 

Om du har gjort dette så blir nok problemet fikset.

 

Telenor har allerede meldt at de jobber med saken. De har satt feilrettingsdato til 1.3, men akkurat nå ringte det en tekniker, som kommer hit, så da skjer det vel noe.

Share this post


Link to post

Og fem minutter etter at teknikeren kom hit hadde han funnet feilen: brudd på linja i gangen utenfor leiligheten min. Det er et firma som driver og bytter porttelefon i bygården her; de har sannsynligvis kommet i skade for å kappe den ene lederen på linja.

Nå er ting mer normale på ADSL også:

729753294.png

Edited by tingo

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...