Gå til innhold

[Løst]Vondt i magen etter tattis! Vanlig?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg tok en tattis på siden, ganske svær (fra låret og opp til ribbeina), lå 4 timer på bordet for å være helt eksagt. Dagen etter hadde jeg vondt i hodet, kvalm og svimmel, måtte bli hjemme fra jobb. Nå, altså 5 dager etterpå har jeg ufattelig vondt i midten øverst på magen, spiser jeg blir det bare værre, og noen ganger virker det helt bra, men plutselig kan det skyte inn et "knivstikk" midt i magen, og det gjør SYKT vondt, orker ikke noe, blir helt slapp og når jeg ikke orker å spise heller funker det ikke så bra. Mange tror det er tattisen, men den ser jo helt fin ut, har ikke noe infeksjon eller noenting, fysisk hvertfall, men jeg ante ikke du kunne få reaksjon på innsiden også?

 

Please hjelpe meg fort!

Endret av _Lucas_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg fortelle deg litt om kausalitet og korrelasjon:

Hva er kausalitet? Kausalitet er et det samme som et årsaksforhold, det vil si at en faktor direkte utløser en annen. En svært vanlig logisk tankefeil er å anta at korrelasjon medfører kausalitet - en kardinalsynd innen vitenskapelig metode. Den gamle læreboken min i psykologi demonstrerte dette med et klassisk eksempel: Studier viste at kvinner som undergikk hormonterapi-behandling hadde en lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer. Korrelasjonen lurte en rekke leger til å tro at hormonterapi kunne ha en positiv effekt på hjerte- og kar, men metodologisk korrekte eksperimenter demonstrerte at det ikke eksisterte noe årsaksforhold mellom de to faktorene. En re-evaluering av de opprinnelige dataene var på sin plass, og avslørte følgende: De fleste kvinnene som undergikk hormonterapi kom fra høyere sosioøkonomiske lag i samfunnet, hvilket - helt sikkert og veldokumentert - medfører et bedre kosthold, hyppigere fysisk aktivitet og generelt sunnere livsstil.

 

Poenget med denne anekdoten? Korrelasjonen mellom hormonterapi og hjerte- og karsykdommer medførte ikke kausalitet. En tredje korrelasjon fantes imidlertid i at mer velstående mennesker som hadde råd til hormonbehandling også har en livsstil som i større grad forebygger hjertesykdom; denne korrelasjonen kan demonstreres å medføre kausalitet.

 

Gå til legen.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
La meg fortelle deg litt om kausalitet og korrelasjon:
Hva er kausalitet? Kausalitet er et det samme som et årsaksforhold, det vil si at en faktor direkte utløser en annen. En svært vanlig logisk tankefeil er å anta at korrelasjon medfører kausalitet - en kardinalsynd innen vitenskapelig metode. Den gamle læreboken min i psykologi demonstrerte dette med et klassisk eksempel: Studier viste at kvinner som undergikk hormonterapi-behandling hadde en lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer. Korrelasjonen lurte en rekke leger til å tro at hormonterapi kunne ha en positiv effekt på hjerte- og kar, men metodologisk korrekte eksperimenter demonstrerte at det ikke eksisterte noe årsaksforhold mellom de to faktorene. En re-evaluering av de opprinnelige dataene var på sin plass, og avslørte følgende: De fleste kvinnene som undergikk hormonterapi kom fra høyere sosioøkonomiske lag i samfunnet, hvilket - helt sikkert og veldokumentert - medfører et bedre kosthold, hyppigere fysisk aktivitet og generelt sunnere livsstil.

 

Poenget med denne anekdoten? Korrelasjonen mellom hormonterapi og hjerte- og karsykdommer medførte ikke kausalitet. En tredje korrelasjon fantes imidlertid i at mer velstående mennesker som hadde råd til hormonbehandling også har en livsstil som i større grad forebygger hjertesykdom; denne korrelasjonen kan demonstreres å medføre kausalitet.

 

Gå til legen.

 

HAHAHA :D

genialt innlegg. ++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...