Gå til innhold

Lanserer aggressive anti-pirattiltak (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva med dei 11 millionar som spelar World of warcraft? Har dei nokon gong klaga over login og internett-tilgang?

 

Ein får tilgang til internett omtrent overalt i det offentlege rom: Skular, universitet, bibliotek, tog, buss(!), ferje, sjukehus, kaffibarar, bensinstasjonar og så vidare.

 

Det er svært sjeldent eg har opplevd å miste internett-tilgangen. Til samans kanskje ein dag i året.

 

Einaste minuset eg kjem på no er at ein må logge inn. Men i praksis vert dette sikkert like tidskrevjande som å skrive inn ein cd-key. Etter første registrering/login er det berre å ha på autologin.

 

 

Spel som eg vil spele 20 år etter? Eg har ikkje diskettstasjon lengre. Spel som er frå den tida er uansett rota vekk. Løysninga er då å kjøpe ein digital versjon for eit fåtalls kroner eller laste ned ein emulator, som sannsynlegvis vil vere nødvendig. Å spele f.eks DOOM per i dag er ein prosess som krev litt fikling for å få til.

 

Alt blir piratkopiert, samma om spelet er bra og ikkje har noko form for DRM. Difor kjem bransja med tiltak. Dette tiltaket er uansett uendeleg betre enn tiltak som har vore tidlegare.

 

Vi skal vere glade for at ubisoft i det heiletatt bryr seg om PC-plattforma.

 

Problemet, som eg ser det, er at alt for mange krisemaksimerar situasjonen så snart ordet DRM er i ein artikkel. For mange er DRM = securom.

 

Edit: Skreiv innlegget i hu og hast, så nokon av argumenta her er ikkje fullstendig gjennomtenkt.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Kva med dei 11 millionar som spelar World of warcraft? Har dei nokon gong klaga over login og internett-tilgang?
Elendig sammenligning. WoW er et rent onlinespill.

 

 

+1

 

OG AshtraY så bra at du har Internett overalt da :) Det har ikke jeg, har hatt problemer før og får nok problemer senere. Var tre måneder uten Internett med telenor, de tok sin tid for å si det slik. Har såvidt mobildekning på hytta så er egentlig ganske ofte uten Internett..

Lenke til kommentar
Kva med dei 11 millionar som spelar World of warcraft? Har dei nokon gong klaga over login og internett-tilgang?
100% onlinespill. Tåpelig sammenligning.
Ein får tilgang til internett omtrent overalt i det offentlege rom: Skular, universitet, bibliotek, tog, buss(!), ferje, sjukehus, kaffibarar, bensinstasjonar og så vidare.
Jeg har ikke tilgang til internett på trikken, bussen eller båten til og fra jobb. Jeg har heller ikke tilgang til bedriftshytta jeg låner en gang i året.
Det er svært sjeldent eg har opplevd å miste internett-tilgangen. Til samans kanskje ein dag i året.
Mista internett-tilgangen rundt 10 ganger i 2009. Noen ganger var det faktisk hele dagen, noe som resulterte i at jeg ikke kunne spille noen av spillene jeg likte å spille. Frem med en bok, gitt...
Einaste minuset eg kjem på no er at ein må logge inn. Men i praksis vert dette sikkert like tidskrevjande som å skrive inn ein cd-key. Etter første registrering/login er det berre å ha på autologin.
Hva med om login-serveren er nede? Dette skjedde under lanseringen til Spore, hvorpå tusenvis av brukere ikke fikk logget seg på fordi "serveren var nede". Nei så morsomt. Da får man ikke spilt spillet man nettopp har kjøpt.
Mange av dei argumenta som kjem er eigentleg ganske latterlege.
Oj, selvinnsikt? Imponerende.
Spel som eg vil spele 20 år etter? Eg har ikkje diskettstasjon lengre. Spel som er frå den tida er uansett rota vekk. Løysninga er då å kjøpe ein digital versjon for eit fåtalls kroner eller laste ned ein emulator, som sannsynlegvis vil vere nødvendig. Å spele f.eks DOOM per i dag er ein prosess som krev litt fikling for å få til.
Jeg har massevis av gamle spill via emulatorer. Dette fordi spillene er så små og ikke har drakoniske antipiratkopisystemer som ødelegger for alt slikt. Dagens spill får det, og er dermed utrolig mye vanskeligere å få spilt i en senere anledning.
Alt blir piratkopiert, samma om spelet er bra og ikkje har noko form for DRM. Difor kjem bransja med tiltak. Dette tiltaket er uansett uendeleg betre enn tiltak som har vore tidlegare.
Dette tiltaket er å skyte seg selv i foten. Når det går ut over kjøperen, har selgeren tapt.
Vi skal vere glade for at ubisoft i det heiletatt bryr seg om PC-plattforma.
Selvsagt, men trenger de å spytte på kundene samtidig?
Problemet, som eg ser det, er at alt for mange krisemaksimerar situasjonen så snart ordet DRM er i ein artikkel. For mange er DRM = securom.
Og SecuROM er et vidunderlig eksempel på DRM. Det var SecuROM som forårsaket Spore sin ene stjerne av fem på Amazon.com-nettsiden, da samtlige folk slaktet spillet grunnet SecuROM. Mange andre spill led samme skjebne.

