Gå til innhold

Hvorfor er norske kristene så begeistret for Israel?


Anbefalte innlegg

I hovedsak er det bare en enkel grunn til at ALLE kristne støtter Israel. (Den som hevder de er kristne og ikke støtter Israel, Guds folk, er falske kristne. Det er ikke jeg, men bibelen som sier det. Benekter du jødene og Israel har du også benektet Guds ord)

Det står at den som velsingner Israel, Guds folk, skal selv bli velsignet, men den som forbanner Israel skal selv bli forbannet. Ingen kirkeledere kan gå rundt det bibelverset uten å benekte Gud.

Desverre så er den norske kirke gjennomsyret av religiøse mennesker som plukker ut det de liker å ikke liker ved bibelen. Det går aldri bra, og disse er falske kristne.

Wow, først vil jeg si at din proklamasjon om at de er falske kristne sannsynligvis faller for døve ører, og samtidig vil jeg si at hvordan kan du vite noen ting i det hele tatt om hva guden mener.

 

Ja, la oss ta ett eksempel ved at det finnes ett overnaturlig vesen som bryr seg om oss og vil oss vel. For da vil din oppfattelse av hva og hvordan dette vesenet er og hva det mener, være din forklaringsmodell, som blir riktigst? Nei, ærlig betalt så synes jeg at du bør være litt mer ydmyk. Det finnes ett hav av mennesker som også tror, men som ikke nødvendigvis tror på din modell av guden. Samtidig finnes det en del mennesker som ikke tror særlig mye på noen slik skapning i den forstanden en del religioner har omtalt ham/henne/det.

 

Før en går videre i en ubegrunnet påstand, så er det på sin plass at du tmsaa legger ved de nødvendige bibelvers i en spoiler, eller bare som en lenke til en online bibel. Det er vesentlig hvor i bibelen det står da vi har både en gammel og en ny del i samme bok. Dessuten har jødene hatt mer innflytelse på den gamle delen, og det kan være avgjørende for å klarlegge om det måtte ligge noe riktighet i det du hevder. Men, er det jødene som skrev det, eller var det noen andre som likte jødene så godt at de tok det med?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibelversene fra tessalonikerne der det står at vi er utvalgt, betyr det ikke annet en at vi er utvalgt til å gå ut i verden å forkynne evangeliet og gjøre tegn og under. Det er noe helt annet enn å være Guds utvalgte folk.

 

Når det gjelder romerbrevet, så forteller jo det bare at man ikke kan arve himmelen ved å bare være etterkommere av Abraham, og at ikke alle israelitter tilhører Israel.

 

hm...mener du altså at man kan komme inn i Guds rike uten å være en del av Guds utvalgte folk?

 

I Peter 1,9-10 står det om de troende: "Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk som Gud har vunnet, for at dere skal forkynne hans storverk, han som kalte dere fra mørket og inn i sitt underfulle lys. Dere som før ikke var et folk, er nå Guds folk. Dere som før ikke fant barmhjertighet, har nå funnet barmhjertighet."

 

og til trådstarter: jeg tror på Jesus og ser ikke hvorfor noen kristne er så begeistret for staten under navnet Israel...jeg tror det sanne Israel er de som tror og de som kommer til tro. Jeg mener at alle mennesker er uendelig mye verdt uavhengig av nasjonalitet og at Gud ikke gjør forskjell på folk.

Lenke til kommentar

En inkluderende gudeskikkelse og inkluderende mennesker gir ihvertfall mye bedre klang, enn en gudeskikkelse som dømmer til evig fortapelse. Hva er verdien av svovelpredikering for menneskeheten? Annet enn, at de som vil ha maktmisbruk benytter seg flittig av slik type formaninger og fordømmelser.

 

Det står litt i bibelen også om at en ikke ser sin egen bjelke i sitt øye, men hakker løs på andre individer som har gjort mye mindre urett. Uretten blir vel her forklart å være det å hakke løs på andre sine synder. Nei, la det bli den "herlige gudeskikkelsen" (for de som måtte tro på en slik), som heller tar seg av problemet.

