Gå til innhold

Luftsirkulasjon - vifter


Frode99

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde to vifter som fulgte med kabinettet (80mm bak og oppe) Jeg syntes temperaturene var høyere enn de burde, så jeg kjøpte to til vifter (to 80mm framme) Temperaturene virket ikke som de bevegde seg så mye, så jeg begynte å lure på om det kanskje var noe feil. Som kom jeg til å tenke på airflow. Bak og oppe skal jo være exhaust, mens framme (og evt. side) skal være intake, men alle mine vifter var jo SAMME VEI... :p

 

heatsink-with-blowing-fan.jpeg

Blåser luft, right?

 

heatsink-with-sucking-fan.jpeg

Suger luft, right?

 

Har jeg rett her eller? I så fall får jeg bare prøve å flytte litt vifter å se om temperaturene blir bedre :)

Endret av Frode789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah ok. Nei, det står ingen piler på viftene som jeg kan se. Bare dette mønsteret på ene siden (som vist på bildet over)

 

Annen måte jeg kan finne ut hvilken vei de blåser? Er det ikke bare å se på retningen på bøyen på viftebladene?

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

jeg kan ikke lese det som står på det bildet så det gir meg ingentin iallefall...

men uansett. hvis du vet hvilken vei vifta snurrer så er det stort sett ikke noe problem å finne ut hvilken vei lufta dyttes når man ser på krummingen på viften.

 

eventuelt kan du jo prøve papirtesten. sett opp viften og gi den power. så leger du en lett bladbit intil så ser du om den suges inn eller frastøtes vifta.

pleier å funke.

Lenke til kommentar

? den står hvordan inn mot kabinettet sa du?

det er en vifte på helt hvit bakgrunn... og du sier ikke noe om hvilken vei viften spinner

 

uansett hvis den går mot klokka(som jeg tror den gjør)så går luften "inn" på siden med zalman merket og "ut" på andre siden.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

På generelt grunnlag er luftstrømmen gjennom ei vifte fra topp til bunn der bunnen er opplagringa og festene til selve vifta.

 

Tror for øvrig ikke du kommer til å merke oe nevneverdig effekt på blåse eller suge, snarere en dårligere kjøling med sug ettersom vifta kan suge luft som ikke går gjennom kjøleribba.

Når den blåser har lufta en høyere hastighet ut og får det værre med å snike seg utenom kjøleribben men det er bare å teste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På omtrent alle viftene jeg har testa (og det er endel), så blåser viftene mot den siden hvor festene til rotoren er. Altså, vifta på bilde 1 blåser ned mot ribba :)

 

Vifter vil alltid blåse ut bak, dvs der det er feste til selve vifte bladene. Det er viktig med airflow.. Har tatt feil av dette mange ganger, og merker god forskjell på gjennomstrømmning. En vifte suger faktisk like mye luft som den dytter.. eks på en bil så er radiator vifta alltid bak radiatoren, så den suger luft igjennom radiatoren..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...