Gå til innhold

Vitel konkurs?


Ziera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler alle som får denne å ta kontakt med forbrukerombudet ang dette - ikke forbrukerrådet. Ombudet kan fortelle dere om dette er ulovlige vilkår! Og ta saken til vitel med forbudsvedtak osv for dere.

 

Dette er rett og slett useriøst - men noe man vel også forventet med tanke på måten de har opptredd på.

Lenke til kommentar

Denne sendte jeg Vitel forrige fredag:

 

 

Viser til faktura datert 15.03.10, som er avsluttende faktura.

 

Det registreres at det er fakturert med en strømpris på henholdsvis

143,75 øre/kWh og 148,75 øre/kWh for perioden 31.12.09 - 24.02.10.

 

Jeg er kjent med at strømprisene økte i 2010, men det var særlig i

uke 8, hvor den lå mellom 109 øre/kWh og 123 øre/kWh.

Det er likevel ikke i nærheten av den strømprisen det faktureres med

i faktura *********.

 

Jeg vil rette oppmerksomheten mot faktura ******* hvor det ved

avregning faktureres med 51,41 øre/kWh for 31.12.09. At strømprisen

samme dag skal være økt med opp i mot 300% til 143,75 øre/kWh har

ingen realisme.

Videre vises til faktura ******** av 22.02.10, altså mandag i uke 8,

hvor det forskuddsfaktureres med 79,77 øre/kWh. Det må forutsettes

at det her var tatt utgangspunkt i det som var tilnærmet dagens pris.

 

Videre vil jeg rette oppmerksomheten mot hvordan utviklingen har vært

i strømprisen for perioden. Det er tatt utgangspunkt i

konkurransetilsynets nettside, hvor følgende fremkommer når faktisk

strømforbruk i perioden (4.567) legges til grunn. Prisene er inkl. mva.

 

"GRAF MED PRISOVERSIKT"

 

 

 

Som det fremgår av grafen er ikke disse prisene i nærheten av hva det

faktureres med i faktura **********. Dog er det nærmere den pris det

faktureres med i forskuddsfaktura *******.

 

Ut i fra dette, og for å kunne avslutte kundeforholdet på en

ukomplisert måte, kan det aksepteres at det faktureres med en

gjennomsnittlig pris på 78,00 øre/kWh for hele perioden. Hvilket

innebærer at tidligere innbetalt forskudd ansees også som å være

sluttoppgjør.

 

 

 

.... og her er svaret fra Vitel, som kom i dag: (legg merke til Vitels visjon nederst i svaret)

 

Hei!

 

Den strømavtalen du har hatt hos Vitel,

 

 

Ser at du også har brukt mye mer strøm enn det som var forventet at du skulle bruke da vi lagde faktura på forventet forbruk og pris.

 

Faktura ******** ble kreditert da det var feil i prisene, noe som er blitt rettet opp i på sluttavregningen.

 

Sluttavregningen er dermed riktig og må betales i sin helhet.

 

Med vennlig hilsen

 

Kundesenter

Telefon: 05001

Vitel

 

Vitel sitt mål er meget fornøyde kunder. Har du kommentarer eller synspunkter på utførelsen av vår kundeservice, send en mail til [email protected]. Husk også at oversikt over de mest vanlige spørsmål og svar finnes på www.vitel.no

 

 

 

.... så da ble tilbakemeldingen til Vitel som følger:

 

Viser til svar.

Jeg kan ikke se at det på noen måte angis verken grunnlag for, eller dokumentasjon på, de strømprisene det er fakturert med på sluttavregningen.

 

Videre må påpekes at det ikke er gitt varsel om vesentlig økningen i prisene, heller ikke gjennom forskuddsfaktura som ble utskrevet 22.02.10.

 

I Deres mail vises det til en kreditering, dette stiller jeg meg uforstående til, og ber om nærmere forklaring på.

Forøvrig kan jeg ikke se at det strømforbruk jeg har hatt for perioden har noen relevans i forhold til dette.

 

Dersom dette ikke nå kommer til en løsning vil jeg forholde meg til Forbrukerrådet og Forbrukerombudets anbefalinger og klage saken inn til Elklagenemda.

Lenke til kommentar

Samme historie her:

 

Meldte meg på tjenesten Minstrøm i januar og fikk da ett anbud på 27 øre Kwh.

Da jeg fikk første faktura viste det seg at prisen fra første dag var en helt annen enn forespeilet. Greit nok, prisene stiger tenkte jeg. I tillegg ble jeg forskuddsfakturert med et forbruk for neste 3 mnd med et forbruk som utgjorde 1/3 av mitt årsforbruk.