 

En tilgivende gudeskikkelse vil vel gjerne også være meget raus med de som blir valgt å bli gitt tilgivelse, da!

 

Så la oss høre på hva Desmond Tutu har sagt om nettopp dette:

 

200px-Archbishop-Tutu-medium.jpg

 

her: http://www.youtube.com/watch?v=rWjBkZznCA4

 

Merk dere den delen hvor Tutu; taler om den store Familien

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det første bibelverset du snakker om, er fra en lignelse om vingårdsmennene. Og det står; Og da yppersteprestene og fariseerne hørte hans lignelser, skjønte de at han talte om dem.

Så det er ikke jødene eller Israel som det er snakk om her, det er yppersteprestene og farisereerne som skulle kastes ut av Guds rike. Og når han sier Guds rike, så omfatter det det kristne livet her på jorden, og himmelen. For slike, har ingenting med Guds rike å gjøre, derfor står det slik.

 

Når det gjelder det siste bibelverset du kommer med, så er det snakk om det himmelske riket, der de som ikke er troende skal bli kastet ut i mørket. Det er fortsatt ikke snakk om Israel eller jødene, det er snakk om Guds barn som ikke tror.

 

Den lære som du forkynner, kommer ikke fra kristus. Den kommer fra Satan, for å føre folk på avveie. Du må begynne å lese bibelen, og begynne å tro på det som står skrevet. Fordi det virker ikke som om du kjenner den samme Jesus som jeg kjenner. Jeg vet ikke om du bevisst ønsker å villede noen, men den læren du forkynner har ingenting med Gud å gjøre.

Den kom litt rett fra levra, men den tåler du, det var på ingen måte vondt ment:)

 

Det står i Peters 1. brev 5:4-10;

 

Kom til ham, den levende sten, som vel blev forkastet av mennesker, men er utvalgt og kostelig for Gud, 5 og bli også I opbygget som levende stener til et åndelig hus, et hellig presteskap til å frembære åndelige offer, som tekkes Gud ved Jesus Kristus. 6 For det heter i Skriften: Se, jeg legger i Sion en hjørnesten, utvalgt, kostelig, og den som tror på ham, skal ingenlunde bli til skamme. 7 Eder altså som tror, hører æren til; men for de vantro er den sten som bygningsmennene forkastet, blitt til hjørnesten og snublesten og anstøtsklippe, 8 disse som snubler ved sin vantro mot ordet; dertil er de og satt. 9 Men I er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, forat I skal forkynne hans dyder som kalte eder fra mørke til sitt underfulle lys, 10 I som fordum ikke var et folk, men nu er Guds folk, I som ikke hadde funnet miskunn, men nu har fått miskunn

Lenke til kommentar
.. (klippet bort, da det ikke er IHS jeg besvarer) ..

 

Det første bibelverset du snakker om, er fra en lignelse om vingårdsmennene. Og det står; Og da yppersteprestene og fariseerne hørte hans lignelser, skjønte de at han talte om dem.

Så det er ikke jødene eller Israel som det er snakk om her, det er yppersteprestene og farisereerne som skulle kastes ut av Guds rike. Og når han sier Guds rike, så omfatter det det kristne livet her på jorden, og himmelen. For slike, har ingenting med Guds rike å gjøre, derfor står det slik.

 

Når det gjelder det siste bibelverset du kommer med, så er det snakk om det himmelske riket, der de som ikke er troende skal bli kastet ut i mørket. Det er fortsatt ikke snakk om Israel eller jødene, det er snakk om Guds barn som ikke tror.

 

Det står i Peters 1. brev 5:4-10;

 

...9 Men I er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom,...

OK, så Jesus taler om fariseerne, presteskapet eller var det sadukeerne de også het. Grei den, men hva er poenget med bibelhistorien om den ikke også skulle gjelde dagens presteskap og lederskap? Det poenget synes jeg er viktigst, at dersom noen oppfører seg nettopp som denne type ledere, så er det den store store varsellampen!

