Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

VENT MED Å KJØPE iPad!!! Jeg leste akkurat et utrolig kult rykte!

...

iPad nano kan spille musikk, surfe på nett og med den nye feature'n som kommer med iPad nano kommer sikkert de fleste fans til å pisse i buksa. Den har nemlig telefonfunksjon også. OG man kan sende meldinger! Dette gjør at man faktisk kan bruke iPad nano hvor som helst!

...

Hehehe, trådens beste. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg når jeg så keynoten var at den burde kunne brettes på midten, som Sculleys Dynabook konsept. Da hadde den fått plass i damevesken min sammen med skjerfet.

 

Det er ikke vanskelig å spå hva som kommer til å skje her: Nerdene kommer til å kritisere den fordi den ikke har 7 USB-porter og kjører Linux, mens vi andre kommer til å sitte på møter og konferanser og ta notater og sende live rapporter tilbake til kontoret. Så går vi tilbake til hotellet og leser romanen vi kjøpte på nettet, mens de står på hodet ned i kabinettet fordi SATA(ns)-kabelen er løsnet så de 4 diskene i RAID-oppsettet ikke virker.

 

Og når det er gått et par år og Jobs står i Moscone Center og forteller hvor mange iPads de har solgt, kommer folk til å poste her på forumet og fortelle oss at det er bare markedsføring, og at egentlig vil folk ha tastatur på e-boken sin, og da skal jeg ta på meg skjerfet og gå meg en tur med iPad'en i veska. Og så skal jeg sette meg på bryggekanten på Zachariasbryggen med en 3-kulers is og lese avisen på nett. Men de står på hodet nede i kabinettet fordi kjølepastaen er smurt for tykt på...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Den kommer sikkert til å selge mye, men jeg er ikke forpliktet til å synes det er et bra produkt av den grunn. Den støtter jo heller ikke å ta notater som du nevner på noen saklig måte, det er jo overhodet ikke lagt opp til å bruke håndskrift, og den har ikke tastatur. Forøvrig vil jeg si nerdene er i forkant når det gjelder å surfe på cafeen og ta notater elektronisk, vi har tross alt ikke bare stasjonære maskiner med raid-oppsett :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har håndskriftteknologi allerede jeg. Det kalles en blyant. Apple hadde det som kjent for mange år siden på sin Newton. Det var i grunnen en flopp. On screen tastatur er mye greiere, er min erfaring. Og det enda jeg skriver med bare to-tre fingre. Det går fortsatt like raskt som å få noen håndskriftsteknologi til å skjønne håndskriften min med noen som helst presisjon.

 

Det andre spørsmålet er: Hvorfor er det nerdene er først til å ta i bruk slik teknologi? Fordi den er så lite brukervennlig at bare nerder gidder. Når det plutselig bli allemannseie fordi Apple og andre legger litt arbeid i brukeropplevelsen så er ikke nerdene alene om det lenger, og da er plutselig slikt for "menn med veske og skjerf"...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på hva jeg synes om iPad. På en side ser den veldig kul ut, og som e herlig avslappingsgadget i sofaen. På den andre side virker det litt unødvendig og tungvint. Men med så mange applikasjoner som finnes/kommer, god nettsurfing og bilder/video/musikk, ser jeg også nytten. Jeg er sikker på at den kommer til å selge godt, rett og slett fordi det er Apple. iPhone har også mange mangler, men selger som mel. Apple vet å skape behov og har mange gode ideer til sine produkter (og mange begrensninger, men det er annen sak). Om jeg kjøper iPad eller ei er jeg ikke sikker på enda, men skal ikke utelukke at jeg for eksempel plukker med meg en når jeg er i USA i sommer. Prisen var ikke så ille. Men jeg er veldig usikker om det er et produkt for meg enda, så får nesten bare vente og se noen måneder. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Jeg har håndskriftteknologi allerede jeg. Det kalles en blyant. Apple hadde det som kjent for mange år siden på sin Newton. Det var i grunnen en flopp. On screen tastatur er mye greiere, er min erfaring. Og det enda jeg skriver med bare to-tre fingre. Det går fortsatt like raskt som å få noen håndskriftsteknologi til å skjønne håndskriften min med noen som helst presisjon.