 

Dette hadde jeg aldri akseptert og sa derfor opp avtalen med dem. Jeg hadde da fått en faktura med en pris fra og med 24/1- til og med 15/2 på rundt 43 øre pr Kwh. Jeg derfor om å bli fakturert på nytt med forbruk 24/1- 15/2 , samt fakturering for de siste dagene før strømmen ble portert til ny leverandør.

 

Tiden går. Forrige uke dumper så det så ned en faktura i posten min. 142 øre pr Kwh er prisen for perioden 24/1 -15/2 endret til. Altså en tredobling av sum.

 

Klaget selvsagt dette inn for vitel , der jeg stiller meg totalt uforstående til denne prisen og hvordan de kan endre prisen på denne måten. Da jeg allerede er fakturert for perioden 24/1-15/2 og kun skal ha en sluttfakturering på denne perioden + de siste dagene på ny faktura.

 

 

svar fra vitel på 1 klage:

 

 

Hei,

 

Tidligere priser på faktura var feil - vi fakturerte for lavt, og dette førte blant annet til at vi måtte slutte som kraftleverandør.

 

Vi kan ikke endre på prisene som har vært på dette produktet i perioden. Det vi derimot kan tilby er å endre avtalen din til spotpris, og lage ny sluttavregning basert på det.

 

 

 

For min del er jo dette helt uinteressant og jeg stiller meg totalt uforstående til hvordan de har kommet frem til prisen.

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale kan standard variabel kraftpris endres med 14 dagers varsel. Ved vesentlige prisøkninger skal slikt varsel gis direkte til kunden. Vesentlig prisøkning betyr her en økning hvor prisen samlet sett har steget med 2,5 øre pr kWh eller mer, siden sist kunden fikk tilsendt prisinformasjon direkte fra kraftleverandøren.

 

Noe slik informasjon har ikke kommet meg i hende.

 

Har vært i kontakt med forbrukerrådet og de rådet meg til å påklage faktura, noe jeg har gjort. Kommer også til å ta denne saken til Elklagenemda.

Godt å se at vi er flere med samme sak her. Dette kommer jeg aldri til å gi meg på.

 

T

 

Uttalelse fra forbrukerrådet om saken:

 

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/vitel_skyhoyt_over_markedspris

Lenke til kommentar

Jeg har nå skrevet en mail til vitel, og venter på svar. håper de av dere som også er rammet gjør det samme. Er ikke så god på skriftlig klager men her er mailen jeg sendte:

 

 

''Jeg viser til faktura 1-16**** av dato 15.03.10 der dere

sluttavregner meg med kr 346,35.

Her har dere tatt henholdsvis 143,75 øre/kWh for perioden 01.01-01.02/ 2010 og

148,75 øre/kWh for perioden 01.02- 24.02/ 2010.( se vedlagt fil

Faktura_1065***[1]3)

Dette mener jeg må være feil pris fordi dere den 26.01/10 sender meg

en faktura hvor dere tar 65øre/kwh for 01.01-01.02/ 2010.( se vedlagt

fil Faktura_1009***[1]2) og hvis vi ser på noordpools sine

gjennomsnitts priser for jannuar og februar ligger de på:

41,132øre/kWh og 64,271øre/kWh(omregnet fra kr/MwH) i følge

http://wwwdynamic.nordpool.com/elspot/NOK.htm

 

 

Jeg vil på bakgrunn av dette bestride kravet deres og ønsker at dere

finner en mer riktig kWh pris.Jeg ønsker at dere i svaret deres også

sender meg avtale vilkårene som gjaldt for mitt abonoment vitel

innkjøp.

 

Etter avtale med Invocia har betalingsfristen på fakturaen blitt

utsatt til 07.04.2010

 

Dersom vi ikke skulle komme til enighet, vil saken bli vurdert

oversendt til Elklagenemda for behandling. ''

 

Jeg skulle ønske jeg hadde hatt litt mere nøyaktig prisinformasjon fra andre levereandører, men jeg håper det holder. Kom gjerne med tilbakemeldinger eller innspill.

 

Jeg fikk dette til svar i dag:

Hei,

 

Vedlagt finner du kopi av våre generelle vilkår. Det finnes ingen spesielle vilkår for Vitel Innkjøp. Vitel Innkjøp er et forvaltningsprodukt der vi har egne innkjøpere som kjøper inn strømmen for oss. Prisen du får er gjennomsnittet av hva de får kjøpt inn strømmen for.

