Gå til innhold

Overlevde fordi de var nordlendinger!


Andre1980

Anbefalte innlegg

Professor i krisepsykiatri, Lars Weisæth har forsket på Kato-Air ulykken, der en asylsøker gikk amok med øks i 2004.

 

Han har kommet fram til at årsaken til at alle overlevde var at det var nordleninger ombord!!!

Han mener at handlekraften kommer fra en nordnorsk kultur om å klare seg selv, og i det sier at vi andre bare ville sittet stille og latt oss bli drept!

 

Makan til bullshit skal en lete lenge etter!

 

Og dette er nå hovedsaken på www.nrk.no! Lenke til NRK-Artikkel

 

Hvis dette er hva konklusjon professoren har kommet fram til, tror jeg ikke han trenger å komme fram til noe som helst mer. Jeg har ihvertfall ikke noe tiltro til noe denne fyren kommer med for framtiden.

 

Er nordlendinger supermennesker? Kjør debatt!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordlendinger er supermennesker. :tease:

 

Jeg tror nok ikke det er helt sant detta. Det kommer veldig ann på hvilken type personer som var ombord, enten de var fra nord eller sør. Jeg har uansett tro på at flere nordlendinger er mer 'fryktløse', i slike situasjoner som i andre. Hvor mange ganger har man ikke sett en nordlending drite seg ut, fordi han tror han er kongen på haugen, og ikke finner seg i noen ting? :p

 

Det handler om kultur, ja. Men som jeg sa, de overlevde nok ikke fordi de var nordlendinger, men fordi personene ombord var folk som visste å handle.

Lenke til kommentar
Han mener at handlekraften kommer fra en nordnorsk kultur om å klare seg selv, og i det sier at vi andre bare ville sittet stille og latt oss bli drept!

Jeg tror han har et poeng. Se bare på flere voldshandlinger som har vært i Oslo de siste årene der folk har blitt grisebanket på t-banen o.l. mens de andre passasjerene ikke tør å gripe inn. Hadde lignende ting skjedd nordpå tror jeg sjansen for at noen hadde blitt førbanna og prøvd å stoppe det hadde vært litt større.

 

Nå er vel kanskje situasjonen i et fly ganske annerledes der man garantert dør hvis piloten blir drept, og dermed har fint lite å tape på å gripe inn. Jeg tror ikke søringer hadde sittet og sett ut av vinduet og latt som ingenting i en slik situasjon :)

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

er en viss forskjell på desporado på fly med øks og en random kar som banker en annen på t-banen.

bryter man inn på t-banen risikerer man å få bank selv, men på flyet risikerer man å overleve hvis man tar han med øks.

hvor man kommer fra har nok ingenting med dette. personlig har jeg stoppet en god del slåsskamper, og har kun tilbrakt noen timer i nord-norge...

i ett fly er det ofte ganske mange mennesker på ett lite sted, noe som gjør det enkelt for noen i rett posisjon å gripe inn uten noen risiko.

Lenke til kommentar

Det som ofte er saken, er at nordlendinger har mye større kultur for å ikke finne seg i ting. Kulturen oppe i nord har også en tendens til å være 'hardere', om man kan si det. Da tenker jeg spesielt på språk og måten å håndtere en konflikt på.

 

En politimann vil nærmest ta "Din jævla hestkuk" som et kompliment nordpå, mens sørpå er det rimelig krenkende. Denne kulturen gjenspeiler seg naturligvis i konfliktsituasjoner, som denne flykapringen. Men som jeg sa, sjansen for at en fra sørligere trakter ville tatt hånd om situasjonen på samme måte er jo like stor.

 

Vær grei Piniz. Dialekt på forumet er ekstremt harry, og strider mot retningslinjene :p

Lenke til kommentar
Det som ofte er saken, er at nordlendinger har mye større kultur for å ikke finne seg i ting. Kulturen oppe i nord har også en tendens til å være 'hardere', om man kan si det. Da tenker jeg spesielt på språk og måten å håndtere en konflikt på.

 

En politimann vil nærmest ta "Din jævla hestkuk" som et kompliment nordpå, mens sørpå er det rimelig krenkende. Denne kulturen gjenspeiler seg naturligvis i konfliktsituasjoner, som denne flykapringen. Men som jeg sa, sjansen for at en fra sørligere trakter ville tatt hånd om situasjonen på samme måte er jo like stor.

 

Vær grei Piniz. Dialekt på forumet er ekstremt harry, og strider mot retningslinjene :p

 

at de snakker på en annen måte er ikke det samme som at de handler på en annen måte.

at dere går rundt å kaller hverandre "jævla hestkuk" hele dagen og de i sør ikke gjør det hander om språk-forskjell, ikke om konflikthåndtering

jeg har vært i litt forskjellige miljøer, alt fra de som banner i hver setning til miljøer som aldri banner. ingen forskjell annet enn i språket.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Kan godt være at det ligger noe i det der.

De nede i sør er vel bedre kjent med voldssaker på t-banen, og der har det vært vanlig å late som ingenting.

I nord derimot, er det ingen t-baner... Bare en liten teori.

 

Saker som dette varierer fra person til person, det har ikke så altfor mye å si hvor man kommer fra.

