Gå til innhold

beste forsvars sporten?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med de som referer til kondis og gode løpe egenskaper.

Forøvrig tror jeg også at Krav maga er en metode som kan gi forholdsvis raskt resultat.

Selv er jeg litt for gammel til mye trening, men min sønn har trent Karate i 8 år og kickboksing i 3. Han skal nå prøve seg på Krav Maga.

 

Men det jeg egentlig ønsker å si er at han ALDRI har sloss (utenom at han fikk en på trynet på skolen da han var 6 år og som var årsaken til at jeg fikk han inn på Karate).

Jeg mener mao at han er godt over gjennomsnittet mht å kunne forsvare seg, men han har ALDRI sloss (uten eksempelet foran da han var 6 år).

Han har blitt truet flere ganger, men hver gang har han kommet unna uten å løfte en finger.

 

Jeg tror mange kan komme seg unna slåsskamper om de virkelig ønsker det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg gått på boksing i 8 år, og jeg min erfaring er at det er mer enn nok å kunne slå fra seg om en kommer i bråk. Trenger ikke være verre enn et parr kjappe :)

 

Eller har jeg hørt gankse mange ville historier om Krav Maga. Tror det er det ultimate innen selvforsvar. Men å kalle det en sport blir nok litt feil, fokuset i Krav Maga er bare å tilintetgjøre motstanderen så raskt og brutalt som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som Hotlink sier her, så vil det i de aller fleste tilfeller være mulig å komme seg unna uten å måtte ty til vold. Det å kunne løpe fort er også en god egenskap, men det hjelper lite i situasjoner der en må beskytte en tredjepart (kjæreste, kone, barn, venner, f.eks) som ikke har mulighet til å løpe vekk. Er man og spiser middag med en gravid kone, eller på vei hjem fra et eller annet med en kamerat på krykker eller noe, så hjelper det lite å bare løpe vekk selv hvis det skulle skje noe.

 

I sånne tilfeller er det beste å ha trent på den slags situasjoner, og det gjør man i systemer som går under grupperingen Reality Based Self Defense (RBSD), og det omfatter blant annet Krav Maga. Og som sagt i posten over her, så er det ikke en sport, men et selvforsvarssystem. Det som derimot ikke helt stemmer er at "fokuset i Krav Maga er bare å tilintetgjøre motstanderen så raskt og brutalt som mulig." Den sivile delen av Krav Maga har et fokus på å komme seg helskinnet ut av en situasjon. Helst ved å unngå slåssing/vold i det hele tatt, men hvis det blir til en fysisk konflikt så er fokuset på å komme seg unna, og uskadeliggjøre motstanderen hvis det trengs.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det PureChaos :) Har ikke så mye kjennskap til sporten, utover det jeg har fått presentert av venner som går der. Men da var det ihvertfall et slikt bilde jeg fikk presentert. Hva tror du om boksing som selvforsvar?

 

Selv mener jeg det er en av de mest anvendbare kampsportene, men godt mulig jeg tar feil der også hehe

Lenke til kommentar

Jo, de har nok mange økter og scenarioer og den slags som går ut på å uskadeliggjøre motstanderen fort, med effektive og brutale teknikker. Men de gjør det ikke for å tilintetgjøre og skade motstanderen, de gjør det for å forsvare seg og sine. Det fysiske sluttresultatet kan ofte bli likt, men det er nå fortsatt en viktig forskjell.

 

Og ja, jeg ser på boksing, og andre fullkontaktkampsporter som anvendbare kampsporter for selvforsvar, pga mye sparring, man er ikke slagredd og er vant til å få seg en trøkk. Dette er attributter som egner seg godt i en selvforsvarssituasjon, og som også må trenes opp i mer selvforsvarsorienterte stiler som Krav Maga. Men boksing er langtfra komplett som en selvforsvarsstil, av hovedsakelig to grunner. Det ene er at det ikke er noe fokus på ikke-fysiske løsninger, som f.eks verbal de-eskalering, som bør være et viktig aspekt i selvforsvarssystemer. Det andre er at det er veldig teknisk begrenset, og man trener innenfor rammene av et snevert regelverk. Mens man i boksing kun kan slå, og bare over beltehøyde, vil man kunne oppleve slag/spark/kast/bakkekamp/våpen/flere motstandere osv, i en selvforsvarssituasjon.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som hindrer deg i det nei, men nå tror jeg vi snakker om litt forskjellige situasjoner. Inntrykk av at du tenker mer på litt gate-/bar-slagsmål, komme i bråk, og den slags? Der man gjerne er litt fair mot hverandre, mann mot mann, og det er ære og stolthet som står på spill? I en sånn situasjon passer jo boksing ypperlig, men dette er noe jeg helst vil unngå, og kan ikke regnes som ordentlig selvforsvar i mine øyne. I situasjoner der liv så og si står på spill, man blir trua med våpen, det kan være flere som er der for å ta deg, da gjør man hva som helst for å komme unna, og gir faen i om det er feigt å sparke en i balla eller stikke fingre i øyne, hvis det er det som må til.

Lenke til kommentar

Vel... National Gepgraphic Channel rangerte ninjutsu som den mest dødeligste og farligste kampsporten i verden :ph34r:

 

Gjorde de det? Vel, ikke helt umulig, faktisk. Kampsporten har en rekke dødelige og kraftig ødeleggende teknikker. Jeg har en gammel bok om kampsporten, og det er mye brutalt der, for å si det sånn.

 

Men beste forsvar, hva? Det beste forsvaret du har er og vil alltid være deg selv. Kroppen har rundt 600 muskler, men det viktigste og første du kan og bør bruke i en (potensielt) farlig situasjon er hjernen din.

 

Det høres ut som du ønsker å lære selvforsvar. Boksing er bra, men du får ikke brukt bena dine noe særlig. Det er derimot sjelden eller aldri bruk for fancy spark i en slåsskamp, men beina dine er utmerkede hjelpemidler. Kickboksing kan nok være noe for deg, men er det det beste selvforsvaret? Absolutt ikke. Det er det ikke fordi det kommer an på hvordan du (krigeren) bruker det. Du kan lære alle kampsporter i verden og fortsatt tape i en slåsskamp. Kampsport er simpelthen et redskap.

 

Gjør bevegelsestrening, bli myk. Bli flink til å spurte fort og langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...