Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

F.eks. 2 liter. Hva betyr det?


Olgadolga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående RX-8: 240-hesteren hadde et forbruk på omtrent halvannen liter per mil på blandet kjøring, noe som strengt tatt ikke kan kalles lite. Dessuten har den vel ca. 210Nm dreiemoment, og det er ikke akkurat noe å skryte av på 240 hester ...

 

Jeg skjønte heller ikke poenget med wankelmotorer. Det var før jeg prøvde en. Det er den morsomste motorkonstruksjonen jeg vet om.

Den passer nok ikke så godt i annet enn sportsbiler - nettopp på grunn av at du må holde den på høyt turtall for å ha krefter tilgjengelig. Det gjør seg ikke like godt i en Mazda 5, for å si det sånn.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stallion: Okei, da har vi forskjellige kilder, men jeg må nesten stole på BilNorge, som du refererer til. Dreiemomentet er uansett 211Nm, noe som fortsatt er veldig spakt.

 

Tee-Zee: Jeg får nesten prøve en RX-8 en dag, da. Har kun erfaring med MX-5 (første gen.), og den er så lavt giret at det er rett slitsomt.

 

Uansett, å sammenligne sylindervolumet til en Wankel-motor med en tradisjonell sylindermotor blir uansett feil. Det er jo to heeelt forskjellige konstruksjoner.

Lenke til kommentar

Tee-Zee: Jeg får nesten prøve en RX-8 en dag, da. Har kun erfaring med MX-5 (første gen.), og den er så lavt giret at det er rett slitsomt.

Har du testet en modifisert MX-5 med wankelmotor eller en original? Om det er originalen må jeg si meg uenig, med unntak av at det kanskje hadde gjort seg med et ekstra autobahngir, så synes jeg det passer svært godt til bilen.

Lenke til kommentar

Original MX-5. Kassa er en fryd å betjene, fantastisk mekanikkfølelse og presisjon, men gir-ratioene er litt feil. De første girene er grei, men særlig femtegiret er alt for lavt. Det er bare noen hundre omdreininger i minuttet forskjell fra fjerde gir til femte (i f. eks. 80 km/t), og siden femte kun er cruise-gir, kunne det vært giret mye høyere.

 

Når det er sagt, så er MX-5 fantastisk morsom. Litt ullen styring til en slik bil å være, men det kan være fordi "min" var Miata, og dermed kanskje litt mer amerikansk satt opp trekker litt ned. Alle skranglelydene er også litt negativt, men som en morsom sommerbil ved siden av stasjonsvogna er den absolutt ypperlig. Kanskje de beste setene jeg noengang har opplevd i en japansk bil også de skinnsetene MX-5 ble levert med.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er motorvolumet kun det såkalte slagvolumet, nemlig det volumet som toppen av stemplet beveger seg i. Over dette slagvolumet er det vanligvis et lite forbrenningsrom i toppen (topplokket) der ventilene har plass til å åpne seg, dette volumet regnes altså ikke med til motorvolumet.

 

Slagvolumet kan spesifiseres med to mål, nemlig borringen (diameteren inne i sylinderen) og slaglengden (hvor langt stempelet beveger seg fra øvre til nedre dødpunkt).

 

Generelt kan man finne ut om en motor er en typisk turtallsmotor eller en seigdragingingsmotor ved å sammenligne borringen med slaglengden. Hvis de to målene er like kalles motoren "square". Er slaglengden større enn borringen er motoren "undersquare", sånne motorer er typisk seigdragingsmotorer. Motorer med stor borring og kort slaglengde er "oversquare" og slike motorer krever at man drar den ut på turtallet for å få skikkelig effekt. F1-motorer er alle oversquare, dieselmotorer er stort sett undersquare.

 

Apropos bokstaven V foran eller bak tall. Det sies at det ikke finnes noen regler uten unntak. Sånn her også. Fiat hadde en modell på 50- og 60-tallet som het 8V (leses Otto Vu på italiensk). Den hadde ikke 8 ventiler, men en V8-motor i fronten.

