Gå til innhold

Platene blir dyrere?


Anbefalte innlegg

Om du går inn for det er de rimelig lette å ødelegge. Ved tiltenkt bruk skal det mye til før de går i stykker.

Mythbusters gjorde en fin test der de trimmet en vinkelsliper og monterte feste for CD/DVD-plater før de spant de så fort at platene ga etter. De måtte opp i mye høyere RPM enn vanlige CD/DVD ROM klarer før de ga etter. Man har unntak som en skjelden plate her og der som har en strukturell svakhet, eller om man behandler platene dårlig (ekstreme temperatursvingninger, direkte sollys over lang tid, lar platene ligge i væske, etc).

 

Polykarbonater er generelt sterke polymerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GullLars har helt rett, Blu-Ray vil fortsatt leve som kun ett filmmedium.

I backup markedet taper Sony terreng ganske kraftig, til en konkurrent de ikke hadde trodd skulle bli en trussel, SATA harddiskene.

 

I tilegg er det billig å kjøpe dockingstasjoner og da står harddiskene like sterkt på enkelhetssiden som en DVD / BD leser, plug inn, gjør det du skal plugg ut.

I tilegg er diskene RASKERE enn Blu Ray leseren, har mer kapasitet, er billigere, har lengere lagringstid, eneste er at de ikke er så glade i fall, men for å si det slik, her veier fordelene opp for ulempene.

 

Dessverre for Sony har de tapt svært mye her, det forblir ett produkt for spesielt interreserte.

Lenke til kommentar
Det jeg har tenkt på i en del år er de enorme søppelbergene vi må ha med optiske plater. Hva med å forsøke å resirkulere disse?

 

Det gjøres, men blanding av plast og metallbelegg er ikke like enkel å håndtere. Polykarbonat er svært enkel å resirkulere.

 

....snip

 

Du har rett i at pris på BD er overpris i Norge, har nok en del med svært lave volum å gjøre. Så halv pris bør være realistisk.

 

Og hva som er sum royalties på BD er nesten umulig å regne ut, da det består av flere elementer. Men den har blitt betydelig redusert etter Sony overførte rettighetene til et konsortium.

Lenke til kommentar
Om du går inn for det er de rimelig lette å ødelegge. Ved tiltenkt bruk skal det mye til før de går i stykker.

Mythbusters gjorde en fin test der de trimmet en vinkelsliper og monterte feste for CD/DVD-plater før de spant de så fort at platene ga etter. De måtte opp i mye høyere RPM enn vanlige CD/DVD ROM klarer før de ga etter. Man har unntak som en skjelden plate her og der som har en strukturell svakhet, eller om man behandler platene dårlig (ekstreme temperatursvingninger, direkte sollys over lang tid, lar platene ligge i væske, etc).

 

Polykarbonater er generelt sterke polymerer.

 

det mente jeg også , men det var selvfølgelig noen som var uenige med meg i den diskusjonen.

 

den testen så jeg . ganske artig i grunnen.

 

slik jeg husket det så kom de opp i 15-20 000 omdreininger får platene sprakk

 

mythbuster cd test

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Det har med at Blue-Ray som teknologi er patentbeskyttet fra A til Å, så produsenter av plater, spillere og programvare må betale royalties til eierne av teknologien.

 

Som jeg sa, det har med hvem som sitter på lisensene å gjøre. DVD som teknologi er også patentbeskyttet fra A til Å. Men ikke kontrollert av de samme selskapene.

 

DVD-standarden var aldri like styrt av "grådighet og ondskap" som Blu-Ray.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...