 

Hva legger dere alle som hevder dere er kristne i å bli kastet ut i mørket?

 

Hva er det skriften fra Peters brev sier. En utvalgt ætt hva legges i det? Mulig det dere har snakket en del om allerede..

 

Hva legges i et kongelig presteskap?

Hva legges i et hellig folk? .. og ett folk til eiendom?

Lenke til kommentar

 

Wow, først vil jeg si at din proklamasjon om at de er falske kristne sannsynligvis faller for døve ører, og samtidig vil jeg si at hvordan kan du vite noen ting i det hele tatt om hva guden mener.

 

Ja, la oss ta ett eksempel ved at det finnes ett overnaturlig vesen som bryr seg om oss og vil oss vel. For da vil din oppfattelse av hva og hvordan dette vesenet er og hva det mener, være din forklaringsmodell, som blir riktigst? Nei, ærlig betalt så synes jeg at du bør være litt mer ydmyk. Det finnes ett hav av mennesker som også tror, men som ikke nødvendigvis tror på din modell av guden. Samtidig finnes det en del mennesker som ikke tror særlig mye på noen slik skapning i den forstanden en del religioner har omtalt ham/henne/det.

 

Før en går videre i en ubegrunnet påstand, så er det på sin plass at du tmsaa legger ved de nødvendige bibelvers i en spoiler, eller bare som en lenke til en online bibel. Det er vesentlig hvor i bibelen det står da vi har både en gammel og en ny del i samme bok. Dessuten har jødene hatt mer innflytelse på den gamle delen, og det kan være avgjørende for å klarlegge om det måtte ligge noe riktighet i det du hevder. Men, er det jødene som skrev det, eller var det noen andre som likte jødene så godt at de tok det med?

 

Ærlig talt altså, jeg har da aldri kommet med noen egen model på Gud! Jeg har hele tiden hvert veldig tydelig på at jeg har ingen egne meninger. Jeg er født på nytt, og det gamle meg har jeg lagt bak meg. Det er ikke lengre meg selv, men Kristus som er Herre i mitt liv.

Og derfor er ikke min egen mening relevant. Jeg følger bibelen til punkt og prikke, uten noe tull, fordi jeg vet at Bibelen er Guds ord, og der står det hva Gud mener om alle ting.

Jeg har derfor ingen grunn til å være ydmyk når jeg prøver å fortelle sannheten.

 

Når du sier at det er på sin plass at jeg legger ved de nødvendige bibelversene, så tar jeg det til etteretning, og vil gjøre det i større grad en jeg har gjort til nå.

 

Når det gjelder det siste du sa, det om gammeltestamentet og nystestamentet, vil jeg bare legge til at gammeltestamentet er mest en historie bok, og inneholder den gamle pakt, men nystestamentet er gjeldene nå og til all fremtid, og den inneholder den nye pakt, som bekrefter den gamle. Israel er ikke bare nevnt i det gamle, men også i det ny testamentet

Lenke til kommentar

 

 

hm...mener du altså at man kan komme inn i Guds rike uten å være en del av Guds utvalgte folk?

 

I Peter 1,9-10 står det om de troende: "Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk som Gud har vunnet, for at dere skal forkynne hans storverk, han som kalte dere fra mørket og inn i sitt underfulle lys. Dere som før ikke var et folk, er nå Guds folk. Dere som før ikke fant barmhjertighet, har nå funnet barmhjertighet."

 

og til trådstarter: jeg tror på Jesus og ser ikke hvorfor noen kristne er så begeistret for staten under navnet Israel...jeg tror det sanne Israel er de som tror og de som kommer til tro. Jeg mener at alle mennesker er uendelig mye verdt uavhengig av nasjonalitet og at Gud ikke gjør forskjell på folk.