 

Det andre spørsmålet er: Hvorfor er det nerdene er først til å ta i bruk slik teknologi? Fordi den er så lite brukervennlig at bare nerder gidder. Når det plutselig bli allemannseie fordi Apple og andre legger litt arbeid i brukeropplevelsen så er ikke nerdene alene om det lenger, og da er plutselig slikt for "menn med veske og skjerf"...

 

Geir :)

 

Poenget er vel helst det faktum at produktene som apple lanserer og ofte blir allemannseie, også kommer med vesentlige mangler.

 

Hadde iPad hatt usb (nei, dock til usb er ikke det samme), skikkelig videoutgang ,minnekortleser og åpent os istedenfor å være låst til app store for å installere programmer så hadde jeg sannsynligvis sittet her og siklet fortsatt.

 

Jeg har rett og slett svært lite til overs for Apples app store policy

 

Det skal bli interessant å se potensialet i en iPad som er jailbreaked.

Lenke til kommentar
Jeg har håndskriftteknologi allerede jeg. Det kalles en blyant. Apple hadde det som kjent for mange år siden på sin Newton. Det var i grunnen en flopp. On screen tastatur er mye greiere, er min erfaring. Og det enda jeg skriver med bare to-tre fingre. Det går fortsatt like raskt som å få noen håndskriftsteknologi til å skjønne håndskriften min med noen som helst presisjon.

Grunnen til at det ble en flopp da var jo at implementasjonen i praksis var ubrukelig. Siden den gang har man kommet mye lenger på skriftgjenkjenning.

Lenke til kommentar

enig..

 

jeg savner:

 

1. USB-port(trenger bare en forsåvidt) med tanke på at jeg kan overføre bilder og kanskje musikk!

 

2. Minnekortleser.. om jeg tar med kamera mitt, så hadde det vært kult å sett bildene jeg hadde tatt på skjermen!

 

3. innebygd webcamera.. så lenge mankan få skype der, hadde det vært dritkult!! (chatroulette anyone?)

 

--

 

og kanskje apple solcellepanellader :dribble:

Endret av probin
Lenke til kommentar
enig..

 

jeg savner:

 

1. USB-port(trenger bare en forsåvidt) med tanke på at jeg kan overføre bilder og kanskje musikk!

 

2. Minnekortleser.. om jeg tar med kamera mitt, så hadde det vært kult å sett bildene jeg hadde tatt på skjermen!

 

3. innebygd webcamera.. så lenge mankan få skype der, hadde det vært dritkult!! (chatroulette anyone?)

 

--

 

og kanskje apple solcellepanellader :dribble:

 

2 det kan du med denne:

3601_ipad_02.jpg

Lenke til kommentar
Poenget er vel helst det faktum at produktene som apple lanserer og ofte blir allemannseie, også kommer med vesentlige mangler.

Spørsmålet er om folk som trenger multitasking og videoutgang er målgruppen. Hvis ikke er det ikke vesentlige magler. For meg er det ikke et moment, så lenge noen lager en dock som har tilkoblinger.

 

Grunnen til at det ble en flopp da var jo at implementasjonen i praksis var ubrukelig. Siden den gang har man kommet mye lenger på skriftgjenkjenning.

Det er sant nok. Men dagens ungdom er ikke vokst opp med håndskrift i noe fall, de er vokst opp med mobiler og T9 og stavekontroll, skrive er noe de bare gjør på skolen fordi de må, og jeg tror ikke de savner det et sekund på iPad'en.

 

Minnekortleser, Probin? Kanskje, men hvis du får en kabel som lar deg koble kameraet rett til utgangen på pad'en, er ikke det like greit?

