Gå til innhold

[Løst]Råd til bryllupsfotografering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal førstkommende lørdag være fotograf i et bryllup med ansvar for å ta bilder primært etter vielsen, altså i middag og utover kvelden. Jeg skal delta i middagen og må jobbe noenlunde diskret da. Jeg har understreket at jeg ikke har mer enn ok utstyr, og at forventningene ikke må være skyhøye.

 

Status er at jeg har et Canon 400D med følgende Canon-objektiver: 18-55 IS, 50 f/1.8 II, og 70-300 f/4-5,6 IS USM. Har rikelig med minnekort og ekstra batteri. Har p.t. ikke ekstern blitz eller skikkelig stativ.

 

Vet at det er et stort ansvar og jeg tar oppgaven seriøst. Håper at jeg kan få noen gode råd her, gjerne om du har erfaring med bryllupsfotografering og bruk av kamera med sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppfatter deg slik at du ikke skal ta de offisielle bryllupsbildene, og i så fall kan du ikke gjøre så mye galt...

 

Så hvis det er middag- og festbildene du skal ta ansvaret for gjelder generelt reglene for så lite utstyr som mulig, og (som du sier) jobbe så diskret som mulig. Hvis du ikke har blits ville jeg nok gått for 50 f/1.8 objektivet ditt. Og gå litt opp på ISO så kan det hende du får rask nok lukker.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å søke litt; det er minst én annen tråd om dette som inneholder masse nyttig informasjon. Det kommer sikkert noe her, men det ligger som sagt tråder med mange gode svar. Dersom du sliter med forumets søkefunksjon, kan du prøve

'site:diskusjon.no søkeord' på Google...

Lenke til kommentar

Blits er i hvert fall et svært nyttig hjelpemiddel. Jeg tror nok jeg vil anbefale deg å gå for 430EX i stedet; den er kraftigere og kan også roteres, ikke bare tiltes. Spesielt i et bryllup er det nyttig. Se gjerne på tutorials for å lage dine egne bouncecards også, og hvordan disse anvendes.

 

Det har dog ikke så mye for seg å kjøpe mye utstyr om du ikke har tid til å lære deg å bruke deg, så jeg ville skyndet meg ut og kjøpt blits dersom du har tid til å sette av noen timer til trening i forkant. Har du ikke den tiden, gjør du deg selv en tjeneste med å la være og heller ta bilder med utstyret du allrede har...

Lenke til kommentar
Blits er i hvert fall et svært nyttig hjelpemiddel. Jeg tror nok jeg vil anbefale deg å gå for 430EX i stedet. Den er kraftigere og kan også roteres, ikke bare tiltes.

 

430 EX II kan både tiltes og roteres den også.. Den er også billigere (ny) enn EX... Side by side er de så godt som identiske.

http://photo-tips-online.com/review/canon-...allery.php?id=1

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Hei. Hvis du skal ta bilder av brudeparet også så er det sykt tøft og blitt moderne å ta morsomme bilder av dem, altså ikke rett opp og ned bilder. Få gjester til å gjøre noe sprell:P Et tips jeg har sett mange bryllupsfotografer har brukt er fisheye fra toppen og ned. Beina blir små og de står liksom inn i kamera. Resultatene blir VELDIG bra og morsomme! Men bare et tips;)

Lenke til kommentar

Når det kommer til eksternblits så er det meget lurt.

neste steg er softbox, så er det kabel til blitsen.

 

da får du med engang mye bedre kontroll på lyset,

 

Ett lys smell oven fra 45grader ned.

-----||------ fra venstre, med lang nok lukker til å få litt eksisterende lys på den andre siden.

 

 

PPS: Om du skal være incognito og vill ha med deg skikkelig øyeblikk så ikke se bort fra å bruke 70-300mm, da kan du så på god avstand uten at folk stivner opp. (se etter møtende blikk.) (Jeg gjør dette i demonstrasjoner :p )

 

PS: Neste steg er assistent :)

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar

Ville uten tvil kjøpt en blits,ganske lett og få fullgode bilder med enkel justering.

