Gå til innhold

Hjelp: Oppgrader min foto- og surfe-PC


Anbefalte innlegg

Mitt Lianli-kabinett har i dette:

  • Intel Core2Duo på 2.13 GHz
  • NVIDIA GeForce 9400 GT
  • 8 GB PC6400 minne
  • 74 GB Raptor-disk
  • 2 TB data-disk
  • 64-bit Windows Vista Home Premium

 

God maskin?

Uansett - Eg vil oppgradera etter 'mest yte-evne for pengane'-prinsippet, og tenkte då å beholda kabinettet og data-disken.

 

Kanskje noko av dette?

 

  • Intel i7
  • Eit nytt hovudkort (separat eller innebygd skjermkort?)
  • Minst 6 GB minne (fordi 12 GB blir for dyrt?)
  • SSD-disk (2gen intel?)
  • 64-bit Windows 7 Home Premium (OEM)

 

Er det nokon her som vil peika meg mot aktuelle produkt for meg?

 

Eg brukar maskina mykje og har veldig mange program og nettlesarar oppe om gangen. Har titusenvis av RAW-foto, men driv ikkje med speling og treng ikkje super 3D-grafikk. Men eg ser 1080p-video (som dagens maskin sliter litt med).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lurt å fortelle hvilket hovedkort du har. For meg ser det ut som om du har 1 stk flaskehals; prosessoren. Du trenger en Quad og aktuelle er Q8300 eller bedre for 775-sokkel fra Intel mener jeg. AMD så har du Athlon II 630 eller AMD Phenom II 945,955 eller 965. Dersom du har et ok 775-hovedkort, så kan du oppgradere for 1100 med en Q8300 (evt Q9550 til 1600,- hvis du vil bruke mer) og da har du en helt annen maskin. Dersom du ikke har et godt hovedkort, så anbefaler jeg deg uansett å kjøpe hovedkort med støtte for DDR2. Jeg synes det virker som sløseri og ikke beholde de 8 GB ram som du har.

 

Dersom du trenger HDMI og det 9400GT ikke har det, anbefaler jeg deg å kjøpe hovedkort med integrert skjermkort. Forøvrig synes ikke skjermkortet å være noen flaskehals.

 

SSD så er det Intel X-25 80Gb til ca 1800,- du bør kjøpe.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Forskjellen på DDR2 og 3 er ikke veldig stor; her er en ok artikkel som viser forskjell. I spill og oppgaver ssnakker vi om noen frames evt noen makro/millisekunder forskjell i enkelte oppgaver. Jeg hadde ihvertfall ikke byttet de ut.

 

Hovedkortet støtter alle prosessorer fra 775. Husk å laste inn siste BIOS før du skifter prosessor;som du finner her.

 

Q8300 ser ut som det beste alternativet prismessig da den ligger rundt 1050,-. Q8300 vil gi deg et veldig boost.

 

Dersom du ønsker å skifte skjermkortet er det HD5670 jeg anbefaler. Pris ca 600,-.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt nytt system var jeg deg, bare oppgradert eksisterende. Dette fordi du har mye RAM + at du har et hovedkort som kan ta alle c2d-brikker. Sats på c2dQuad som foreslått eller gå opp til q9400 til for kr1379 eller q8400 til kr1305.

 

Grafikkort som foreslått over et bra utgangspunkt, eventuelt opp en klasse til 5770/5750.

 

Og selvfølgelig vil det å kjøre OS på en Intel 80GB disk med dokumenter, IE8-tempfiler og swapfil på raptoren vil du ha så mye og gå på at core-i7 oppgraderingen ikke vil svare seg.

 

Bortsett fra det vet jeg jo hvor artig det er med nytt leketøy da...

Lenke til kommentar

En 2.2GHz Core 2 Duo koster rundt 500 kroner ny, virker som bortkastet tid å prøve å kvitte seg med den. Ellers er jeg enig med mange andre her, ny CPU burde være nok for å få et år eller to til ut av systemet ditt. Litt rart at du har problemer med videoavspilling for har du et skjermkort som hjelper til litt burde det gå greit selv med CPUen du har i dag. Jeg kjenner ikke spesifiaksjonen til 9400 GT, men nesten alle nye skjermkort kan avlaste prosessoren med videodekoding.

 

Jeg byttet forøvrig ut en maskin med lignende spesifikasjoner, men den var AMD-basert uten mulighet for videre oppgradering (pga gammel sokkel) så jeg måtte uansett bytte hovedkort, CPU og minne. Hadde jeg hatt din spec ville jeg nok bare byttet CPU, eventuelt satt inn en SSD-disk og beholdt Raptoren som rask datadisk. Tror jeg ville beholdt Vista også, hva foreventer du å oppnå med å bytte til Win 7?

Lenke til kommentar

Tanken med Win7, var å bruka Vista-lisensen i lag med det gamle hovedkortet.

Men no, når vi bare snakker om CPU- og HDD-oppgradering, så tenker eg at Win7 ikkjej er verdt pengane.

 

Min Vista 64 Home Premium er OEM, men eg får nok re-aktivert via telefon, om ny CPU og disk skulle få den til å tru at dette er ein heilt ny maskin.

