Gå til innhold

Super Bowl på NRK, hvorfor?


robertaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Showet og festen er større enn Champions League. Jagerfly over stadion, nasjonalsongen.

 

Dette er den største TV-hendinga i løpet av året i USA. Det selges fleire TV-apparater opp mot Super Bowl enn det selges på noko anna tidspunkt. Det er helga med færrast giftemål i USA.

 

Super Bowl er gigantisk der borte.

 

Det kan diskuteres. Samlet sett er Champions League mye større, men samtidig så går den begivenheten også på tvers av mange landegrenser i Europa. Super Bowl er nasjonalt, og derfor er det jo spektakulært at det er så utrolig stort som det er. Vi ser det jo nå, det er gigantisk.

 

Men nå er det kamp, hihi.

 

Forresten: noen som vet hva det koster å ha en reklame under Super Bowl-pausen?

Om det var 1 eller fler millioner for 30 sekunder (!!) vet jeg ikke. Men det var et millionbeløp!

Lenke til kommentar
Det er 2 spørsmål som helt dukker opp når man ser at NRK pusher denne spesielle sporten som kun spilles i USA:

Bra du ikke har peiling på hva du snakker om. Denne "spesielle sporten" spilles over hele verden, til og med Norge har egen liga.

 

-Er dette et tegn for fullstendig journalistisk knefall for alt de ser i nyhetsmedia fra USA?

Er det et problem for deg at NRK gjør en innsats for å prøve å få enda flere nordmenn interessert i football? Dette er verdens største TV-begivenhet, ikke noe random greie fra USA...

Lenke til kommentar
Denne "spesielle sporten" spilles over hele verden, til og med Norge har egen liga.
Jeg tror du blander sammen med rugby. Hvilke landre land er med og tevler i Super Bowl?
Er det et problem for deg at NRK gjør en innsats for å prøve å få enda flere nordmenn interessert i football
Dette er ikke fotball, de spiller ikke med en fotball og de bruker hendene. Det er en avart av rugby de spiller i USA.
Dette er verdens største TV-begivenhet, ikke noe random greie fra USA...
Nei, det er det slettes ikke, men det er riktignok stort i USA.
Lenke til kommentar
Jeg tror du blander sammen med rugby. Hvilke landre land er med og tevler i Super Bowl?

Nei. Jeg nevner i fleng; Norge, England, Frankrike, Spania, Tyskland, Mexico, Canada, Japan... Trenger du flere?

 

Dette er ikke fotball, de spiller ikke med en fotball og de bruker hendene.

Joda, det heter fortsatt football. Kverrulant.

 

Nei, det er det slettes ikke, men det er riktignok stort i USA.

Joda, som et enkeltevent er Super Bowl det største.

Lenke til kommentar
Superbowl er en av verdens største sportsbegivenheter, jeg synes det er utelukkende positivt at NRK velger å vise den!
Det kan jeg vanskelig få til å stemme. Det er jo bare en lokal sport i et land som kun har 4% av verdens befolkning.

Men, med unntak av OL og kanskje VM i de største idrettene, hvilken annen sportsbegivenhet kan måle seg mtp settingen rundt?

 

 

Super Bowl er gigantisk der borte.
Skjønner at det er populært i USA, men vet du hvilken sportebegivenhet som er størst i Kina, India eller Indonesia?

Cricket er veldig stort, trolig størst, i India. Tipper basket og bordtennis er høyt oppe i Kina.

Lenke til kommentar

Det er sant. Amerikansk fotball nedstammer fra rugby, som også er en veldig populær sport verden rundt. Football er hovedsaklig satt til USA og Canada. Det er heller ikke verdens største TV-begivenhet, da Champions League er større. Men OL og FIFA World Cup er enda større igjen, men disse "telles ikke" siden de kun er aktuelle hvert 4. år.

 

Samme kan det være, egentlig. Super Bowl er som nevnt veldig stort, og jeg må si at jeg koser meg med kampen hittil. Håper NRK fortsetter med dette framover, for da kan det faktisk være verdt å betale den hersens lisensen. Håper bare jeg får se en touchdown..

