Gå til innhold

beste forsvars sporten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er 100meter sprint. Eller hvilken som helst RBSD-stilart, som feks Krav Maga og Keysi.

 

Men forventer du egentlig å bli angrepet? 99% av de som trener martial arts får aldri bruk for å forsvare seg i RL, så med mindre du er ofte i bråk på byn eller i et kriminelt miljø, så burde ikke selvforsvarsfaktoren være såå avgjørende for hvilken stilart du trener. Omtrent all martial arts har selvforsvarsverdi (unntaket er kyudo og ymse andre stilarter). Det finnes likevel mange andre gode grunner til å trene martial arts.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt 200 meter sprint, de stopper å springe etter deg etter 100 meter, du er langt ifra de etter 200. Men ellers så er nok Krav Maga eller Keysi eller en annen RBSD veien å gå, eventuelt en annen fullkontaktkampsport, Muay Thai, Kickboxing, Kyokushin Karate. Boksing kan og være greit.

Eller så kan du trene på å snakke, mye bedre å snakke seg ut av potensielle farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Hvor i landet er du fra, og hvor gammel er du?

 

Jeg tenker selv å starte hos http://www.bergenselvforsvar.com/ når grunnleggeren der kommer i gang med faste treninger. Jeg vet ikke helt hvordan han har tenkt å legge opp treningene, men jeg har tilsvarende bakgrunn som ham og har trent sammen med ham en stund, type Commando Krav Maga og tilsvarende RBSD.

 

Men websiden ser helt grusom ut. Jeg vet ikke helt hvordan han har tenkt å trekke medlemmer med den utformingen der :)

 

edit: blah, overså rogaland

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Hvor i landet er du fra, og hvor gammel er du?

 

Jeg tenker selv å starte hos http://www.bergenselvforsvar.com/ når grunnleggeren der kommer i gang med faste treninger. Jeg vet ikke helt hvordan han har tenkt å legge opp treningene, men jeg har tilsvarende bakgrunn som ham og har trent sammen med ham en stund, type Commando Krav Maga og tilsvarende RBSD.

 

Men websiden ser helt grusom ut. Jeg vet ikke helt hvordan han har tenkt å trekke medlemmer med den utformingen der :)

 

edit: blah, overså rogaland

 

 

14 år. sør i rogaland. 1 time sør for stavanger.

tenkte krav maga

Lenke til kommentar

Krav Maga er rent selvforsvar på alle plan egentlig, en konseptbasert art med visse konkrete teknikker, ihvertfall CKM som jeg har erfaring med.

Ulempen for din del er at de fleste klubber har en aldersgrense på 18 år.

 

Kickboxing/muay thai er også gode stilarter for selvforsvar, men det blir på et helt annet plan da de har hovedfokus på "ren nevekamp", altså hovedsaklig slag og spark. Slikt hjelper lite om man blir angrepet med f.eks. kniv, en knust flaske, et jernrør eller kvelninger. Tror likevel at kick/thai kan være veien å gå for deg, for det er ganske vesentlig å kunne slå, sparke og blokkere med kontrollert styrke og effektivitet. Jeg har sparret endel med erfarne kickboksere, og selv om KM inneholder effektive deflekterings- og kontringsteknikker man gjerne ikke har i kick/thai, så er det klart at det å ha en slik bakgrunn generelt er en stor fordel.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Krav Maga er rent selvforsvar på alle plan egentlig, en konseptbasert art med visse konkrete teknikker, ihvertfall CKM som jeg har erfaring med.

Ulempen for din del er at de fleste klubber har en aldersgrense på 18 år.

 

Kickboxing/muay thai er også gode stilarter for selvforsvar, men det blir på et helt annet plan da de har hovedfokus på "ren nevekamp", altså hovedsaklig slag og spark. Slikt hjelper lite om man blir angrepet med f.eks. kniv, en knust flaske, et jernrør eller kvelninger. Tror likevel at kick/thai kan være veien å gå for deg, for det er ganske vesentlig å kunne slå, sparke og blokkere med kontrollert styrke og effektivitet. Jeg har sparret endel med erfarne kickboksere, og selv om KM inneholder effektive deflekterings- og kontringsteknikker man gjerne ikke har i kick/thai, så er det klart at det å ha en slik bakgrunn generelt er en stor fordel.

[/

 

 

i kick/thai, lærer man knep å få dei i bakken osv? eller bare slå og sparke?

Lenke til kommentar

Jeg har trent karate i tre år, ingen effektivitet i det heletatt,

 

Derfor av det så har jeg startet med Gresk Romersk Bryting, Grappling og thai boxing, altså, uka mi er full, men når du lærer

det grunnleggende i alle disse grenene går du over til MMA. Når du har lært deg MMA kan du starte på Krav Maga.

 

Krav Maga lærer deg å kontrolere flere angripere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...