Lenke til kommentar
at de snakker på en annen måte er ikke det samme som at de handler på en annen måte.

at dere går rundt å kaller hverandre "jævla hestkuk" hele dagen og de i sør ikke gjør det hander om språk-forskjell, ikke om konflikthåndtering

jeg har vært i litt forskjellige miljøer, alt fra de som banner i hver setning til miljøer som aldri banner. ingen forskjell annet enn i språket.

 

Det er heller ikke poenget. Poenget er at kulturen i nord har alltid vært mye 'hardere'. Beklager en latterlig dårlig formulering, men håper dere skjønner hva jeg mener.

 

I nord finner man seg ikke i ting man ikke liker, på godt og vondt. Ser man at noen har problemer, hjelper man til uansett, fordi man vet at man får det samme tilbake. Som nevnt ovenfor; ting som voldsepisodene på togstasjoner osv skjer skjelden i Nord, fordi folk vet at slikt ikke går foran nesen på folk. Det har også mye med størrelsen på samfunnene å gjøre.

 

Dette er jo en positiv side ved den nordnorske kulturen, men det er desverre enda flere negative.

 

I en slik situasjon som flykapringen blir dette humbug uansett, da jeg tror alle ville kjempet med nebb og klør om de fikk sjansen. Poenget om nordlendingers vilje til å stå på sitt er det uansett noe i.

Lenke til kommentar

Som en nordlending som har bodd en stund på Østlandet nå må jeg si meg delvis enig med professoren. Jeg har flere ganger blitt sjokkert over hvor stor evne folk på Østlandet har en evne til å se andre veien. Om det er en voldshandling, en person som får et elepsianfall og trenger hjelp eller noe så enkelt som noen som har biltrøbbel.

 

Men grunnen til at dette bare er delvis er fordi jeg har kun opplevd dette i de mer urbane strøka. Kommer du ut i de grisgrente strøka er denne "se bort kulturen" i min erfaring langt mindre gjeldende og folk griper inn når det trengs.

Lenke til kommentar

Selvføgelig en uhyre enkel analyse. Såpass at det absolutt er vanskelig å ta det helt seriøst.

 

Hvordan folk reagerer i krisesituasjoner er ikke helt enkelt å forstå - uansett hvor i verden de stammer fra. Det jeg selv vil påpeke for anledningen er f.eks. at det ikke er så enkelt som at om de som ikke handler, ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Synes dette er utrolig interessant, og tror igjen det har å gjøre med størrelsen på et samfunn osv, mer enn nord/sør i Norge. Kommer mange påstander under som alle er ment som postulater(en påstand man ikke har dokumentasjon på, men som man bygger videre teorier på)/retoriske spørsmål.

 

Teori 1:

Kan det være så enkelt som at dem i store byer osv ikke føler noen særlig stor tilhørighet, fordi alt er så stort og de bare blir en liten del av det store? Dermed vil de, selviske som alle mennesker er, ikke se vitsen i å hjelpe til? Nå snakker vi altså om f.eks. en voldsepisode på t-banen. Hvorfor skal de bry seg liksom? De kan ikke gjøre noen forskjell uansett? Mens i små samfunn spiller alle folk en del, og det vil på en måte ha noe å si. Man er en del av et lokalsamfunn, og man bryr seg.

 

Teori 2:

Jo flere mennesker som er tilstede på la oss si et busstopp, vil færre og færre bry seg om en mann som slår ned en kvinne, tar væsken hennes og løper. Det er fordi det er så mange andre der som kan gjøre noe, så hvorfor skal de bry seg? Bygger egentlig igjen på litt det samme som teori 1.

 

Teori 3:

Ingen ønsker å gjøre et nummer av seg selv i offentligheten, hvorfor vet jeg ikke, kanskje pga depresjon, ensomhet, dårlig selvtillit, frykt for et dårlig rykte++. Jeg bor i Bergen og uansett hvor jeg går, i byn, på busstopp osv, er det som at folk unngår deg og ikke vil seg deg i øynene. Er som at alle er redde for hverandre. Folk som kjenner hverandre snakker omtrent ikke sammen på busstopp osv i noen tilfeller, slik jeg oppfatter det. Er helt sykt. Dette tror jeg er annerledes i mindre samfunn/steder hvor folk er mer åpne og faktisk ønsker å oppnå kontakt med hverandre.

 

Dette kan igjen føre til at folk i f.eks. Bergen ikke ønsker å gripe inn i voldutsgytelser pga de rett og slett ikke vil få oppmerksomhet på seg selv, og det blir liksom "for mye".

Lenke til kommentar
Snip

 

Det finnes faktisk undersøkelser som bekrefter/støtter teori 2. Husker ikke helt hvem som hadde gjennomført dem, men var en del av pensum i sosialpsykologi for noen år siden.

 

Det at folk ikke har lyst til å gjøre noe stort nummer ut av seg/drite seg ut er også et velkjent fenomen. Mennesker tror ofte at andre leser skumle baktanker inn i ting man gjør osv.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Illusion_of_transparency

http://www.wordspy.com/words/spotlighteffect.asp

 

Kan være at teori 3 er en slags kombinasjon av disse. Og man vil antageligvis se ulik grad av disse i mer individualistiske samfunn. Storbyer pleier ofte å være mer individualistisk orientert enn småsamfunn, uten at jeg kan huske hvor jeg har dette fra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...