Lenke til kommentar
Og alikevel er det større på verdensbasis enn mange andre idrettsgrener som NRK bruker hundrevis av timer på å dekke i løpet av et år. Ski og skøyter? Pffft. Piss i havet i verdensmålestokk i forhold til Super Bowl.

 

De sender ikke NRK internasjonalt, så hva skal det ha å si?

Lenke til kommentar
Jeg tror du blander sammen med rugby. Hvilke landre land er med og tevler i Super Bowl?
Nei. Jeg nevner i fleng; Norge, England, Frankrike, Spania, Tyskland, Mexico, Canada, Japan... Trenger du flere?
Nei, jeg trenger årstall for når disse var med i super bowl.

 

Dette er ikke fotball, de spiller ikke med en fotball og de bruker hendene.
Joda, det heter fortsatt football. Kverrulant.
At de kaller det fotball betyr ikke at det er det. De bruker som sagt hendene.

 

De er ikke helt gode med språk i USA, de har ikke engang et adjektiv som beskriver at noe er fra USA.

Nei, det er det slettes ikke, men det er riktignok stort i USA.
Joda, som et enkeltevent er Super Bowl det største.
Kamper i engelsk premier league har minst 10 ganger så mange seere.

 

Og de slår ikk hendelser slik som begravelsen av Diana eller paven som begge hadde over 2 milliarder seere.

 

 

Noen som forresten vet om "bowl" er navnet på pokalen de kan vinne?

Lenke til kommentar
Nei, jeg trenger årstall for når disse var med i super bowl.

Beklager, tenkte du snakket om am. football generelt.

 

At de kaller det fotball betyr ikke at det er det. De bruker som sagt hendene.

Føttene brukes også regelmessig... Hva er poenget ditt?

 

Kamper i engelsk premier league har minst 10 ganger så mange seere.

Tull.

 

Noen som forresten vet om "bowl" er navnet på pokalen de kan vinne?

Det heter Vince Lombardi trofeet.

Lenke til kommentar
Sjåartala ligg på rundt 100 millionar.

 

I USA. Det dobbelte internasjonalt tipper jeg.

 

Veldig feil.

 

Super Bowl:

Independent studies suggest that the average global viewership is just over 100 million, the vast majority of whom are U.S. viewers.

 

on average, 80 to 90 million people around the world are tuned into the Super Bowl at any given moment.

 

Champions League:

 

some matches can attract over 200 million TV audience

 

With a total audience of 209 million people the Champions League final 2006 surpassed the Super Bowl (151 million in 2006) as the most watched annual single sport event in the world

 

Under finalen mellom Manchester United og Chelsea, og Manchester United og Barcelona, gikk det rykter om at sistnevnte hadde et høyeste seertall på rundt 252 millioner.

 

Uansett føler jeg at dette ikke har noe som helst å si, da Super Bowl uansett er veldig stort. Ja, gigantisk faktisk. Som sagt, så syns jeg det bare er flott at vi her i Norge også får oppleve denne begivenheten. Kan sikkert øke interessen for denne sporten.

 

Edit: leif

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar
Kamper i engelsk premier league har minst 10 ganger så mange seere.

Super Bowl har i mange år vore den mest sette årlige TV-hendinga. Det utelukker altså store hendingar som OL, VM osv. Først i fjor var Champions League-finalen hakket større med 3 millionar fleire sjåarar. I følge tala var ca 100 millionar av sjåarane frå USA, 10 millionar frå resten av verden.

 

http://www.reuters.com/article/idUSLDE60U0G220100131

Lenke til kommentar
With a total audience of 209 million people the Champions League final 2006 surpassed the Super Bowl (151 million in 2006) as the most watched annual single sport event in the world

Det var antal sjåarar som var innom i løpet av sendinga.

Under finalen mellom Manchester United og Chelsea, og Manchester United og Barcelona, gikk det rykter om at sistnevnte hadde et høyeste seertall på rundt 525 millioner.

Skal me basere oss på statistikk eller rykter? :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...