 

Prisen er riktig, og den kan vi ikke gjøre noe med. Prisen er årsaken til at Vitel måtte slutte som leverandør - prisene på strøm ble rett og slett for dyre.

 

 

Er det noen her som vet hva jeg kan svare på dette?

Jeg mener jo fortsatt at det må være feil, men hva kan jeg begrunne det med annet enn at jeg synes det er urimelig?

avtale vilkårene ligger vedlagt.

Takker for all hjelp.Generelle vilkår.doc

Lenke til kommentar

Vitel Innkjøp skal gi dere prisen på nordpool + et lite gebyr ved sidenav.

 

Nordpolprisen var -ikke- 140 øre pr kilowattime, det kan jeg garantere dere. Vilkåret er at dere skal få prisen som de kjøper inn for, inntet annet.

 

Du får be de dokumentere at dette var innkjøpsprisen.

 

Forbrukerombudet venter også på dokumentasjon på at dette er korrekt pris, og har sålangt ikke mottatt dette.

 

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11040569&subid=0

 

Ser ut til at de her i hovedsak retter seg mot de med variabel avtale, ikke vitel innkjøp. Men vitel innkjøp skal som sagt følge prisen på nordpool + gebyr.

Lenke til kommentar

Vitel Innkjøp skal gi dere prisen på nordpool + et lite gebyr ved sidenav.

 

Nordpolprisen var -ikke- 140 øre pr kilowattime, det kan jeg garantere dere. Vilkåret er at dere skal få prisen som de kjøper inn for, inntet annet.

 

Du får be de dokumentere at dette var innkjøpsprisen.

 

Forbrukerombudet venter også på dokumentasjon på at dette er korrekt pris, og har sålangt ikke mottatt dette.

 

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11040569&subid=0

 

Ser ut til at de her i hovedsak retter seg mot de med variabel avtale, ikke vitel innkjøp. Men vitel innkjøp skal som sagt følge prisen på nordpool + gebyr.

 

Jeg har også Vitel innkjøp og de ga meg samme svar som forrige innlegg. Tydelig at de prøver seg på alle.

Lenke til kommentar

Ser ut som om prisen som er ført opp på sluttfaktura varierer, noen har fått 143 øre andre 147 -+ for samme periode? og det ser ut som om sluttavregninga går ut på samme sum som jeg har fått med fratrekk for forskudd(+300/400 kr). Har Vitel rett og slett laget et regnestykke på hver enkelt kunde hvor de bruker prisen og setter den slik at de slipper å betale tilbake forskuddet som er innbetalt og istedet sitter igjen med noen hundrelapper pr kunde? Her dreier det seg om mye penger og Vitel har kanskje ikke råd til å tilbakebetale forskuddene derfor er det bedre å prøve seg på en svindel overfor kundene for å berge butikken.

Lenke til kommentar

Ser ut som om prisen som er ført opp på sluttfaktura varierer, noen har fått 143 øre andre 147 -+ for samme periode? og det ser ut som om sluttavregninga går ut på samme sum som jeg har fått med fratrekk for forskudd(+300/400 kr). Har Vitel rett og slett laget et regnestykke på hver enkelt kunde hvor de bruker prisen og setter den slik at de slipper å betale tilbake forskuddet som er innbetalt og istedet sitter igjen med noen hundrelapper pr kunde? Her dreier det seg om mye penger og Vitel har kanskje ikke råd til å tilbakebetale forskuddene derfor er det bedre å prøve seg på en svindel overfor kundene for å berge butikken.

I mitt tilfelle er det snakk om et forbruk på 8000,- og innebtalt forskudd på 5000,- så det stemmer ikke for meg i alle fall.
Lenke til kommentar

Jeg har også hatt Vitel innkjøp og har fått samme pris på strømmen på sluttfakturaen som de fleste andre. Etter å ha klaget fikk jeg følgende svar (som er relativt likt som de andre):

 

"Hei,

Prisene på strøm har vært atskillig høyere enn det vi forventet - dette var også årsaken til at vi måtte slutte som strømleverandør. Du har hatt Vitel Innkjøp, et forvaltningsprodukt hos oss, der vi aldri har visst prisen før i etterkant. Dermed har du aldri blitt varslet om pris på produktet, slik man blir på standard variabel kraftavtale.

Faktura er utsatt til 12. april."

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har lyst til å godta dette uten videre. Påslaget de har tatt er etter min mening urimelig høyt og ikke i henhold til avtalen. Er det noen andre her som har klaget på akkurat dette (påslaget)?

 

Jeg finner ikke noen artikler som omtaler innkjøpskundene, kun variabelkundene.

 

Tips mottas med takk!