 

DRM er meningsløst og tåpelig. Det vil alltid være folk som piratkopierer. Det vil alltid være folk som kjøper ærlig og redelig. Men mesteparten av verdens befolkning vil ha spillet raskest mulig, minst mulig stress og minst mulig kluss.

 

Hva er da enklest? Laste ned via en piratside, eller drive å bekrefte flere ganger at "ja, jeg har kjøpt spillet, jeg er en ekte person, dette er mitt spill, her er et bilde av passet mitt, og litt blod fra min førstefødte". Steam er et godt eksempel. Velg spill. Kjøp. Last ned. Spill. Ikke noe tull.

Lenke til kommentar
Kva med dei 11 millionar som spelar World of warcraft? Har dei nokon gong klaga over login og internett-tilgang?
Elendig sammenligning. WoW er et rent onlinespill.

 

Fair enough. Må presisere at poenget mitt var at dei som spelar WoW har ein tendens til å få spelt overalt, trass i at internett er nødvendig.

 

Ein kan også tenke at eit reint onlinespel krev at ein er meir aktiv, så om ein er vekke ei periode frå onlinegaming, grunna dårlig internettdekning, så har ein "havna litt bak" med tanke på gear, level osv(om ein er i ein guild som driv med raids).

 

Eg trudde hytta er til for å komme seg vekk frå samfunnet, tv og data? Men det er ein annen debatt :)

 

Slimda: Du kom med nokre gode innspel. Trur det blir unødvendig å svare på tiltale, då nokre av mine argument var lite gjennomtenkt.

 

Altså, eg synest DRM KAN vere eit irritasjonsmoment. Men så er det slik at utgjeverane følar seg pressa til å gjere visse tiltak for å hindre piratkopiering. Dei fleste DRM tiltaka har dog ikkje fungert så godt!

 

Eg må stadfeste at eg ikkje er supporter av DRM som krev at du må gjennom fleire prosesser før du kan sette igang å spele.

 

Hadde eg vore sjef for Ubisoft hadde eg iverksatt desse tiltaka:

 

- demo i forkant av samtlige releases, gjerne også BETA. Dette for å få ein smertefri lansering.

- lik lanseringsdato på alle plattformer.

- Slutte å lansere porta AAA titlar på PC. Til dømes Modern warfare 2.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Kanskje ikke fullt så ille som Securom og installasjonsrestriksjoner, men noen av problemene er jo de samme. Akkurat som med Securom vil dette føre til at utviklerne sitter med en universal av/på-knapp som de kan velge å bruke når de selv ønsker. Beklager UBI, men når jeg skal kjøpe et produkt har jeg faktisk selv lyst til å bestemme hvor lenge jeg skal bruke det.

 

Saken blir jo ikke akkurat bedre av at en hel rekke ukjente faktorer spiller inn, som hverken UBI eller kundene har kontroll over. F.eks ustabil internettilgang, eller nedetid på serverne.

 

Synd at utviklerne går denne veien. Savner tiden da en kunne kjøpe et spill uten bekymringer om Internettilkopling og DRM. :(

Lenke til kommentar
Synd at utviklerne går denne veien. Savner tiden da en kunne kjøpe et spill uten bekymringer om Internettilkopling og DRM. :(

 

Enig der!

 

Problematikken rundt piratkopiering er veldig kompleks, og er sjølvsagt ikkje einsidig.