Og blitsen behøver du ikke å kaste etter bryllupet :)

 

Ved middagsbordet/taler vil 50mm fungere greit i lukkerprioritet uten blits,fordelen er at alle sitter rolig så du kan bruke litt lange lukkertider.Skjæringen av bryllupskaka ville jeg brukt blits da det fort kan skje litt action.Nå dansen begynner vil du slite med og få raske nok lukkertider,blits der gjør underverket.

 

Canon 430EX II er den du burde gå for,den er raskere en den gamle utgaven.

 

Det du gjør er og sette kameraet i manuelt og justerer lukkertiden til 1/120 sec og blender rundt f/5.6 iso kan du sette på 100,blitsen har du på ettl/auto og retter den opp i taket hvis det er mulig,hvis ikke så sett den i ca 45 grader.Husk å sett kameraet i blitsmodus på fargetemperatur-skalaen og ta gjerne bildene i raw-format du kan gjør så mye mer i etterkant med bildene og Canon-DPP er et fint program til enkel redigering.

 

Ta endel bilder før bryllupet,gjerne av noen som beveger seg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på shopping og valgte å gå for en litt rimeligere Sigma EF-530 DG ST blits, som bør holde til mitt bruk i denne omgang.

 

Skal teste ut blitsen de neste dagene, også med 70-300 mm. Skal også forsøke å få til noen morsomme bilder på festen :fun: Takk for tips om bruk av objektiver. Håper å få til å ta bildene særlig under middagen uten blits, for å være mest mulig diskret.

 

Hjertelig takk for alle gode innspill! Jeg har selvføgelig også lest andre relevante tråder. Jeg vet at det er et stort ansvar og jeg tar det seriøst, så blir en spennende opplevelse. Om du har flere gode råd tar jeg imot hjelp med åpne armer :cool:

Lenke til kommentar

Ikke et fototeknisk tips, men:

Sørg for å ta bilder av alle par/gjester under middagen, det satte vi hvertfall veldig pris på at vi pisket fotografen vår til. Det er stas å ha når man lager album, og det er ikke så enkelt å sørge for at alle er fotografert utover kvelden hvis det ikke er et lite bryllup der man kjenner de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg tar selvflølgelig kun bilder i RAW :) Har ekstra minne og batterier, samt batterilader. Trolig også laptop til å kopiere over til.

 

Brudeparet har bedt meg spesifikt om å ta bilder av alle par/gjester under middagen. Skal sjekke ut lokalene i kveld og håper takhøyden ikke er for høy slik at jeg kan bruke bounce flash vha. taket. Har også tilgjengelig strikk og papir slik at jeg kan bruke det som en reflektor fastmontert på kameraet om det skulle trengs, etter tips fra en kompis.

 

Takk for gode råd, men begynner å få litt kontroll føler jeg! Ser likevel en utfordring i å ta gruppebildene av brudeparet med familie og forlovere etter middagen da jeg ikke har veldig erfaring med slikt. But will do my best!

Lenke til kommentar

Scott Kelby har mye enkle og greie tips til bryllupsfoto i Digital Photography vol 1 og 2, så hvis du har et bibliotek i nærheten kan du sikkert låne med deg disse og lese seksjonene om bryllupsfoto.

 

Er veldig greie og to-the-point tips, hvis du da ikke har lest bøkene før.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Et tips til før den store dagen: dokumenter situasjoner!

Bilder hvor brudeparet/gjestene står oppstilt og kikker inn i kameraet er vel og bra, men de bildene brudeparet kommer til å sette mest pris på i etterkant, er de bildene som gjenspeiler situasjoner og hendelser.

 

Den stille og rolige tanta som rocker løs på dansegulvet, reaksjonen til bruden når brudgommen taler, dype samtaler rundt kakefatet... Snik deg rundt og ta bilder når folk ikke forventer det.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til Scott Kelbys bøker og er veldig fascinert av de, men takk for tipset, så fikk jeg i hvertfall frisket opp litt og fått ny inspirasjon igjen fra han.

 

Situasjonsbilder er så klart det spennende og utfordrende å få til, og jeg kommer til å prøve å være kreativ i så måte. Nå er det bare å krysse fingrene for blinkskuddene og en fint bryllup.

 

Anser nå tråden for avsluttet, men håper andre uerfarne bryllupsfotografer også kan få hjelp av tipsene som er gitt her :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...