 

Bibelen sier at alle som tror og er frelst skal komme til himmelen. Ikke bare Guds utvalgte folk, for vi er ikke utvalgt, vi er utkalt.

 

Bibelverset du kommer med handler ikke om de troende, den handler om Guds utvalgte folk Israel. Vet du ikke at Peter skrev til jødene, og paulus skrev til hedningene?

Lenke til kommentar

 

OK, så Jesus taler om fariseerne, presteskapet eller var det sadukeerne de også het. Grei den, men hva er poenget med bibelhistorien om den ikke også skulle gjelde dagens presteskap og lederskap? Det poenget synes jeg er viktigst, at dersom noen oppfører seg nettopp som denne type ledere, så er det den store store varsellampen!

 

Hva legger dere alle som hevder dere er kristne i å bli kastet ut i mørket?

 

Hva er det skriften fra Peters brev sier. En utvalgt ætt hva legges i det? Mulig det dere har snakket en del om allerede..

 

Hva legges i et kongelig presteskap?

Hva legges i et hellig folk? .. og ett folk til eiendom?

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med: hva er poenget med bibelhistorien om den ikke også skal gjelde dagens presteskap og lederskap?

 

Når man blir kastet ut i mørket betyr det at man blir kastet til helvete.

Kongelig presteskap, hellig folk, utvalg ætt.. alt dette er jødene. Paulus han skrev sine evangelium til hedningene, altså de som ikke er Guds utvalgte folk, men Peter som jeg siterte fra, han skrev til Israels folk (Guds utvalgte)

Lenke til kommentar

Vet du ikke at Peter skrev til jødene, og paulus skrev til hedningene?

 

Med all vennlighet vil jeg si at det var et unødvendig formulert spørsmål da du utifra innlegget ditt slik jeg leser det konkluderer med at jeg tar feil og at jeg dermed ikke vet dette. Ifølge studiebibelen min står det at 1 Peters brev ble skrevet "to believers scattered throughout the regions of Asia Minor, in what is now Turkey" (Quest Study Bible). Mer enn det vet jeg ikke om adressater. Om det skulle vise seg at jeg har tatt feil må jeg beklage det, selvsagt uten at jeg dermed mener at alt det som står der dermed kun gjelder for jødene av den grunn. Sikkert er det iallfall at Gud er en Gud for alle, og at alle som vil kan bli kjent med Ham.

Endret av rosin
Lenke til kommentar

@tmsaa: Min feil at jeg har formulert meg dårlig. Men det du nå svarer sier meg at du har adoptert meningene om hva guden måtte mene.

 

Det gjør ikke ståstedet særlig forskjellig, annet enn at du nå nevner Kristus som din rettesnor. Men, du må være bevisst på at bibelen er full av selvutnevnelser.

 

Med selvutnevnelser, så mener jeg ting som f.eks.:

 

- Jødene sier ditt og datt, med guden som gir det AUTORITET.

- Jødene bruker flittig autoriteten som de plasserer til å si ting om lovet land og utvalgt folk med mer.

 

- Peters skribent proklamerer at Peter har fått nøkkelen til himmelriket, ergo; at han har de riktigste svarene.

- Peters ortodokse kristne følgesvenner da og i dag bruker dette med at Jesus Kristus visselig skal ha utpekt Peter til å lede de kristne, til å etablere sin kirke, sitt presteskap som har den eneste riktige sannheten og de har til og med gjort noe så latterlig som å skvise inn en setning på slutten av bibelen som sier at ingen skal fjerne eller legge til noe i bibelen.

 

De som måtte ha en noenlunde bra "retningssans" vil se disse tingene som falske.

 

Selv om det her og der kan finnes nyttige poenger inni de dårlige skriftene fra folk som Peters følgesvenner, og i Jødenes tekster, så har jeg en sunn og stor porsjon skepsis til slike typer skrifter.

 

Dere kristne snakker så godt om en hellig ånd som bor i dere og guider dere. OK!

