Gå til innhold

For lite minne i windows 7?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et problem. Når jeg spiller noen spill en stund så får jeg opp en advarsel fra windows om at det er lite minne igjen. Jeg har 4GB ram, og når jeg sjekker inne på oppgavebehandling bruker PCen bare 2,8-3GB med minne.

 

Hvorfor jeg opp denne beskjeden? Det er rimelig plagsomt at den kommer opp hele tiden.

 

Jeg har forresten 64 bit windows 7 pro.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når bruker pcen så mye som 2.8-3 GB med minne? Mens du spiller eller til vanlig?

En Windows 7 64bits installasjon uten XP Mode kjørende, burde ikke bruke mer enn 1.2 GB med RAM max.

 

Eneste er vel om du har et skjermkort med delt minne, da kan den jo bruke opp 512-1024 MB avhengig av hvilke innstillinger du har der.

Lenke til kommentar

Det var liten sidevekslingsfil som grunnen til advarselen. Likevel synes jeg det litt tidlig å få opp advarsel om lite minne, når det er mer en 1GB igjen. Sidevekslingensfilen var på 500mb. Prøver å ha den så liten som mulig, siden jeg har SSD og plassen på den er verdiful.

 

Det er bare under spilling av spill som trekker maskinen opp i bruk av 2,8-3GB ram jeg får advarselen. Når jeg ikke kjører noen programmer eller spill brukes 1,0GB.

 

Har ikke skjermkort med delt minne...

Lenke til kommentar
Det var liten sidevekslingsfil som grunnen til advarselen. Likevel synes jeg det litt tidlig å få opp advarsel om lite minne, når det er mer en 1GB igjen.
Sidevekslingsfilen har absolutt ingenting med minne å gjøre. Den blir brukt uansett hvor mye/lite minne du har ledig.
Bruker også SSD.

Har ingen sidevekslingsfil, men 8GB RAM.

 

Har heller ingen restore points, som stjeler diskplass.

Det er ikke anbefalt å deaktivere sidevekslingsfilen.
Lenke til kommentar
Det var liten sidevekslingsfil som grunnen til advarselen. Likevel synes jeg det litt tidlig å få opp advarsel om lite minne, når det er mer en 1GB igjen.
Sidevekslingsfilen har absolutt ingenting med minne å gjøre.

Det er en overdrivelse ^^

Sideveksling brukes for å kunne legge bort minne som ikke er i bruk over på harddisken. Dersom en side aksesseres som ligger på harddisken, vil et pagefault interrupt bli kalt (prosessen stoppes), og data vil bli lagt på minnet før programmet igjen fortsetter å kjøre.

 

Men du kan ikke skru av hverken virtuelt minne eller sideveksling i Windows. Det eneste du kan ta vekk er sidevekslingsfilen, men det er strengt tatt ikke nødvendig eller anbefalt. Dette ettersom en øker faren for datatap mer enn ytelsen vil øke, som sannsynligvis ikke vil endres i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har enda tilgode å se noen tester som kan dokumentere at å skru av sidevekslingsfilen gir økt ytelse. Det lukter mest av "PC-Voodoo", pluss litt paranoia fra folk som tror SSDen tåler for få skrivesykluser, blandet med litt etterhengende triks fra crappy JMicron-baserte SSDer med 1 sekund+ tilgangstider.

 

Men rett meg gjerne om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Tror ikke at ekspertene i SSD tråden er helt enig med deg der.

OCZ forumet's guide anbefaler også å slå av page fila.

 

Gjelder selvsagt ikke hvis man har lite RAM.

Gi meg et bevis på at det hjelper på ytelsen. Etter 10 år har jeg ijgen å se en test som viser bedre ytelse. Det meste sitter nok heller i hodet.

 

 

Det var liten sidevekslingsfil som grunnen til advarselen. Likevel synes jeg det litt tidlig å få opp advarsel om lite minne, når det er mer en 1GB igjen.
Sidevekslingsfilen har absolutt ingenting med minne å gjøre.

Det er en overdrivelse ^^

Sant nok, men du forsto sikkert hva jeg mente. :)

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Å deaktivere sidevekslingsfilen i Windows er bare grunnleggende idiotisk og lager bare problemer for seg selv.

Uten sidevekslingsfil er det ikke mulig å generere krasjdumper om Windows skulle krasje noe som vil vanskeliggjøre feilsøking en god del. Og at å deaktivere gjenopprettingspunktene sier seg vel selv at dette er en stor risiko å ta.

 

Videre er det jo rimelig meningsløst at data man ikke bruker skal behøve og ligge i ram og ikke sideveksles, dette er jo rett og slett sløsing av ressurser. Dette skyldes at sider i minnet merket som "Dirty" som normalt ville blitt skrevet til disk når dette antallet stiger over en viss terskel. Uten sidevekslingsfil kan ikke denne endrede dataen bli skrevet til disk og dermed kan ikke minnet bli frigjort til ledig minne mao vil du ha ressurser som ikke kan nyttiggjøres og ei heller frigjøres og er dermed bortkastet.

 

Har du 4GB minne vil jeg minst anbefale 2GB sidevekslingsfil.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ca 2GB pagefil da OS'et var installert på HDD.

Når jeg begynte med SSD for nesten 1 år siden valgte jeg å deaktivere den, og har ikke opplevd noen problemer.

 

_______

 

Og at å deaktivere gjenopprettingspunktene sier seg vel selv at dette er en stor risiko å ta.

Stor og stor risiko, jeg vet ikke akkurat det ...

Sjekk denne tråden , hvor han prøver seg på systemgjennoppretting. Det gikk ikke så bra, med reinstall av OS.

 

Jeg har selv opplevd flere liknende tilfeller der systemgjennoppretting ikke virket , og ble tvunget til å ta en reinstall av OS'et.

En reinstall av OS'et + alle favorittprogrammer tar gjerne en hel kveld.

 

Da jeg heller begynte å bruke image , fant jeg ingen grunn til å bruke systemgjennoppretting mere.

Skulle uhellet være ute er det nå ingen grunn til bekymring. En restore av image tar ca 5 min, og da er alt oppe og går som vanlig.

Så for meg er systemgjennoppretting en møkkafunksjon som jeg aldri mere kommer til å bruke.

 

Hvis noen vil ha beste oppskrift til å fylle opp en SSD i rekordfart , er det bare å bruke systemgjennoppretting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...