Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tuppen av finger "sover". Besøke lege?


vonLime

Anbefalte innlegg

I rundt to uker har tuppen(fra ytterste ledd) på langefingeren på høyre hånd vært doven, eller som man sier, "den sover". Dette er en finger jeg bruker ofte, og gjerne vil ha tilbake full funksjonalitet i.

 

Noen som veit hva jeg kan gjøre for å oppnå dette? Må jeg bare vente til den blir bra? Kan det være symptom på noe, slik at jeg bør besøke lege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan være du har fått press på en nerve av en eller annen grunn, ikke uvanlig vis du hovner opp på feil sted.

 

vis det vedvarer i flere dager ville jeg vurdert en tur til lege for å forsikre meg om at det ikke var noe annet som kan være alvorlig.

Når du sier det, så ser fingeren litt hoven ut i forhold til den andre langefingeren. Har i jobbsammenheng gjort mye fysisk tungt arbeid den siste tiden, så det er ikke umulig at det er noe der.

 

Det kan være symptom på diabetes.

Kan du utdype litt?

 

Kan også være carpal tunnel syndrom, da er det litt trangt der nerver og blodårer går i håndleddet. Dra til legen og få henvisning til en klinikk som kan teste med noe strøm gjennom der.

Min mor hadde denne syndommen, og ble operert for det. Det rare er at jeg ikke har opplevd dette i andre deler av hendene.

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert det har noe å si, jeg har hatt litt sånn nummenhet i alle fingertuppene, men det har kommet og gått, og av og til bare vært i ett par fingre. Fikk henvisning av legen min til en sånn klinikk,men det har etterhvert avtatt av seg selv så jeg gadd ikke dra.

 

Dra til legen og hør, det er en ganske ekkel greie å ha det der.

Lenke til kommentar

jeg fikk noe av det samme før sommeren for et par år siden. overbelasta armen/skuldra ødela en stabilisator muskel i skuldra(eller hva det nå kalles) og hovna opp bak på ryggen/skulderbladet som skapte press på nervene som gikk ned i hånda og jeg gikk med med prikking i en eller flere fingre og ble slepphendt og vissen alt etter som hvor hoven jeg var så varierte symptomene.

Lenke til kommentar
Hmmm. Er det ikke litt dumt å betale en lege for å si det samme som det dere gjør nå? At det mest sannsynligvis er en skade som går over av seg selv?

hehe, ja vis det gjør det da...

min skade måtte jeg til lege med som konstanterte at noe var galt mest sannsynlig en drøy overbelastning(som viste seg senere å være en muskel som var revna opp litt), sendte meg til fysioterapeut som trykte og bøyde litt og hadde meg inne for å gjennomføre muskelspesifikk treningsopplegg og sjekk av fremgang + massasje to ganger i uka i et år, må fremdeles være forsiktig med løfting og slikt.

ja det "gikk over av seg selv"

Lenke til kommentar
I rundt to uker har tuppen(fra ytterste ledd) på langefingeren på høyre hånd vært doven, eller som man sier, "den sover". Dette er en finger jeg bruker ofte, og gjerne vil ha tilbake full funksjonalitet i.

 

Noen som veit hva jeg kan gjøre for å oppnå dette? Må jeg bare vente til den blir bra? Kan det være symptom på noe, slik at jeg bør besøke lege?

Jeg var nummen i ringfingeren og lillefingeren i 2-3 uker for ikke altfor lenge siden. Jeg tenkte at det kunne være pågrunn av treningen, så jeg spurte faren min etter en uke ca. Han sa at det kunne komme av trening, og at musklene kan klemme nervene. Så da fikk jeg det oppklart.

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Jeg mistet styrken i hånden og følsomheten i lillefinger og ringfinger.

Nerve i albuen som var i klem, måtte opperere den løs litt.

Gå til legen for er vanligvis lang ventetid for å komme til undersøkelse.

Da sjekker de reaksjons tiden på nervene og finner som regel ut hvor signalet streiker litt.

Opperasjonen gikk fort ut samme dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...