Gå til innhold

[Løst]Nok en; finner ikke harddisk


sunsir

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har søkt litt rundt og googlet problemet, men har egentlig ikke funnet stort, selv om det muligens finnes mange tråder om dette problemet fra før. Likevel; jeg poster et innlegg, da dette er en liten hastesak for meg.

 

I dag fikk jeg den nye pc'en min fra komplett. Denne ble bestilt uten operativsystem, da jeg hadde en windows 7-cd liggende hjemme.

 

Maskinen ble bestilt med to harddisker. En med 500 GB og en annen med 1000 GB. Operativsystemet ble installert på harddisken med 500 GB.

 

Når jeg starter opp pc'en (før windows loader) står det;

 

Adapter 1:

No harddisk detected.

 

Denne teksten forsvinner svært raskt før windows begynner å loade, så det er ikke tid til å lese alt som står der. Ellers starter maskinen uten problemer.

 

Når jeg går på Min datamaskin vises bare en harddisk (den med operativsystemet på). Den andre finnes rett og slett ikke under Min datamaskin. Jeg sjekket biosen for å se at alt var i orden, og harddisken finnes der.

 

Jeg har deretter gått på start - kjør.. og skrevet "diskmgmt.msc" for å komme inne på Disk Management. Som bildet i vedlegget viser står disken med 1000 GB som "unallocated", merket med sort.

 

Hvordan kan jeg fikse dette? Takker for svar asap zulu :)

Endret av uSkilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkel sak. Du høyreklikker der og velger å lage en ny partisjon.

 

Ser du har fått System og Boot på hver sin disk. Vær OBS på at du nå er avhengig av å ha begge diskene tilkoblet.

 

Flytter denne til Lagringsmedier.

 

Latterlig enkelt! Takk skal du ha.

 

Som du sier har jeg fått System og Boot på hver sin disk. Har mistanke om at dette har skjedd fordi jeg først installerte windows på feil disk - den med 1000 gb, deretter slettet og installerte på den andre.

 

Har dette mye å si, annet enn at jeg er avhengig av å ha begge diskene tilkoblet?

Så perfeksjonistisk som jeg er; hvordan ordner jeg dette? Formatere og gjøre alt på nytt?

Lenke til kommentar

Det har liten betydning unntatt hvis du vil ta ut ene disken av en eller annen grunn.

Det kan fikses. Koble fra de andre diskene, og boot fra Windows DVD. Så velger du System Repair, og du får tilbud om å reparere.

Så gjør du det en gang til, nå kommer du til en meny hvor du velger Startup Repair.

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetr...rtup-repair.htm

 

Etterpå kan du slette begge partisjonene på Disk 0 og lage en ny, så blir du kvitt den lille 100 MB partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...