Gå til innhold

Elendig forum


Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg bare påpeke at alt det jeg sier nå, sier jeg som en privatperson som har sett oppgraderingen litt på innsiden og litt på utsiden. Det jeg sier står jeg for helt alene, og i denne posten representerer jeg ikke nettverket.

 

Som mange års utvikler, og tidvis designer, syns jeg denne oppgradering gikk over styr. Den kom rett og slett alt for tidlig, og burde aldri blitt offentlig - i hvertfall som noe annet enn en frivillig beta. Men, når det er sagt, så tror jeg dette blir veldig bra til slutt, det vil bare ta litt tid. Allerede nå har vi moderatorer og administratorene fått verktøy som får forrige versjon av forumet til å se ut som om den var fra steinalderen. Vi får en langt enklere verdig som frivillige pådrivere for forumet, og teknologien lar oss endelig fokusere på kvalitet og service, i stedet for å "forsøke å få gjort ting uten å brekke nakken".

 

Den største tabben drift gjorde, var å ikke gjøre det på samme måte som forrige store forumoppgradering. Hvis jeg ikke husker feil, så leste jeg en artikkel om hvordan de gjorde det (gidder ikke leite den frem), og da var de VELDIG nøye. De kopierte over databasen som ble brukt, til en ny server, la inn oppgraderingen, og testet dette sammen. Så fikset de alle feilene som dukket opp, og SÅ oppgraderte de forumet vi vanlige brukere bruker. Mener å huske at det var litt styr sist gang det var oppgradering, men det var mest pga utseendet, og ikke pga de mange feilene med forumet. For meg, som vanlig bruker, virket det som om de hadde oppgradert forumet til en tidlig beta-utgave, siden det var så mange store problemer, spesielt med viktigte funksjoner som brukerne er avhengige av for å lese og bruke forumet på en effektiv måte.

Helt klart et poeng. Og en drømmesituasjon hadde selvsagt blitt slik. Men ved forrige oppgradering var man ikke langt inne i en generell økonomisk vanskelig situasjon, en veldig dårlig økonomisk situasjon for både mediabransjen og nettbransjen. Jeg er _veldig_ glad for at vi i det hele tatt fikk oppgraderingen. Jeg er temmelig sikker på at om forumet hadde vært eid av noen andre, og vi ikke hadde de frivillige ildsjelene vi har på bakrommet, så ville vi aldri noensinne sett denne oppgraderingen (i hvertfall ikke de nærmeste årene - og innen da ville vi for lengst blitt utkonkurert)

 

Jeg kan nevne at grunnen til den drastiske forandringen av forumets utseende, skyldes at stilene fra den gamle versjonen av forumet ikke er kompatible med den nye. Hvis du leser posten over din så ser du hernil fortelle vi forhåpentligvis ender opp med alternativer som ikke er så altfor ulikt det som var før om ikke så lenge.

Og her kommer det til å skje store ting framover. Det sitter noen utrolige ildsjeler av noen moderatorer og administratorer på bakrommet og jobber (helt frivillig og gratis) så ørene flagrer med nye utseendemaler. Og de gjør en fantastisk jobb. Etterhvert er jeg sikker på at vi får nye utseendemaler som danker ut alt vi hadde tidligere.

 

Jeg lurer også littpå hvorfor denne tråden ble flyttet. Er det fordi den skal "gjemmes bort" slik at så få som mulig leser den? Den var jo ikke feilpostet i utgangspunktet, og ville nok fått mye flere leser hvis den hadde fått ligget der jeg la den i utgangspunktet. Jeg krever at den flyttes tilbake til dit jeg la den. Den var jo ikke feilpostet.

Tråden ble flyttet fordi den var feilpostet. Det du tar opp her angår hele forumet, ikke bare akam-forumet. Tilbakemelding for "sub-forum" kategorier skal bare brukes til tilbakemeldinger som bare gjelder det "sub-forumet". Det ville f. eks. være naturlig å poste en tråd hvor man ønsker endringer av reglene i bildekritikkategorien i tilbakemeldinger om akam-forumet.

(Og jeg lover deg at tråden din får langt mer oppmerksomhet her, enn hva den ville gjort der den originalt var postet)

 

Det som ergrar meg mest er at leste emne følgjer kva PC eg har brukt og ikkje meg som brukar. Ser at dette er eit problem som det blir jobba med, men slike problem burde vore oppdaga og løyst før oppgraderinga.

Akkurat det ønsket er desverre en umulighet. Feilen ville aldri blitt oppdaget før systemet gikk "live", siden det er en feil som slår ut ved mye trafikk. For å oppdage feilen må man ha mye trafikk, for å ha mye trafikk må man lansere.

