Gå til innhold

Essensielle norske filmer

Olum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha en multimediepresentasjon om norsk filmhistorie fra mellomkrigstiden til i dag. Har dere tips til essensielle filmer jeg bør ha med? Jeg tenker jeg skal inkludere filmer av Tancred Ibsen, Wam & Vennerød, Oscar-vinnere/nominerte. Skal nok også prate litt om den skrekkfilmbølgen som pågår i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal ha en multimediepresentasjon om norsk filmhistorie fra mellomkrigstiden til i dag. Har dere tips til essensielle filmer jeg bør ha med? Jeg tenker jeg skal inkludere filmer av Tancred Ibsen, Wam & Vennerød, Oscar-vinnere/nominerte. Skal nok også prate litt om den skrekkfilmbølgen som pågår i dag.

Det kom nettopp ei bok om norsk film som tek for seg 12 sentrale filmar dei siste åra.

http://www.universitetsforlaget.no/boker/m...ductId=21232462

Orions belte (1985)

Veiviseren(1987)

Stella Polaris (1993)

Ti kniver i hjertet (1994)

Søndagsengler (1996)

Hustruer III (1996)

Budbringeren (1997)

Elling (2001)

Salmer fra kjøkkenet (2003)

Vinterkyss (2005)

Reprise (2006)

Max Manus (2008).

Skrevet
Hva med Jakten (1959) som var med i hovedkonkurransen i Cannes.

Erik Løchen :) Har ikke sett den men har sett hans andre film motforestilling, bestående av 5 filmruller som skulle vises i tilfeldig rekkefølge. Meget interesant film som handler om et produksjonteam og filmen de produserer glir inn i hverandre, og man etterhvert blir usikker på hvilken virkelighet filmen eksisterer på, skuespillerne ser rett inn i kamera og sier rare og unaturlige ting. Løchen var nok kanskje det først eksempelet på norsk kunstfilm.

Skrevet

Må nesten bare nevne at rett etter jeg skrev i denne tråden sist, så fant jeg ut at Løchens Jakten og Motforstellinger har kommet på DVD nå. 159 kroner på platekompaniet for begge filmene samlet, anbefalles varmt vet i hvertfall at jeg skal løpe ned å kjøpe dem.

Skrevet

Jepp. Plukket opp den DVD-en for et par dager siden. Støtter anbefalingen.

Er det forresten noen andre stil- og formbevisste norske regissører? Fra nyere tid kan jo Joachim Trier nevnes, men sånn ellers er det jo jævlig tradisjonelle filmfortellinger her til lands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...