 

  • Intel Core 2 Quad Q9400 - ca. kr. 1 500,-
  • Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 - ca. kr. 1 800,-

 

Eg hadde tenkt å bruka sju-åtta store på denna oppgraderinga, men med kjempegode kjøpetips så blir det kanskje pengar til overs til ny skjerm:

 

  • Eizo FlexScan S2243W - ca. kr. 5 000,-

 

Den tenker eg blir fin til foto-redigering (y)

Lenke til kommentar

Eg enda opp hos Komplett (som hadde varene på lager), og så gjekk eg for ein større skjerm:

  • Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz kr. 1 450,-
  • Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail kr. 1 875,-
  • Eizo 27" LCD FlexScan SX2761WK Black kr. 5 995,-
  • WD Passport™ Essential SE 1TB Black kr. 1 475,-

Håpar å læra meir om manuell TRIM og Vista når disken er på plass (det er tross alt ein Retail-pakke).

Lenke til kommentar

BIOS-oppgraderingsprogrammet (AFU236U.exe) melder at:

Versjonen av denne filen er ikke kompatibel med Windows-versjonen du kjører. Se i datamaskinens systeminformasjon om du trenger en x86 (32-biters) eller x64 (64 biters) versjon av programmet, og kontakt deretter programutgiveren.

Eg har 64-bit Vista Home Premium, og eg laster Bios-oppgdateringsprogrammet for Vista 64.

Hjelp!?

Lenke til kommentar

Inne på produktsida som jornboss linka til, klikka eg inn på "BIOS-Utilities (6)" der den øverste (som eg trudde var nyaste) "Afudos BIOS update tool V2.36" ga meldinga i forrige post. Eg ser no at dette er DOS (og ikkje Vista 64).

 

To hakk lenger ned i lista ser eg "ASUS Update V7.10.05 Install Program" som eg lastar ned og installerer. Eg seir at eg vil oppdatera frå fil, og peiker til fila "P5B Premium Vista Edition BIOS V1102" (som eg lasta ned frå same side). Oppgraderinga feilar, men eg prøver igjen. Til slutt prøver eg via Internett, men også den feiler.

 

Etter tre BIOS-oppdateringsforsøk med "ASUS Update V7.10.05 Install Program", prøver eg med omstart av maskina og oppdagar at den då er d ø d !

 

Fins det nokon måte å tilbakestilla desse BIOSane på?

Lenke til kommentar

Hvis du har prøvd å flashe ny bios og det feilet hjelper det ikke å resette bios-settinger ved å tømme batteri/kondensator eller reset-funksjon.

 

Ifølge Asus side for hovedkortet ditt støtter det imidlertid "Crashfree Bios 3", se et stykke ned på siden jeg har linket til.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=WJMPafVMpLw1hHc3 (samme side som du og Jornboss viser til)

 

Der står det at du kan reinstallere bios fra en USB-key. Eksakt hvordan det gjøres vet jeg ikke, men det går det sikkert an å finne ut hvis det virkelig er det som er problemet. For meg er det ikke helt klart hva du prøvd å gjøre så da er det vanskelig å gi eksakte svar.

Lenke til kommentar

(beklager, men eg var oppteken nokre dagar)

Batteri-trikset hjalp ikkje, nei.

Eg brukte "Flash BIOS"-programmet til ASUS og prøvde å flasha BIOS ved hjelp av nyaste BIOS-fil som eg hadde lasta ned frå ASUS. Det var rett nok ein beta-versjon, men den låg på nedlastings-sida, der.

 

Oppdateringa feila, så eg prøvde igjen.

Også det feila, så eg prøvde "Update BIOS from Internet".

Det feila også, så då prøvde eg med omstart av PCen.

 

No er det lys i ASUS-logoen på hovudkortet, og alle vifter og diskar sviv som dei skal.

Men skjermen tenner ikkje, og det kjem ikkje eit "bip" i høgtalaren.

 

Så eg må nok få til å flasha BIOS frå USB, CD eller diskett (har ein ekstern USB-diskettstasjon).

Har prøvd å få lasta ned dokumentasjon til hovudkortet via Macen, men det ser ikkje ut til at ASUS.com likar Apple!?

 

Pga. mykje trafikk, må eg bruka P2P-nedlasting, og så kjem eg ikkje vidare.. Får prøva å finna ein annan Windows-PC og få lasta ned brukarrettleiinga der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Då trur eg at eg gir opp.

Eg får uansett ingen bilde på skjermen eller bip i høgtalaren på hovudkortet.

Eg har funne original-CDane (som er boot-bare) men maskina nekter å starta eller boota.

Så då lurer eg på om folk her har forslag til eit nytt hovudkort eg kan kjøpa.

Lenke til kommentar

Då trur eg at eg gir opp.

Eg får uansett ingen bilde på skjermen eller bip i høgtalaren på hovudkortet.

Eg har funne original-CDane (som er boot-bare) men maskina nekter å starta eller boota.

Så då lurer eg på om folk her har forslag til eit nytt hovudkort eg kan kjøpa.

 

Det var trist, men hvis du har ødelagt BIOS vil du ikke kunne boote fra CD før det er fikset. Kan du ikke få hjelp der du kjøpte PCen?

Lenke til kommentar

PCen er sjølv-bygd (tre år gamal), men eg fann noko hovudkort-greier (med seks SATA-kontaktar og ein intern firewire-kontakt) i "refubished"-kategorien, så eg får kanskje maskina opp igjen å gå, for nokre hundrelappar (håpar eg).

 

Elles hadde det jo vert kjekt om Asus kunne skaffa meg ny BIOS, for det _var_ faktisk BIOS-oppgraderinga (i Windows) som tryna maskina.

Neste gang blir det BIOS-oppgradering frå DOS!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...