Gå til innhold

Google vil simultanoversette samtaler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan bli spennende og følge, lurer på om de kommer til å åpne for å sende inn stemmeprøve. Og lurer på om de lykkes med dette, tror dette kan bli vanskelig og dårlig i starten :-P Men vi får nå se.

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

Er det babelfisken som er illustrert :)

Men real-time oversettelse bygger vel også på at de ulike språkene er bygget opp noenlunde likt gramatisk. Eller så blir det vel noe problematisk å bare oversette ord for ord..

Skrevet

Fantastisk - bare noen få år til vi får muligheten til å fornærme folk uten å vite det selv engang :tease:

"Moren din er sart" => "Your mother have a mustache" :p

Skrevet

Det er ca 10 år siden jeg bidro med min stemme til et norsk selskap som skulle lage en talegjenkjenner. Så vidt jeg husker ble det kjøpt opp av Microsoft og lagt ned.

Er det babelfisken som er illustrert :)

Helt klart. En liten gul fisk som oversetter tale på direkten.

Det virker ikke som Babelfish er noe varemerke for det er vist mange oversettingstjenester som kaller seg babelfish. Den største er nok Yahoo sin.

Men real-time oversettelse bygger vel også på at de ulike språkene er bygget opp noenlunde likt gramatisk. Eller så blir det vel noe problematisk å bare oversette ord for ord..

Jeg tror den vanskeligste delen er talegjenkjenningen. Ikke oversettelsen eller talesyntesen. Jeg regner med at tjenesten trenger en hel setning før den oversetter slik at omrokkering på ord og uttrykk også takles.

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet (endret)
Helt klart. En liten gul fisk som oversetter tale på direkten.

Det virker ikke som Babelfish er noe varemerke for det er vist mange oversettingstjenester som kaller seg babelfish. Den største er nok Yahoo sin.

Den stammer fra boka "Haikerens guide til galaksen" som forsåvidt er en genial bok alle med sans for humor burde lese :)

Du er nok inne på noe når det kommer til gramatikk og setninger, selv om det kommer til å føre til en smule lag.

Endret av Slettet-qfohT7
Skrevet
Det er ca 10 år siden jeg bidro med min stemme til et norsk selskap som skulle lage en talegjenkjenner. Så vidt jeg husker ble det kjøpt opp av Microsoft og lagt ned.

Nordisk Språkteknologi på Voss?

Eller Voss International Language Technology AS?

Skrevet

nebrewfoz: Navnene virket kjente. Jeg tipper det var førstnevnte selskap. Hvis det stemmer så viser litt googling at hukommelsen er en smule rusten.

Skrevet
nebrewfoz: Navnene virket kjente. Jeg tipper det var førstnevnte selskap. Hvis det stemmer så viser litt googling at hukommelsen er en smule rusten.

Mjaaa ...

Lernout & Hauspie (som kjøpte opp selskapene på Voss) gikk vel pengetørre da dot-com-boblen sprakk for 10 år siden. Det kan virke som om det var andre omstendigheter som bidro til deres fall også.

• 2 måneder senere...
  • Opprett ny...