Gå til innhold

Super Bowl på NRK, hvorfor?


robertaas

Anbefalte innlegg

Det er 2 spørsmål som helt dukker opp når man ser at NRK pusher denne spesielle sporten som kun spilles i USA:

 

-Er dette et tegn for fullstendig journalistisk knefall for alt de ser i nyhetsmedia fra USA? Bruker de mange sendeminutter på det i USA så må de automatisk også sende det i Norge.

 

-Betaler vi lisens til NRK for at de skal spre kulturen fra USA? Skulle de vise sære sporter som ingen i nesten Norge skjønner hadde vel cricket eller pelote vært mere naturlige europeiske valg.

 

Kan noen forklare dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Superbowl er en av verdens største sportsbegivenheter, jeg synes det er utelukkende positivt at NRK velger å vise den!
Det kan jeg vanskelig få til å stemme. Det er jo bare en lokal sport i et land som kun har 4% av verdens befolkning.

Og alikevel er det større på verdensbasis enn mange andre idrettsgrener som NRK bruker hundrevis av timer på å dekke i løpet av et år. Ski og skøyter? Pffft. Piss i havet i verdensmålestokk i forhold til Super Bowl.

 

Jeg er superfornøyd med at jeg for første gang kan se Super Bowl live :)

 

Og i motsetning til fotball, ski, skøyter og andre sportsbegivenheter som ofte 'stjeler' sendetid fra andre går dette på natten. Så det burde ikke plage noen.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Det er fint at NRK velger å vise noe annet enn ski for en gangs skyld.

 

Tennis viser de en gang i året (i allfall de siste par årene) når Wimbledon har foregått. Hvorfor ikke vise litt amerikansk fotball en gang i året også? Hver gang de viser tennis i noen dager om sommeren har det ført til økt interesse hos tennisklubber landet over. Kanskje det vil føre til det samme for de få som driver med amerikansk fotball også, når folk lærer mer om hvordan det faktisk fungerer etc.?

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Jeg vil heller se på det her enn hva enn NRK hadde sendt i stedet om de ikke hadde sendt Superbowl

Er nok ikke mange som sitter oppe og glaner på NRK klokka 03.00 på en mandagsmorgen til vanlig gitt. Om man ikke er interessert i sporten er det jo bare å legge seg som de aller fleste andre. Jeg synes det er utrolig positivt at de sender superbowl, som den største idrettsbegivenheten i USA, og håper det kanskje kan skape litt interesse så det kommer innslag fra NFL, NHL og NBA litt oftere på norsk tv.

Lenke til kommentar
-Er dette et tegn for fullstendig journalistisk knefall for alt de ser i nyhetsmedia fra USA? Bruker de mange sendeminutter på det i USA så må de automatisk også sende det i Norge.

 

Dette er superbowl nr XLIV (44), aldri før har det vært vist på NRK. Altså holder ikke "argumentet" ditt vann i det hele tatt.

Det har vært vist på tv i Norge mange ganger på TV3 og Viasat Sport. Jeg har også sett det på dansk TV2 et par ganger når det ikke var sendt på norsk tv. Som tidligere presisert er dette en av verdens største årlige sportsbegivenheter. Som enkelt arrangement er det vel verdens største mtp. tilskuertall.

Dette er en sport som vokser i Norge, og at NRK satser på det gjør vel kanskje at det kan vokse enda mer?

 

-Betaler vi lisens til NRK for at de skal spre kulturen fra USA? Skulle de vise sære sporter som ingen i nesten Norge skjønner hadde vel cricket eller pelote vært mere naturlige europeiske valg.

Kan noen forklare dette?

 

Hvorfor er europeiske idretter mer naturlig enn amerikanske? Nå vet jeg ingenting om hvor stort cricket er hverken i Norge, Europa eller resten av verden. Men jeg tviler på at det kan måle seg i noe som helst grad mot Amerikansk Fotball, og da spesiellt SuperBowl, med tanke på tilskuere og generell interesse.