 

Da skal du i følge skriften vite svarene selv. Det vil si, at dersom min indre stemme skulle si en hel del om diverse ting, så skal jeg stole mer på det, enn på hva som står skrevet i en bok som er full av korrupsjon. Og så skal jeg heller ikke stole på hva andre sier om det kommer i konfrontasjon med hva den indre stemmen min måtte si i de forskjellige sakene.

Endret av G
Lenke til kommentar

hva er poenget med bibelhistorien om den ikke også skulle gjelde dagens presteskap og lederskap?

 

Hei!:)

 

tror ikke spørsmålet var adressert til meg, men jeg svarer litt rundt det likavel og håper det er greit.

 

"Han fortalte også denne lignelsen til noen som stolte på seg selv at de var rettferdige, og foraktet de andre. To menn gikk opp til templet for å be. Den ene var en fariseer og den andre en toller. Fariseeren stod for seg selv og bad slik: Gud, jeg takker deg fordi jeg ikke er som andre mennesker: røvere, urettferdige, horkarer – eller som denne tolleren. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener. Men tolleren stod langt borte. Han ville ikke engang løfte øynene mot himmelen, men slo seg for sitt bryst og sa: Gud, vær meg synder nådig! Jeg sier dere: Denne gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus, ikke den andre. For hver den som opphøyer seg selv, skal fornedres. Men den som fornedrer seg selv, skal opphøyes" (Lukas 18:9-14)

 

Jeg vet ikke nok til å kunne uttale meg om det spesifikke du spør om desverre, men ja, som du ser av bibelverset over er det er nok en advarsel i nytestamentet mot å bli for egenrettferdig og dømmende, men denne advarselen blir nok gitt til alle, ikke bare lederskapet.

Lenke til kommentar

 

 

Med all vennlighet vil jeg si at det var et unødvendig formulert spørsmål da du utifra innlegget ditt slik jeg leser det konkluderer med at jeg tar feil og at jeg dermed ikke vet dette. Ifølge studiebibelen min står det at 1 Peters brev ble skrevet "to believers scattered throughout the regions of Asia Minor, in what is now Turkey" (Quest Study Bible). Mer enn det vet jeg ikke om adressater. Om det skulle vise seg at jeg har tatt feil må jeg beklage det, selvsagt uten at jeg dermed mener at alt det som står der dermed kun gjelder for jødene av den grunn. Sikkert er det iallfall at Gud er en Gud for alle, og at alle som vil kan bli kjent med Ham.

 

Vi er ihvertfall enige om at Gud er en Gud for alle mennesker:) Det står blandt annet at hele Israels folk skal bli frelst på èn dag i endetiden. Altså viser det at det er en forskjell på oss som er utkalt og dem som er utvalgt.

Men vi er jo alle Guds barn, og vi som er troende, vi har et mye sterkere åndelig felleskap en de i det utvalgte folk som ikke tror

Lenke til kommentar

hva er poenget med bibelhistorien om den ikke også skulle gjelde dagens presteskap og lederskap?

.. For hver den som opphøyer seg selv, skal fornedres. Men den som fornedrer seg selv, skal opphøyes" (Lukas 18:9-14)

 

Jeg vet ikke nok til å kunne uttale meg om det spesifikke du spør om desverre, men ja, som du ser av bibelverset over er det er nok en advarsel i nytestamentet mot å bli for egenrettferdig og dømmende, men denne advarselen blir nok gitt til alle, ikke bare lederskapet.

Det er flott at andre også engasjerer seg.

 

Tror nok, du også har ett poeng med det. Likevel er det nok myntet sterkere på lederskapet, selv om andre også bør vokte seg for sin oppførsel.

 

Lederskap generellt har veldig sterk påvirkning på samfunnet. Slik ser jeg det.

 

Ett annet sted i Det Nye Testamentet står det noe om konger, prester med flere typer ledere, og hvordan de spesiellt bør vokte seg. Har skrevet om det i andre tråder som jeg ikke tar igjen på sparket. Mulig, vet neste innlegg fra meg i tråden at jeg kan lenke til poenget.

