Gå til innhold

Postens priser for transport er ikke konkuransedyktig


Hotlink

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg ble rimelig sjokert over prisene Posten operer med for bedriftspakker.

Vi har fått inn en pakke fra Korea. Denne veier 11,6 kg og vi betalte kr. 1090,- for å få den transportert fra Korea til Oslo iløpet av 4 dager. Nå har jeg forsøkt å få sent pakken videre til Bodø med Postens bedriftspakke 1 fordi dette var eneste måte å få forsikret pakken. For denne transporten måtte jeg betale kr 1.260,-.

Årsaken til forsikringen er at vi i mange tilfeller har opplevd at utstyret kommer fint fram til oss i Oslo (fra Korea eller Taiwan) mens det går istykker f.eks. fra Oslo til Stavanger med Posten. Forsikringen er derfor nødvendig.

 

Det er altså DYRERE å sende en pakke fra Oslo til Bodø enn det er å sende samme pakken fra Seoul i Sør Korea og til Oslo.

På jobben hadde vi en større transport fra samme underleverandør. Varene skulle fra Oslo til Ålesund og vi valgte å bestille en lastebil fra Ålesund. Varene var fremme dagen etterpå. Dette var riktignok en mye større transport (en pall på 118 kg).

Pris for transporten?: 1000,- + mva. ETT TUSEN. Posten tar med andre ord en pris som er 10 ganger mer enn andre transportselskaper i Norge. Jo det er forskjell på å kjøre Oslo-Ålesund sammenliknet med Oslo-Bodø. Men det er ikke 10 ganger lengre (ref vekt).

 

Jeg mener det må være en måte å få til litt konkuranse på denne typen transporter. Posten som en halvstatlig organisasjon er ikke lenger konkuransedyktig. De opererer med priser som er mange ganger dyrerere enn andre transportselskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener det må være en måte å få til litt konkuranse på denne typen transporter. Posten som en halvstatlig organisasjon er ikke lenger konkuransedyktig. De opererer med priser som er mange ganger dyrerere enn andre transportselskaper.

 

Så hvorfor bruker dere ikke andre selskaper? Posten har ikke monopol på noe, annet enn brev under 50-100 gram (usikker på grensa), og konkurranse er det allerede -så lenge kundene bare orienterer seg litt i markedet.. Tollpost tar så vidt jeg kan se 194+mva for en pakke (DPD Standard) på 11-15 kg over denne distansen, og leverer over absolutt hele landet. Forsikring tilbyr de også, selvsagt mot et (ukjent) pristillegg.

Lenke til kommentar

Bra det er flere enn meg som reagerer på prisene. Skulle returnere en liten ADSL router til Nextgentel, ble vel rundt en 150 kroner. Samtidig har jeg i forbindelse med netthandel fått tilsendt minst like store og tunge pakker fra Singapore, Taiwan, USA, Canada, Tyskland, Italia, England osv, da med porto som typisk ligger mellom 30 og 50 kroner. Og på toppen av det hele er det ikke uvanlig at en pakke fra f.eks. Asia kommer fortere frem enn en pakke som sendes internt i Norge. Jeg klarer liksom ikke å se noen grunn til at det skal koste 3-5 ganger så mye å sende en pakke innenlands som det koster å få den sendt hit fra Asia.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å forstå at du har betalt så mye for en sånn pakke. Firmaet jeg jobber i sender veldig mye med posten, og forsikrer det meste(datautstyr er både populært å stjele og enkelt å ødelegge). Vi betaler normalt 150-200,- for en pakke fra København til hvor som helst i Nord Norge. Dette er da for pakker mellom 10 og 20 kg.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å forstå at du har betalt så mye for en sånn pakke. Firmaet jeg jobber i sender veldig mye med posten, og forsikrer det meste(datautstyr er både populært å stjele og enkelt å ødelegge). Vi betaler normalt 150-200,- for en pakke fra København til hvor som helst i Nord Norge. Dette er da for pakker mellom 10 og 20 kg.