Dersom Cricket eller Pelote (har jeg forresten aldri hørt om) klarer å skape et arrangement som blir en tredjedel så stort på verdensbasis som det SuperBowl er i dag, så ser jeg gjerne at NRK bruker sin beste sendetid på det 4-5 timer i året.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller se på det her enn hva enn NRK hadde sendt i stedet om de ikke hadde sendt Superbowl

Er nok ikke mange som sitter oppe og glaner på NRK klokka 03.00 på en mandagsmorgen til vanlig gitt. Om man ikke er interessert i sporten er det jo bare å legge seg som de aller fleste andre. Jeg synes det er utrolig positivt at de sender superbowl, som den største idrettsbegivenheten i USA, og håper det kanskje kan skape litt interesse så det kommer innslag fra NFL, NHL og NBA litt oftere på norsk tv.

Derfor jeg sier hva gjør det om de sender det? Er jo bare positivt :D

Lenke til kommentar
-Betaler vi lisens til NRK for at de skal spre kulturen fra USA? Skulle de vise sære sporter som ingen i nesten Norge skjønner hadde vel cricket eller pelote vært mere naturlige europeiske valg.

 

Jeg har forstått det slik at vi betaler lisens for at NRK skal kunne ta hele regninga når Norge skal arrangere Eurovision Song Contest og lignende store hendelser. Uavhengig av hvor dette kommer fra. Mener at det blir litt feil. Jeg tror dessuten at produksjonsverdien er veldig høy på Super Bowl, noe som gjør det til et ettertraktet produkt å lansere verden over.

Lenke til kommentar

Helt enig med 'Rhythm'. Det går sent, så det stjeler ikke noen nevneverdig sendetid fra andre show, det er en stor sportslig begivenhet som er veldig kjent også utenfor USA, selv om trådstarter har rett i at det hovedsaklig er en lokal sport.

 

Det er jo egghead, men jeg syns det kan virke spennende. Jeg sitter ihvertfall og ser på showet nå for å gi det en sjanse, og må si det virker ganske interessant hittil. Er ihvertfall langt, langt bedre enn snorkesportene langrenn, hopp og skøyteløp.

Lenke til kommentar

Med ski og skøyter heile vinterhalvåret er det positivt at dei sender Super Bowl. Amerikansk fotball er ein stor sport, sjølv om det hovudsakleg blir spelt i USA. Det finnes f.ek.s rugby i mange andre land, dette er mykje det same konseptet. Å sjå SB er ein opplevelse, heile settingen, engasjementet til kommentatorane. Det er noko me aldri ser på norsk TV til vanleg.

 

Dette er sånt eg ser NRK brukar kronene på, ikkje det jævla Grand Prix-tullet.

Lenke til kommentar

Showet og festen er større enn Champions League. Jagerfly over stadion, nasjonalsongen.

 

Dette er den største TV-hendinga i løpet av året i USA. Det selges fleire TV-apparater opp mot Super Bowl enn det selges på noko anna tidspunkt. Det er helga med færrast giftemål i USA.

 

Super Bowl er gigantisk der borte.

Lenke til kommentar
Showet og festen er større enn Champions League. Jagerfly over stadion, nasjonalsongen.

 

Dette er den største TV-hendinga i løpet av året i USA. Det selges fleire TV-apparater opp mot Super Bowl enn det selges på noko anna tidspunkt. Det er helga med færrast giftemål i USA.

 

Super Bowl er gigantisk der borte.

 

Det kan diskuteres. Samlet sett er Champions League mye større, men samtidig så går den begivenheten også på tvers av mange landegrenser i Europa. Super Bowl er nasjonalt, og derfor er det jo spektakulært at det er så utrolig stort som det er. Vi ser det jo nå, det er gigantisk.

 

Men nå er det kamp, hihi.

 

Forresten: noen som vet hva det koster å ha en reklame under Super Bowl-pausen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...