Lenke til kommentar

 

 

Med all vennlighet vil jeg si at det var et unødvendig formulert spørsmål da du utifra innlegget ditt slik jeg leser det konkluderer med at jeg tar feil og at jeg dermed ikke vet dette. Ifølge studiebibelen min står det at 1 Peters brev ble skrevet "to believers scattered throughout the regions of Asia Minor, in what is now Turkey" (Quest Study Bible). Mer enn det vet jeg ikke om adressater. Om det skulle vise seg at jeg har tatt feil må jeg beklage det, selvsagt uten at jeg dermed mener at alt det som står der dermed kun gjelder for jødene av den grunn. Sikkert er det iallfall at Gud er en Gud for alle, og at alle som vil kan bli kjent med Ham.

 

Vi er ihvertfall enige om at Gud er en Gud for alle mennesker:) Det står blandt annet at hele Israels folk skal bli frelst på èn dag i endetiden. Altså viser det at det er en forskjell på oss som er utkalt og dem som er utvalgt.

Men vi er jo alle Guds barn, og vi som er troende, vi har et mye sterkere åndelig felleskap en de i det utvalgte folk som ikke tror

Så en må være troende for å ha ett åndelig felleskap? Altså, en må tro på en gud som er sånn, og eller om en tror på en gud som er slik, så er en innenfor. F.eks. Kristne, Jøder og Muslimer i og med at de har store likheter til hverandres felles gudeskikkelse. Selv om de måtte beskrive "ham" noe ulikt en annen.

 

Men, hva med en buddhist og en hinduist, eller ett helt annet valg.

 

Nei, her tror jeg denne gruppen av religiøse trosretninger bommer.

 

Antikrist eller ikke. Mulig det er en fornuftig vær på vakt advarsel, men hvordan kan du (ja du) kjenne din neste?

 

Kan det hende den personen har en åndelighet i seg som svarer like sterkt overfor de andre trosretningene?

Lenke til kommentar
Det er flott at andre også engasjerer seg.

 

Takk for det! synes det er koselig å bli inkludert i debatten til tross for mine kunnskapshull :)

 

Tror nok, du også har ett poeng med det. Likevel er det nok myntet sterkere på lederskapet, selv om andre også bør vokte seg for sin oppførsel.

 

Lederskap generellt har veldig sterk påvirkning på samfunnet. Slik ser jeg det.

 

Ett annet sted i Det Nye Testamentet står det noe om konger, prester med flere typer ledere, og hvordan de spesiellt bør vokte seg. Har skrevet om det i andre tråder som jeg ikke tar igjen på sparket. Mulig, vet neste innlegg fra meg i tråden at jeg kan lenke til poenget.

 

Ja, jeg tror også at ledere kan ha en sterk påvirkning på samfunnet, autoriteter generelt. Leste for en stund siden i en bok som het Påvirkning av Robert Cialdini. Der var det et eget kapittel som tok for seg makten autoriteter kan ha med en rekke interessante forsøk. Kan sende deg en pm om det om du er interresert i å høre mer ellers så føler jeg at det blir for stor en digresjon. Men bare om du vil selvsagt, ingen tvang. Iallfall, jeg synes det er logisk om slike advarsler du snakker om har blitt gitt i Bibelen, for jeg er overbevist om at autoriteter kan ha en enorm påvirkning, på godt og vondt. Tilbake til trådstarters spørsmål vil jeg som nevnt anbefale Jørgens blogg som jeg sålangt har funnet forfriskende:

 

http://juergen.vgb.no/2008/12/28/israel-guds-folk/

Lenke til kommentar

Så en må være troende for å ha ett åndelig felleskap? Altså, en må tro på en gud som er sånn, og eller om en tror på en gud som er slik, så er en innenfor. F.eks. Kristne, Jøder og Muslimer i og med at de har store likheter til hverandres felles gudeskikkelse. Selv om de måtte beskrive "ham" noe ulikt en annen.

