Gå til innhold

Lyssterk tele for micro four-thirds

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
[...]ultraraskt objektiv for micro four thirds-kameraene fra Olympus og Pentax.

Javel? Har Pentax eit MFT-kamera, altså? Dette var nytt for meg. :roll:

Skrevet

Små sensorer har en areal-begrunnet ulempe i forhold til store når det kommer til ISO-støy. De trenger større blenderåpning for å gi samme mengde støy som større sensorer gjør under de samme lysforholdene. Så dette er en kjærkommen nyhet.

50mm f/0,95 på mFT tilsvarer brennvidden og dybdeskarpheten man får med 66,6mm f/1,425 med APS-C (1,5x crop) og 100mm f/1,9 på fullformat.

Størrelsen og vekta virker overkommelig selv om det blir litt stort i forhold til kameraet. Over 52mm lysåpning er uansett MYE!

Det skal bli morsomt å høre mer om denne produsenten i framtida.

Skrevet
[...]ultraraskt objektiv for micro four thirds-kameraene fra Olympus og Pentax.

Javel? Har Pentax eit MFT-kamera, altså? Dette var nytt for meg. :roll:

Gah! Me fix!

Skrevet
Meh, antar dette kommer til å bli veldig soft og ikke likt noctilux i det hele tatt. Man finner jo allerede små objektiver som gjøre dette på mft.

Jeg tar gjerne i mot tips om slike Ingardj.

Det her ser spennende ut synes jeg. Jeg har hatt gleden av å bruke et H.Zuiko 42/1.2 (for Pen FT) på E-P1 en stund, og jeg tar gjerne noe enda raskere, men jeg kan ikke få meg til å bla opp ti tusen eller mer for det.

Skrevet

Masse C-mount-optikk som kan brukes på µ4/3 med et enkelt adapter, både eldgamle og nyere saker. Ingen AF, men mye å velge i både på brennvidder og lysstyrke. Hovedutfordringen er å finne de som faktisk dekker bildebrikken med bildesirkelen, mange av disse objektivene er laget for brikker som er mindre enn 4/3. Og prisene på de som har fått godt ry har jo selvsagt skutt i været på bruktmarkedet.

Antar Noktor blir et slikt objektiv, bare med adapter fast påmontert :thumbup:

Selv har jeg kikket litt på en 25/0.95 hos B&H, men har feiget ut - vet alt for lite om det til at jeg tør ta sjansen....

Skrevet

Jojo, jeg kjenner det markedet. Og jeg ønsker Noktor velkommen på banen, det blir spennende å se hva de kommer med, og hvilken pris de skal ha.

• 2 uker senere...
Skrevet

Prisen er klar: 750 $ ved forhåndsbestilling.

http://www.flickr.com/photos/theleggett/sets/72157623527995554/show/

Jeg er spent på å se flere bilder fra dette objektivet - mange av disse bildene er på nivå med mine 50 år gamle sovjetiske f/1.5 objektiver; lav kontrast, interne refleksjoner, coma... Sjarmerende på gammelt glass til godt under 100$, men jeg er ikke sikker på om jeg finner det like sjarmerende på en 2010-modell. Med tanke på at Voigtländer Nokton 50mm f/1.5 koster under 500 $, og Nokton 50 mm f/1.1 koster 1000 $ (og ingen av dem er noe mer volumiøsde, mener jeg), er det å håpe for Noktors del at vi får se bilder som virkelig viser objektivets sterkere sider...

Skrevet

Steve Huff lager en dagbok om fotografering med Noktor: http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/03/the-noktor-50-f0-95-lens-review-diary/

Han er vel det jeg anser som ambivalent til objektivet - det har sine klare mangler (min tidligere sammelikning med 50 år gamle sovjetere synes styrket...), men kan også bidra til å fremskaffe temmelig unike og særegne bilder.

Personlig ville jeg nok heller gått for et Voigtländer Nokton f/1.1 - fordi det er et bedre objektiv i "moderne" forstand, fordi det ikke koster mye mer, fordi det kan brukes også på andre fatninger enn µ4/3, men kanskje mest fordi jeg allerde har en del (billige) objektiver med sterk karakter.

Skrevet

Dette ser egentlig helt forferdelig ut, noe de fleste antok. Bokehen er jo til å le av. Spesielt hvis man stopper ned litt..

Oly-brukerne bør jo kjøpe 50mm f/2 i stedet for dette tull-objektivet.

Eller så kan du kjøpe et om-objektiv til noen hundrelapper som tegner mye bedre og skarpere enn dette overvåkings-objektivet..

Skrevet (endret)

Steve Huff lager en dagbok om fotografering med Noktor: http://www.stevehuff...s-review-diary/

Da er Huff ferdig med dagboka om Noktor 50mm f/0.95 - og han endte på den ikke helt oppsiktsvekkende konklusjonen at Voigtlânder Nokton 50mm f/1.1 er et bedre objektiv på omtrent alle måter, forutsatt at man har råd til å gå litt opp i pris...

Endret av a_aa
  • Opprett ny...