 

Edit: jeg har en kabel liggende på bordet foran meg med USB i ene enden og iPhoneplugg i andre. Den overfører jeg musikk og annet mellom PC'en og telefonen hele tiden. Hva skal man med USB på pad'en da?

Geir :)

Lenke til kommentar

oy.. aldri sett før! jaja :D men innebygd hadde kanskje vært litt enklere?.. hmm.. :D

 

Minnekortleser, Probin? Kanskje, men hvis du får en kabel som lar deg koble kameraet rett til utgangen på pad'en, er ikke det like greit?

 

om man har en sånn som kramer viste med kabel!! det hadde vært storartet! :D

Endret av probin
Lenke til kommentar
Jeg har håndskriftteknologi allerede jeg. Det kalles en blyant. Apple hadde det som kjent for mange år siden på sin Newton. Det var i grunnen en flopp. On screen tastatur er mye greiere, er min erfaring. Og det enda jeg skriver med bare to-tre fingre. Det går fortsatt like raskt som å få noen håndskriftsteknologi til å skjønne håndskriften min med noen som helst presisjon.

 

Det andre spørsmålet er: Hvorfor er det nerdene er først til å ta i bruk slik teknologi? Fordi den er så lite brukervennlig at bare nerder gidder. Når det plutselig bli allemannseie fordi Apple og andre legger litt arbeid i brukeropplevelsen så er ikke nerdene alene om det lenger, og da er plutselig slikt for "menn med veske og skjerf"...

 

Geir :)

 

Håndskriftgjenngkjenning har blitt endel bedre. Jeg skriver ihvertfall en god del raskere med håndskrift enn med slikt tastatur, i tilegg klarer jeg i mye større grad å skrive uten å se på arket, og det er derfor mer møtevennlig. I tilegg kommer små skisser, understrekninger osv. Det er mye lettere for meg om denne informasjonen også kjpat kommer inn digitalt, og kan legges inn i et sånn notatprogram (alla oneNote). Det er jo forskjell fra person til person såklart, men jeg synes det illustrer litt av problemet med enheten, selv innefor det rimlig snevre området slate, så er denne enheten veldig snever, det er veldig mange typer å jobbe på den ikke passer til. Personlig synes jeg det også er en stor del av brukevennligheten, å slippe å bli tvunget (om man forutsetter at man bruker enheten) til å jobbe på en måte som fungerer dårligere for meg.

 

Det kan du gjerne si, og apple er ganske flinke både på UI og publisitet, men det var egentlig mest en kommentar på noen, i mine øyne, lite treffende nerde-stereotypier :)

 

AtW

Lenke til kommentar
oy.. aldri sett før! jaja :D men innebygd hadde kanskje vært litt enklere?.. hmm.. :D

 

Minnekortleser, Probin? Kanskje, men hvis du får en kabel som lar deg koble kameraet rett til utgangen på pad'en, er ikke det like greit?

 

om man har en sånn som kramer viste med kabel!! det hadde vært storartet! :D

 

hadde vært enklere med innebygget ja, men hvis de sku lagt inn både usb og minnekort så hadde de ikke kunne solgt denne til denne prisen. derfor har de latt oss velge hvillken adapter vi vil ha i tilleg:)

 

 

 

feks kjøpe usb overgangen og koble iphone til og man får sendt oveer bildene

Endret av Cosmo Kramer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
oy.. aldri sett før! jaja :D men innebygd hadde kanskje vært litt enklere?.. hmm.. :D

 

Minnekortleser, Probin? Kanskje, men hvis du får en kabel som lar deg koble kameraet rett til utgangen på pad'en, er ikke det like greit?

 

om man har en sånn som kramer viste med kabel!! det hadde vært storartet! :D

 

hadde vært enklere med innebygget ja, men hvis de sku lagt inn både usb og minnekort så hadde de ikke kunne solgt denne til denne prisen. derfor har de latt oss velge hvillken adapter vi vil ha i tilleg:)

 

 

 

feks kjøpe usb overgangen og koble iphone til og man får sendt oveer bildene

 

Hvor mye koster det å inkludere minnekort + usb på iPad, kontra kostnaden for å investere i overganger ?