 

Men, hva med en buddhist og en hinduist, eller ett helt annet valg.

 

Nei, her tror jeg denne gruppen av religiøse trosretninger bommer.

 

Antikrist eller ikke. Mulig det er en fornuftig vær på vakt advarsel, men hvordan kan du (ja du) kjenne din neste?

 

Kan det hende den personen har en åndelighet i seg som svarer like sterkt overfor de andre trosretningene?

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med dette innlegget, så du får si ifra om jeg forstår deg feil. Men når jeg snakker om en troende, snakker jeg om dem som tror på den levende Gud, og på Messias, hans sønn. Så de som er innefor Jødedommen og Islam de har ikke et åndelig felleskap, fordi de enten tror på feil Gud, eller de ikke har forstått at Jesus er veien sannheten og livet. Uten Jesus kan man ikke ha noe felleskap med den hellige ånd.

 

Og om hvordan jeg kjenner min neste; Jeg kjenner ham gjennom ånden. Jeg merker om en person har en annen ånd enn meg gjennom min egen ånd. Jeg kan kjenne at det blir en åndskamp mellom åndene

Lenke til kommentar

 

Det er så - men hva betyr det, annet at vi og er utvalgt? Paulus sier f.eks. til menigheten i Tessaloniki, altså grekere, dette (1. Tess. 1,4): "Vi vet jo, brødre, som Gud elsker, at dere er utvalgt."

 

og i 2 Tess. 2,13. "Brødre, som er elsket av Herren, vi må alltid takke Gud for dere. Gud utvalgte dere fra begynnelsen av til å bli frelst. For dere ble helliget ved Ånden og trodde på sannheten."

 

Er dette en annen utvelgelse enn den Jødene først fikk? Nei, det er den samme. For hvem er Guds folk?

 

Rom 9,6-8 "Med dette vil jeg ikke ha sagt at Guds ord har slått feil. For ikke alle israelitter tilhører virkelig Israel, og ikke alle Abrahams etterkommere er Abrahams barn. Det står jo: Gjennom Isak skal du få en ætt som kalles din. Dette betyr at den naturlige avstamning ikke gjør noen til Guds barn. Det er de som er barn i kraft av løftet, som skal regnes som Abrahams ætt."

 

Bibelversene fra tessalonikerne der det står at vi er utvalgt, betyr det ikke annet en at vi er utvalgt til å gå ut i verden å forkynne evangeliet og gjøre tegn og under. Det er noe helt annet enn å være Guds utvalgte folk.

 

Når det gjelder romerbrevet, så forteller jo det bare at man ikke kan arve himmelen ved å bare være etterkommere av Abraham, og at ikke alle israelitter tilhører Israel.

Vel det står da vitterlig "Gud utvalgte dere fra begynnelsen av til å bli frelst", ikke bare til å gøre tegn og under. Og når du da og ser at "ikke alle israelitter tilhører Israel", så er det jo god grunn til å spørre seg hvilken størrelse Israel er, om ikke nettopp Guds folk - de som tror på Jesus?

Endret av Romeren
Lenke til kommentar

 

Vel det står da vitterlig "Gud utvalgte dere fra begynnelsen av til å bli frelst", ikke bare til å gøre tegn og under. Og når du da og ser at "ikke alle israelitter tilhører Israel", så er det jo god grunn til å spørre seg hvilken størrelse Israel er, om ikke nettopp Guds folk - de som tror på Jesus?

 

Ja, disse menneskene var helt fra begynnelsen blitt utvalgt til å bli frelst, for deretter å forkynne evangeliet og dermed skape en grunnvoll for Kristi lære på jorden. Det kommer jo frem overalt i Bibelen at Israel, og bare Israel er Guds folk; eksempler;

 

2. Mosebok 19:5 Dersom I nu lyder min røst og holder min pakt, da skal I være min eiendom fremfor alle folk; for hele jorden hører mig til.