 

Tidligere Ferrari-modeller regnet forresten kun slagvolumet per sylinder. 60-tallets superbil Ferrari 250 GTO hadde en V12-er, altså et totalt slagvolum på 250 cm³ • 12 = 3 liter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Full tank på en W124 er vel 70 liter mener jeg. Mulig de også ble levert med større som option.

 

Full tank med en pris på 13,- pr. liter er da 910,-

 

2,3 liters motor i 124 vil si at det er en 230, det er den nest minste bensinmotoren som ble levert i de.

Den er etter mitt syn for sløv, bilen fortjener en 6-sylindret motor.

Lenke til kommentar

Full tank på en W124 er vel 70 liter mener jeg. Mulig de også ble levert med større som option.

 

Full tank med en pris på 13,- pr. liter er da 910,-

 

2,3 liters motor i 124 vil si at det er en 230, det er den nest minste bensinmotoren som ble levert i de.

Den er etter mitt syn for sløv, bilen fortjener en 6-sylindret motor.

 

Vil det si at jeg må betale MYE i bensin?

lønner det og finne seg en annen w124 ?

Lenke til kommentar

 

Full tank på en W124 er vel 70 liter mener jeg. Mulig de også ble levert med større som option.

 

Full tank med en pris på 13,- pr. liter er da 910,-

 

2,3 liters motor i 124 vil si at det er en 230, det er den nest minste bensinmotoren som ble levert i de.

Den er etter mitt syn for sløv, bilen fortjener en 6-sylindret motor.

Vil det si at jeg må betale MYE i bensin?

lønner det og finne seg en annen w124 ?

 

Først av alt:

Hvor mye tanken rommer har INGEN betydning på kostnadene med å ha bilen.

 

230er ikke så himla dyr å kjøre med om du først skal ha 124, men en 250D vil være billigere i bruk med sin late dieselmotor.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Hvis du kjører 500 km og sylindervolumet tar i gjennomsnittlig drifstofforbruk 1.3 L fra din bil, så se hvordan du kalkulerer at hvor mange letter og penger du bruker i 500 km:
 

Drivstoffpris: 1.4 kr

Total drivstofforbruk:  650 L (1.3 L x 500 km)

Reisekostnad: 910 kr (650 L x 1.4 kr)

Lenke til kommentar
Hvis du kjører 500 km og sylindervolumet tar i gjennomsnittlig drifstofforbruk 1.3 L fra din bil, så se hvordan du kalkulerer at hvor mange letter og penger du bruker i 500 km:

 

Drivstoffpris: 1.4 kr

Total drivstofforbruk:  650 L (1.3 L x 500 km)

Reisekostnad: 910 kr (650 L x 1.4 kr)

Lenke til kommentar

 

Hvis du kjører 500 km og sylindervolumet tar i gjennomsnittlig drifstofforbruk 1.3 L fra din bil, så se hvordan du kalkulerer at hvor mange letter og penger du bruker i 500 km:

 

Drivstoffpris: 1.4 kr

Total drivstofforbruk: 650 L (1.3 L x 500 km)

Reisekostnad: 910 kr (650 L x 1.4 kr)

Hva i all verden forsøker du å si her?

Lenke til kommentar

 

Hvis du kjører 500 km og sylindervolumet tar i gjennomsnittlig drifstofforbruk 1.3 L fra din bil, så se hvordan du kalkulerer at hvor mange letter og penger du bruker i 500 km:

 

Drivstoffpris: 1.4 kr

Total drivstofforbruk: 650 L (1.3 L x 500 km)

Reisekostnad: 910 kr (650 L x 1.4 kr)

Hva i all verden forsøker du å si her?

At han har en ekstremt tørste bil som bruker 1.3l pr kilometer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...