 

Men det skulle jo ha vært mulig for medlemmer å velge det gamle forumet igjen på samme måte som man kan velge mellom de forskjellige layouts (ipboard, hw.no etc.)

Det er desverre helt umulig. Selv om jeg mener at de som utvikler selve programvaren vi bruker, burde ha gjort det mulig. (Jeg har ikke så veldig høye tanker om de som har utviklet programvaren forumet har kjøpt - jeg hadde gjort mye annerledes om jeg fikk lov å bestemme).

 

Uansett. Back-end for ny og gammel versjon er ikke kompatibel. Og da har man ganske enkelt bare 2 valg:

-full oppgradering slik som ble gjort

-kjøpe inn en ekstra database-server og kjøre ny og gammel versjon om hverandre men da ville det blitt slik at om man postet på gammelt forum ville posten bare bli vist på "gammelt" forum, og om postet på "nytt" forum ville posten bare blitt vist på "nytt" forum. Ergo diskusjon.no hadde delt seg i to, og jeg tviler på at noen anser det som en fornuftig løsning.

 

Vel, hvis det viser seg at manger brukere rømmer forumet etter "oppgraderingen" så burde vel diskusjon.no ta en tenkepause... I min bedrift ville jeg tro at hvis en forandring gjorde at vi begynnte å miste kunder, ville vi gå tilbake til det gamle ganske så umiddelbart.

Det kommer ikke til å skje. Hvorfor? Fordi det hadde blitt katastrofe. Som nevnt er back-end på de ulike versjonene ikke kompatibel. Å gå tilbake til gammel versjon vil da bety at alle nye innlegg som er kommet inn etter oppgraderingen ville gått tapt.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nye forumet er håpløst elendig. Jeg har frekventert dette forumet i flere år, og har trivdes godt. Men, etter den siste "oopgraderingen" har det blitt helt håpløst! Jeg, og flere med meg, vurderer sterkt å rett å slett slutte å bruke dette forumet, ford det har blitt så tungvindt og uoversiktlig.

 

Jeg er totalt overbevist om at dette forumet mister mange brukere etter "oppgraderingen".

 

Få det gamle forumet tilbake!

 

Gammel vane er vond å venne :)

Går nok over skal du se, det fines jo noen ekstreme som slår seg helt vrang når det kommer en forandring.

 

Jeg personlig synes noen ting kunne vært som de var, og andre ting har blitt bedre :D

Ingen ting slår en stor forandring!

Lenke til kommentar

Statistikk finnes her. Dessverre ser det ikke ut som antall innlegg lenger blir oppdatert (sikkert pga. oppgraderingen), men det er en god nedgang i antall sidevisninger. På en annen side er det lite nedgang i antall besøkende, så det virker som de fleste fortsatt bruker forumet, men litt mindre.

Hvis vi ser på antall sidevisninger de siste tre månedene, ser vi en større nedgang rundt nyttår enn den vi har sett siden oppgraderingen. Dette får meg til å tro at nedgangen de siste dagene skyldes vinterferien, ikke nødvendigvis at folk er misfornøyde med forandringene. Om dette er riktig eller ikke finner vi fort ut mot slutten av nevnte ferie.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis vi ser på antall sidevisninger de siste tre månedene, ser vi en større nedgang rundt nyttår enn den vi har sett siden oppgraderingen. Dette får meg til å tro at nedgangen de siste dagene skyldes vinterferien, ikke nødvendigvis at folk er misfornøyde med forandringene. Om dette er riktig eller ikke finner vi fort ut mot slutten av nevnte ferie.

 

Vel,- har fulgt med på statistikken, og synes den taler for seg selv.....

 

post-107896-1268787100,863_thumb.jpg

 

 

Vinterferien er vel kraftig over nå,- og forumet bled vel oppdatert den 18. eller 19. februar?

Lenke til kommentar

Det du ikke tar med her er statistikkene for online users og unique visitors, som ikke ser ut til å ha falt nevneverdig. En teori om at forumet er så elendig at brukerne har rømt (som jeg antar at du hinter til) kan ikke forklare det. Det kan derimot følgende teori: Den nye versjonen av forumet har flere funksjoner som fører til færre sidevisninger, som popups for brukerprofiler og PM, og hurtigsvar både for nye innlegg (i bunn av trådene) og for redigering av eksisterende innlegg. Jeg anser det som en langt mer plausibel teori.

Lenke til kommentar

Tydelig at du ikke kan så mye om programmeringsspråk.

Men forumet er skrevet i php og bruker mySql som databasemotor.

 

Men om de hadde brukt asm, ville man brukt mye lengre tid på programmere forumet men hastigheten ville blitt mye bedre.

 

Verkeleg?! Eg trudde dei hadde programmert sin eigen webserver i asm... og laga forumet i det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...