 

Romerbrevet 15:8 Jeg mener: Kristus er blitt en tjener for de omskårne for Guds sanndruhets skyld, for å stadfeste løftene til fedrene

 

Apostlenes gjerninger 1:3-7 dem som han også fremstilte sig for levende med mange beviser efterat han hadde lidt, idet han i firti dager viste sig for dem og talte om det som hører til Guds rike. 4 Og da han var sammen med dem, bød han dem at de ikke skulde vike fra Jerusalem, men bie på det som Faderen hadde lovt, som I, sa han, har hørt om av mig; 5 for Johannes døpte vel med vann, men I skal døpes med den Hellige Ånd ikke mange dager herefter. 6 Da de nu var kommet sammen, spurte de ham: Herre! gjenreiser du på den tid riket for Israel? 7 Han sa til dem: Det tilkommer ikke eder å vite tider eller timer som min Fader har fastsatt av sin egen makt;

 

Romerbrevet 3:1 Hvad fortrin har da jøden? eller hvad gagn er det i omskjærelsen? 2 Meget i alle måter; først og fremst det at Guds ord blev dem betrodd

 

Sakarias 14:9 Da skal Herren bli konge over hele landet; på den dag skal Herren være én, og hans navn ett. 10 Og hele landet, fra Geba til Rimmon sønnenfor Jerusalem, skal bli som den øde mark, og det skal heve sig høit og trone på sitt sted, like fra Benjamin-porten til det sted hvor den forrige port var, til Hjørneporten, og fra Hananels tårn til kongens vinperser. / 11 Og folket skal bo der, og der skal aldri mere lyses bann over det; Jerusalem skal ligge der trygt. 12 Men denne plage skal Herren la ramme alle de folk som har stridt imot Jerusalem: Han skal la kjøttet råtne på dem alle mens de står på sine føtter, og deres øine skal råtne i sine huler, og tungen skal råtne i deres munn. 13 På den dag skal Herren sende en stor redsel over dem, så de tar fatt på hverandre og løfter hånd mot hverandre. 14 Også Juda skal stride i Jerusalem, og fra alle kanter skal hedningefolkenes gods sankes sammen, gull og sølv og klær i stor mengde. 15 Den samme plage skal også ramme hestene, muleslene, kamelene, asenene og alle de andre dyr i leirene. / 16 Og alle de som blir igjen av alle de hedningefolk som angrep Jerusalem, skal år efter år dra op for å tilbede Kongen, Herren, hærskarenes Gud, og for å delta i løvsalenes fest. 17

 

Og tilslutt. Israel har ingenting med dem som tror på Jesus, Israel er jødene, og jødene er Guds folk. Men det står også at på èn dag skal hele Israel bli frelst. Derfor kan jo ikke Israel være de troende, hvis de ennå ikke er frelst. Kristne inngår ikke i den pakten som Gud hadde med jødefolket. Derfor er vi ikke hans utvalgte folk. Vi er utkalt til tjenesten for evangeliumet, men ikke et utvalgt folk.

Les litt om jødenes historie, og litt om Israel i bibelen så skjønner du hvorfor

Lenke til kommentar

Og tilslutt. Israel har ingenting med dem som tror på Jesus, Israel er jødene, og jødene er Guds folk. Men det står også at på èn dag skal hele Israel bli frelst. Derfor kan jo ikke Israel være de troende, hvis de ennå ikke er frelst. Kristne inngår ikke i den pakten som Gud hadde med jødefolket. Derfor er vi ikke hans utvalgte folk. Vi er utkalt til tjenesten for evangeliumet, men ikke et utvalgt folk.

Les litt om jødenes historie, og litt om Israel i bibelen så skjønner du hvorfor

 

Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og den rette omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret på hjertet, ikke etter lovens bokstav, men ved Ånden. Han får sin ros av Gud, ikke av mennesker. Romerbrevet 2:27-29

 

med vennlig hilsen rosin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...