Gå til innhold

Vannkjøling (ikke vann, men alkohol)


Anbefalte innlegg

Jeg har nå tenkt en del igjennom dette og har lyst til å bygge meg ett råskinn av et vannkjølings system, men det skal ikke brukes noe vann.

Jeg skal istede bruke alkohol med tanke på bedre kjøle egenskaper,

Og jeg har forhørt meg en del rundt, og Aluminium eller kobber reagerer ikke sammen med alkohol, så det burde ikke være så vanskelig.

Hvis det er noen som har noen argumenter eller noen råd å komme med så er jeg mottagelig for dette :D

 

Håper at det er noen som kommer til å følge med på dette, for jeg tror dette kan bli interessant......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det utstyret som skal benyttes er foreløpig:

AMD XP 2500+ (Barton kjerne)

Abit KD7-G (333Mhz Bus)

TwinMos PC2700 512Mb Ram

Og et Saphire Radeon 8500 128Mb skjermkort.

 

Denne CPU'en skal overklokkes, jeg har bare ikke bestemt meg for hvor mye enda.

Og jeg er ikke sikker på hvor lave temperaturer en CPU og NB tåler.

Det skal bygges 2 separate kjølesystemer i denne maskinen, som har ett Chieftec Matrix kabinett (Svart).

Jeg håper jeg får plass til det meste uten å skjære unødvendig mye i kabinettet.

Jeg skal også sette inn overvåkning av temperatur i alkoholen og alkohol innhold slik at jeg til enhver tid vet hvilke temperaturer som er i den.

 

Den første kjøle loop'en skal kjøle ned CPU og NB,

Mens den andre skal kjøle ned HDD og GPU.

Lenke til kommentar

Dette kommer til å bli mye jobb !

Og koste masse penger !

En ting jeg bare må spørre etter, hva sprit skal du bruke ?

vodka ? eller hjemmebrennt ? hehe :wink:

Tror nok helt sikkert du ikke slipper unna uten å måtte skjære i kabinettet ditt.

Har vært mange alkohol diskusjoner her på forumet så du bør kanskje lese noen av dem først !

Lenke til kommentar

Det hørtes brannfarlig ut... Forøvrig så er det både fordeler og ulemper med alkohol i forhold til vann:

 

Fordeler:

Lavere viskositet

Mye lavere smeltepunkt

Ingen algevekst

Ingen korrosjon

 

Ulemper:

Brannfarlig

Lavere varmekapasitet

Dyrere

Lettere å få lekkasjer (pga lavere viskositet)

Slanger morkner veldig raskt med alkohol

Lenke til kommentar
Et spørsmål. Hva kjøss er poenget?

Han vil være den tøffeste nerden i gata... :D

 

Men seriøst: Han har vel lyst til å mekke på noe og tenkte dette var et kult/uvanlig prosjekt. Men det er ikke mye hensikt hvis du tenker økonomisk eller ytelsemessig. Prisen for bare kjølingen kommer nok på minst like mye som en billig PC. Pengene ville nok mye bedre anvendt om han hadde brukt dem helt andre plasser. Den ekstra ytelsen han får i forhold til et godt overklokket luftkjølt system er nok i størrelseorden 5%. Så dette kan kun være av interresse for mekking (evt. statussymbol i gjengen)

Lenke til kommentar
Ellers høres jo alkokjøling mojjo ut  :yes:  

Og hvis det går til h*lv*t* så kan du jo alltids drikke det ^^

Om det går til h*lv*t* bør du komme deg ut av huset så fort som mulig og tilkalle brannvesenet. (evt. hente slukkeapparat om du har mulighet)

 

Ren alkohol (96%) har nesten samme brennverdi som bensin og frityrolje, og det skulle tatt seg ut med en halvliter bensin utover PC'n og gulvet samtidig som kjølingen til CPU'en forsvinner...

 

Jeg husker jo også godt hva rundt 10 liter for mye oppvarmet frityrolje gjorde i Trondheim sentrum like før jul.. (For de som ikke husker: et helt kvartal til rundt 250 mill kr gikk i lufta)

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er brannfarlig, men det skal konstant overvåkes, og det skal legges kobber-rør.

Jeg skal ikke ha nylon/plastik rør.

Jeg skal sette opp flamme spalter rundt alt som kan lekke,

og en ting til, alkohol har problemer med å tenne når det er under trykk, og når det blir kraftig nedkjølt.

 

Jeg har konsultert 2 personer som har holdt på med prosesskjemi i flere år.

Og en som gir kurs i EX (Eksplosjonsfarlige områder osv...)

Så det er nøye gjennomtenkt.

Det eneste jeg sliter med nå er materialer.

Og jeg gjør dette for å teste ut. Ikke for å være tøffest.

Lenke til kommentar

Hva med tyntflytende hydraulikk olje? Den er like tyntflytende som vann, har kokepunkt rundt 400°C, og leder ikke strøm, dvs at hvis det oppstår lekasjer så kortslutter ikke sakene.+ du lukter det med engang en lekasje oppstår.. Det der er noe jeg har tenkt lenge på for å være ærlig :D hihi

 

Lykke til med det du ender opp med!

 

Magnus

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at du vil få det tett. Problemet kan melde seg ved pumpa. For det første er det ikke sikkert den er laget i alkoholbestandig plast. Det andre er at alkohol ikke eier smøre-egenskaper. Dvs du kan forkorte levetiden på pumpa drastisk.

Hvis du ikke skal bruke en pumpe hvor dette er tilfellet, bare se bort fra det jeg nettopp sa :)

Lenke til kommentar

En ganske dårlig idé etter min mening, både med alkohol og olje! Begge deler har dårligere kjøleegenskaper enn vann, og alkohol er jo som alle vet svært brannfarlig!

Så noe råskinn kjølemessig sett, blir det i alle fall ikke! Og det er vel til syvende og sist kjølinga som er det primære? :p

Lenke til kommentar

Som sagt, alkohol er en langt dårligere varmeleder enn vann. 8)

 

MEN: Hvis du har jobbet mye med pneumatikk, hva med å bli verdens første (?) til å lage et kvikksølv-kjølingssystem? :D Det må jo lede varme utrolig godt, skjønt du trenger pumpe i verdensklasse..

 

Bare en tanke som slo meg, hvis noen veit hvordan kvikksølv oppfører seg i forhold til plast, kobber, aluminium etc. i virkeligheten, ikke vær redd for å correct me. :D

Lenke til kommentar
Tviler ikke på at du vil få det tett. Problemet kan melde seg ved pumpa. For det første er det ikke sikkert den er laget i alkoholbestandig plast. Det andre er at alkohol ikke eier smøre-egenskaper. Dvs du kan forkorte levetiden på pumpa drastisk.

Hvis du ikke skal bruke en pumpe hvor dette er tilfellet, bare se bort fra det jeg nettopp sa :)

 

Problemet med alkoholen og smøring er vel like mye at alkohol i motsettning til vann løser andre hydrokarboner (fett/olje) og fjerner smøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...