Gå til innhold

db vs receiver, klarer jeg å kjøre disse?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Yamaha RX-765T, og etter mye lesing jeg vurderer å kjøpe XTZ 99.36 XL Surroundsystem. Subwooferen er jeg usikker på om jeg vil ha, er ikke glad i mye bass.

 

Tingen er at jeg er usikker på om reveiveren klarer å drive denne pakken effektivt. Ifølge "Hjelp og tips" forklaring på db og Watt står det lite om hvordan å bedømme dette.

 

Setter pris om noen med god "know-how" kunne bedømme dette for meg.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høytalerne er relativt lettdrevne og jeg vil absolutt tro at 95W er ganske ideelt.

 

Den vil nok drive dem helt greit. Men ideelt vil det ikke bli med en budsjett surround receiver. Generelt sett kan en forsterker aldri bli for kraftig for en høyttaler.

 

Spe på med et effekttrinn på frontene etterhvert. Det gjorde jeg.

Lenke til kommentar
Høytalerne er relativt lettdrevne og jeg vil absolutt tro at 95W er ganske ideelt.

 

95w på høytalerene, eller receiver? På receiver står det 7x145W.

 

På den Tips info står det at Watt er ikke så viktig, men at ohm og db er.

 

Hva bør jeg tenke på da for å finne høytere som er mest optimale for reveiveren?

 

Setter pris på eventuelt råd på høytalere. Budget på 10k helst, kan gå litt over.

 

Har vært ute i butikker og funnet ut at Mirage sine er bra som bak høytalere pga deres spredning.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Høytalerne er relativt lettdrevne og jeg vil absolutt tro at 95W er ganske ideelt.

 

95w skal være ideelt til disse i følge andre på nett men den Yamaha-forsterkeren er vel neppe på mer enn 7x40w, i følge spesifikasjonene har den ett strømforbruk på 400w og med en effektivitet på 60% som er vanlig for klasse-B forsterkere så sier det seg selv at den ikke kan gi 7x95w.

Etter all sansynlighet er det under målingen brukt ett triks som ofte brukes på forsterkere i forbruker-klassen, man måler effekten i stereo og får 95w pr.kanal og så oppgir man samme effekt for de resterende kanalene men den strømforsyningen er ikke i nærheten av og kunne gi 7x95w, mulig de bruker noe annet enn klasse-B men da er det merkelig at produsenten ikke oppgir det.

Lenke til kommentar
Høytalerne er relativt lettdrevne og jeg vil absolutt tro at 95W er ganske ideelt.

 

95w skal være ideelt til disse i følge andre på nett men den Yamaha-forsterkeren er vel neppe på mer enn 7x40w, i følge spesifikasjonene har den ett strømforbruk på 400w og med en effektivitet på 60% som er vanlig for klasse-B forsterkere så sier det seg selv at den ikke kan gi 7x95w.

Etter all sansynlighet er det under målingen brukt ett triks som ofte brukes på forsterkere i forbruker-klassen, man måler effekten i stereo og får 95w pr.kanal og så oppgir man samme effekt for de resterende kanalene men den strømforsyningen er ikke i nærheten av og kunne gi 7x95w, mulig de bruker noe annet enn klasse-B men da er det merkelig at produsenten ikke oppgir det.

 

Antagelsene dine er korrekte. I tillegg måler man ofte kun på en frekvens, feks 1kHz.

Den beste indikatoren på reell uteffekt er ofte vekten på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Jeg synes Klipsch og Yamaha kan bli vel skarpt i toppen. Jeg foretrekker Yamaha med noen litt mer tilbakelente høyttalere, som eksempelvis Bowers & Wilkins, som en kamerat av meg kjører. Det spiller brillefint. Det avhenger naturligvis på dine preferanser. Jeg liker ikke anlegg som er for frempå i diskanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...