 

Mvh

Ole-Jacob

Lenke til kommentar

Jeg finner desverre ikke avtalevilkårene for Vitel Innjøp. Noen som har disse lett tilgjengelig? Ser i noen avtalevilkår jeg fant ved å google (vet ikke om disse gjelder innkjøp) at Vitel på årsbasis skal være blant de 5 billigste målt etter konkurransetilsynets lister. Nå blir jo situasjonen litt spesiell iom at de slutter å levere strøm, men jeg mener de ikke kan gjemme seg bak en slik unnskyldning.

Lenke til kommentar

Jeg fant heller ikke avtale vilkårene for vitel innkjøp, men når jeg ba vitel sende meg de fikk beskjed om at det ikke var noen spesielle vilkår som gjaldt for innkjøp og de bare viste til sine generelle vilkår. De kan du se i posten min over her. Jeg vil jo heller ikke godta dette uten videre men er litt usikker på hvordan jeg går frem videre. Men jeg venter på et siste svar fra vitel før jeg tar kontakt med elklageenmda igjenn.

Endret av overtrip
Lenke til kommentar

Jeg har også hatt Vitel innkjøp og har fått samme pris på strømmen på sluttfakturaen som de fleste andre. Etter å ha klaget fikk jeg følgende svar (som er relativt likt som de andre):

 

"Hei,

Prisene på strøm har vært atskillig høyere enn det vi forventet - dette var også årsaken til at vi måtte slutte som strømleverandør. Du har hatt Vitel Innkjøp, et forvaltningsprodukt hos oss, der vi aldri har visst prisen før i etterkant. Dermed har du aldri blitt varslet om pris på produktet, slik man blir på standard variabel kraftavtale.

Faktura er utsatt til 12. april."

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har lyst til å godta dette uten videre. Påslaget de har tatt er etter min mening urimelig høyt og ikke i henhold til avtalen. Er det noen andre her som har klaget på akkurat dette (påslaget)?

 

Jeg finner ikke noen artikler som omtaler innkjøpskundene, kun variabelkundene.

 

Tips mottas med takk!

 

Mvh

Ole-Jacob

 

Jeg ville ringt forbrukerrådet og klagd til forbrukerombudet (nevnt gjerne at de ikke ha skrevet noe om annet enn vitel variabel strømpris). Så ville jeg protestert skriftlig på fakturaen, krevd hva spotprisen faktisk -var- i denne perioden, og refundert evt overskytende forskudd.

 

Så ville jeg tatt saken til eklagenemda. Evt sett om det ble noe form for "massesøksmål" (jeg tipper det vil bli dette).

 

Denne saken har bare såvidt begynt. Nøkkelen er å ikke betale, og protestere skriftlig, og så ta det derifra :).

Lenke til kommentar

Vitel Innkjøp gikk ut på innkjøpspris med et lite påslag. Enten så har Vitel grunnet sin økonomiske situasjon hatt en veldig dårlig innkjøpspris eller så har de definert et lite påslag litt anderledes enn oss. Vi har ingen andre tall å gå ut fra enn spotpris for perioden, men det er greit å ha i bakhodet at Vitel faktisk kan ha betalt dyrere for strømmen. Hvis Vitel hoster opp innkjøpspris med skjellig grunn har vi ingen sak. Ellers er det bare å kjøre på uavhengig av hvilke avtalevilkår de hoster opp.

 

Jeg forholder meg i alle fall til forbrukerombudet og vil holde tilbake betaling til de har fått en god begrunnelse og godtar denne. Frem til da har jeg påklaget regningen og avventer purring og inkasso. Går vitel dit så bestider jeg kravet nok en gang og tar saken til Elklagenemnda. Tipper det er der det ender, da jeg fremdeles ikke har fått noe annet enn et ticketnummer på klagen min.

Lenke til kommentar

Nei, vilkårene vil vel spesifisere "innkjøpsprisen på elspotmarkedet", ikke vitels evt innkjøpspris men hva prisen faktisk er på spotmarkedet + gebyr.

 

Og denne prisen skal da være lik for alle.

Ikke godt å si så lenge ingen ser ut til å finne sin orginale kopi og Vitel ikke er interessert i å dele ut denne.
Lenke til kommentar

"Hyggelig" å se at andre har satt foten sin i samme revesaks som jeg. Jeg rakk å være kunde hos Vitel i knappe 13 dager før de kasta inn håndkleet, og for det vil de ha nesten to og en halv høvding. Ermene er bretta opp, her skal det krangles.

 

 

 

jeg slår deg , 4200 for 3 uker. Utrolig!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...