Overgangen til komponent skal apple ha 389kr for, hva er prisen for minnekortleseren ?

 

Hvorfor ikke bare inkludere mini displayport som man har på macbook/macbook pro

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det også er en stor del av brukevennligheten, å slippe å bli tvunget (om man forutsetter at man bruker enheten) til å jobbe på en måte som fungerer dårligere for meg.

 

Det kan du gjerne si, og apple er ganske flinke både på UI og publisitet, men det var egentlig mest en kommentar på noen, i mine øyne, lite treffende nerde-stereotypier :)

Ting som skal kunne brukes til alt blir sjelden spesielt gode på noen av dem. Det er en grunn til at "jeg gjør alt fra å lage kjøttfarse til å blande smoothies"-kjøkkenmaskiner selges til privatpersoner og ikke til restauranter. Når jeg går til min gitarbygger Henki henger det en haug med spesialiserte verktøy på veggen, ikke noen multiverktøy.

 

Jeg har vært "nerd" selv siden jeg begynte med datasupport i 1987 (og på hobbybasis siden 1974), så jeg tillater meg å stereotype litt... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det også er en stor del av brukevennligheten, å slippe å bli tvunget (om man forutsetter at man bruker enheten) til å jobbe på en måte som fungerer dårligere for meg.

 

Det kan du gjerne si, og apple er ganske flinke både på UI og publisitet, men det var egentlig mest en kommentar på noen, i mine øyne, lite treffende nerde-stereotypier :)

Ting som skal kunne brukes til alt blir sjelden spesielt gode på noen av dem. Det er en grunn til at "jeg gjør alt fra å lage kjøttfarse til å blande smoothies"-kjøkkenmaskiner selges til privatpersoner og ikke til restauranter. Når jeg går til min gitarbygger Henki henger det en haug med spesialiserte verktøy på veggen, ikke noen multiverktøy.

 

Jeg har vært "nerd" selv siden jeg begynte med datasupport i 1987 (og på hobbybasis siden 1974), så jeg tillater meg å stereotype litt... ;)

 

Geir :)

 

Den trenger ikke å kunne brukes til alt, men per i dag er den for snever i mine øyne. Det er en grunn til at man ikke har så veldig bruk for en dedikert ananas-skreller som privatperson også. Det er dyrt og upraktisk å ha en spesialisert enhet for hver eneste oppgave (spesielt om det skal være bærbart). Paden kunne hatt ganske mange flere funksjoner uten at det hadde gått særlig utover funksjonene den har i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
oy.. aldri sett før! jaja :D men innebygd hadde kanskje vært litt enklere?.. hmm.. :D

 

Minnekortleser, Probin? Kanskje, men hvis du får en kabel som lar deg koble kameraet rett til utgangen på pad'en, er ikke det like greit?

 

om man har en sånn som kramer viste med kabel!! det hadde vært storartet! :D

 

hadde vært enklere med innebygget ja, men hvis de sku lagt inn både usb og minnekort så hadde de ikke kunne solgt denne til denne prisen. derfor har de latt oss velge hvillken adapter vi vil ha i tilleg:)

 

 

 

feks kjøpe usb overgangen og koble iphone til og man får sendt oveer bildene

 

Hvor mye koster det å inkludere minnekort + usb på iPad, kontra kostnaden for å investere i overganger ?

Overgangen til komponent skal apple ha 389kr for, hva er prisen for minnekortleseren ?

 

Hvorfor ikke bare inkludere mini displayport som man har på macbook/macbook pro

 

er ikke bare å legge på produksjonspriser og slikt. har med patenter å gjør og de må betale de som har patent på usb teknologien og slikt. ikke små summer akkurat:P

 

uenasett skal denne ikke erstatte en pc. er et tillegsprodukt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...