 

Nei, det er en annen ting.. Sjekket Posten (eller Bring, som bedriftsdelen heter nå..) sin prisliste for bedriftspakker, og der står det oppgitt en pris på 175 kr+mva mellom 11 og 12kg for en strekning på 5 soner, eller Oslo-Bodø... Forsikring på 0,3% av varens verdi i tillegg ved behov.

Lenke til kommentar
Jeg mener det må være en måte å få til litt konkuranse på denne typen transporter.

 

Har ikke både UPS og DHL kontorer her dog? I følge sidene til UPS, så tar de 470 kroner for å frakte en pakke fra Oslo til Bodø.

 

Du har rett.

Jeg kontaktet UPS tidligere idag og prisen inkludert forsikring vil være UNDER halvparten av kostnadene ved å bruke posten.

Jeg har også fått informasjon om at jeg kunne gjort dette rimeligere hos posten, men da må bedriften registrere seg og leie en software pakke + printer, og slutte å bruke bedriftspakke på Postkontor. Dette er ikke lønnsomt for en bedrift som normalt sett ikke lever av å sende pakker på denne måten.

 

Resultatet er altså:

Send med UPS og få likevel pakken frem med forsikring og like raskt, - men til halv pris.

 

I utgangspunktet har jeg hatt forståelde for Posten sitt monopol på transport pga kostandene med distribusjon på landsbygda, men når jeg ser hvor enkelt det er å få en levelig pris ser jeg samtidig at Posten skummer fløten ved å skrive regninger med gaffel der de kan lure kundene.

Lenke til kommentar
Jeg mener det må være en måte å få til litt konkuranse på denne typen transporter. Posten som en halvstatlig organisasjon er ikke lenger konkuransedyktig. De opererer med priser som er mange ganger dyrerere enn andre transportselskaper.

 

Så hvorfor bruker dere ikke andre selskaper? Posten har ikke monopol på noe, annet enn brev under 50-100 gram (usikker på grensa), og konkurranse er det allerede -så lenge kundene bare orienterer seg litt i markedet.. Tollpost tar så vidt jeg kan se 194+mva for en pakke (DPD Standard) på 11-15 kg over denne distansen, og leverer over absolutt hele landet. Forsikring tilbyr de også, selvsagt mot et (ukjent) pristillegg.

 

Tollpost blir kontaktet imorgen.

Jeg ser jo nå at "ALT" er billigere enn Posten. Nå er det bare å irritere seg over at vi ikke byttet ut posten for lenge siden.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å forstå at du har betalt så mye for en sånn pakke. Firmaet jeg jobber i sender veldig mye med posten, og forsikrer det meste(datautstyr er både populært å stjele og enkelt å ødelegge). Vi betaler normalt 150-200,- for en pakke fra København til hvor som helst i Nord Norge. Dette er da for pakker mellom 10 og 20 kg.

 

Nei, det er en annen ting.. Sjekket Posten (eller Bring, som bedriftsdelen heter nå..) sin prisliste for bedriftspakker, og der står det oppgitt en pris på 175 kr+mva mellom 11 og 12kg for en strekning på 5 soner, eller Oslo-Bodø... Forsikring på 0,3% av varens verdi i tillegg ved behov.

 

Dette krever som tidligere nevnt at bedriften inngår en leieavtale mhp software og en printer. Dessuten skaper det store problemer om en bruker bedriftspakke postkontor ettersom ingen av de 2 postkontorene vi har brukt de siste 6 mnd ser ut til å ha ansatte som er oppdatert på dette feltet. Fram til fo 7-8 månder siden var det faktisk ikke mulig for oss å sende en pakke over 10 kg i det hele tatt med bedriftspakke.

 

Vi har også snakket med 2 andre bedrifter i bygget vi leier plass i. De har også kastet ut Posten (en pga pris og en pga for mye skader), så framover blir det helt andre transportmetoder for vår bedrift og de andre. Jeg føler vi rett og slett er blitt lurt av Posten, og med så liten tillit MÅ vi bare bytte transportør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...