Her har utviklerane store utfordringar som må taklast..

 

Det som i alle fall er bevist er at:

* Securom, diverse aktiveringar og begrensa antall innstallasjonar

* undervurdering av mod-support og dedikerte serverar

* rein porting frå konsoll til PC

-> ikkje fungerar.

 

Men på den andre sida har gode spel som:

* har demo

* er tilgjengeleg på samtlige digitale distribusjonar

* ikkje har noko form for DRM

 

..vorte piratkopiert i store mengder. Spørsmålet er kva signal dette gir utgiverane?

 

Steam er i alle fall eit steg i riktig retning.. Hadde vore utruleg interessant å få fatt i salstal frå digital distribusjon.

 

OnLive kan også endre situasjonen drastisk.

Lenke til kommentar
Jeg hadde likt om flere utgivere hadde slengt seg på Steams løsning og gitt opp andre metoder for DRM. Steam har sine baksider og, men det er en ganske god portal for spill.

 

Foretrekker løysninger som Gamesload har. Du må aktivere, men etter det kan du godt være offline, og i tillegg kan du brenne ut spillet.

 

Impulse er og bedre enn Steam, IMO.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Her er 2 av de mest irriterende tinga med copyprotection avskaffet...

krav om CD i driven og uggne starforce etc og at man bare kan innstallere ett sted osv osv.. Da kan jeg leve med å måtte inn og autentisere .. Litt irriterende ja, men slipper jeg de to første punktene kan jeg kanskje leve med autentisering ..

Så lenge det funker. Går utifra at Ubisoft kutter krava om de stenger serverene sine ... (????????) :cry:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En bra løsning med tanke på alternativene.

 

Det ser ut som om PC fortsetter å bli behandlet som annenrangs av utviklerne. Angrer ikke på at jeg kjøpte PS3 etter 15 år som PC gamer. Det er helt klart at PC blir mer og mer nedprioritert. Spillene til PC kommer 6 måneder eller mer etter konsollversjonen, har masse DRM drit, er en dårlig konsollport med litt bedre grafikk, men nerfa på alt annet i forhold til hva PC kan gjøre.

 

Problematikken om å kunne spille dagens spill om 20 år (eller om 10 år for den saks skyld) er ikke et argument. Det er så få som spiller gamle spill at dette er totalt uinteressant.

 

At man fjerner muligheten for bytting og salg av brukte spill er verre, om dette også sprer seg til konsoll. Halvparten av alle spill jeg kjøper til PS3 er brukte, i tillegg kommer alle som jeg byttelåner.

Lenke til kommentar
En bra løsning med tanke på alternativene.

 

Det ser ut som om PC fortsetter å bli behandlet som annenrangs av utviklerne. Angrer ikke på at jeg kjøpte PS3 etter 15 år som PC gamer. Det er helt klart at PC blir mer og mer nedprioritert. Spillene til PC kommer 6 måneder eller mer etter konsollversjonen, har masse DRM drit, er en dårlig konsollport med litt bedre grafikk, men nerfa på alt annet i forhold til hva PC kan gjøre.

 

Problematikken om å kunne spille dagens spill om 20 år (eller om 10 år for den saks skyld) er ikke et argument. Det er så få som spiller gamle spill at dette er totalt uinteressant.

 

At man fjerner muligheten for bytting og salg av brukte spill er verre, om dette også sprer seg til konsoll. Halvparten av alle spill jeg kjøper til PS3 er brukte, i tillegg kommer alle som jeg byttelåner.

 

Hvorfor er det ikke et argument? Problemet i tankerekka de er at du later som det finnes positive sider med dette, og at de negative sidene er små, det siste kan argumenteres for at er tilfelle, men enne så lenge det ikke er en eneste positiv ting med dette tiltaket, så er det elendig.

 

AtW

Lenke til kommentar
...En bra løsning med tanke på alternativene...

Alternativet er at utviklerne dropper å gi ut til PC plattformen pga massiv piratkopiering. Det kan virke som om tyvene klager over at butikken har låst døra.

 

Nei, det er ikke alternativet, alternativet er at de driter i slike tiltak, som uansett ikke gjør noe nytte overhodet. De har ikke stengt noen dør i det hele tatt. Det blir ikke noe mindre massiv piratkopiering av dette.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...