Gå til innhold

Oppgraderer SSDnow V+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette også Indilinx Barefoot bare med nyere firmware?

(Barefoot støtter opp til 512GB)

 

Det er veldig lite poeng i å si "kjent leverandør oppgraderer/lanserer SSD", siden det er ikke leverandøren som lager kontroller ASIC eller NAND flash IC. Eneste forskjell mellom leverandører av SSDer med samme kontroller er firmware, valg av Flash leverandør, og i noen tilfeller PCB.

Produsenten av kontrolleren er en nødvendig å vite for å kunne si noe om ytelsen på denne.

230MB/s les og 180MB/s er i samme området som OCZ Apex og G.skill Titan hadde, disse var 2 internt RAIDet JMicron kontrollere som ble veldig varme og leverte dårlig ytelse som systemdisk grunnet elendig random write.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg klarte å finne litt mere info :

 

Fra Tweaktown

Based on internal testing. Performance may vary based on system settings.

** Test system: Intel® DG945ID Desktop Motherboard; Intel® Core 2 Quad Q9550 CPU at 2.83GHz; 4GB system memory; on-board SATA 3Gbps with AHCI-enabled; Windows® 7 Professional x64

The addition of TRIM support helps keep the SSDNow V+ maintain optimal write speed throughout its lifespan. Using PCMark® Vantage 1.0.1 for Windows 7, the 512GB SSDNow V+ drive received a score of 28,264

 

Fra hjemmesiden :

PCMark HDD 2005 Score

 

64GB – 38,177

128GB – 38,065

256GB – 38,272

512GB – 37,974

Lenke til kommentar
Kommer én av disse til å gli forbi Intel X25-M 80GB G2 mtp pris/ytelse?

Hvis ikke, når vil Intel komme med ny disk eller en annen produsent komme med bedre? DVS, har man noen store lanseringer i SSD-verdenen som man gleder seg til?

Nei, ingen av de vil gå forbi intel pris/ytelse. Det ser også ut som de vil havne på ca samme pris/GB som intel, alså er disse foreløpig ikke gode alternativer.

 

Det er annonsert følgende SSDer som vil komme på markedet i nær fremtid:

Micron C300, solgt til forbrukere av Crusial som Crusial C300.

Sandforce SF1200 (8-kanals forbrukerversjon) og SF1500 (16-kanals "enterprise"). Vil bli solgt til forbrukere av flere av flere leverandører inkludert OCZ og Supertalent. OCZ Vertex 2 og Supertalent TeraDrive.

Slik det ligger ann i forhold til benchmarks vil SF1500 og C300 sansynligvis slå Intel x25-M på ytelse. C300 med god margin på alle punkt, SF1500 hovedsaklig i sekvensiell båndbredde, spesielt skriv. SF1200 som er mer konsumervennlig priset vil yte grovt i samme område som Intel x25-M.

 

Litt lenger ut over våren kommer Indilinx med JetStream, men denne finnes det ingen benchmarks av enda. Eneste info vi har er SATA 3 interface og 500MB/s båndbredde, og at den støtter ONFI 2.x flash og DDR flash.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en liten ting til dere som har fulgt godt med:

 

Kan man sammenlikne forringelsen av skriveytelse på en Intel X25 som er brukt uten TRIM, med tapet feks disse nevnte Kingston diskene må forventes å få i tilsvarende situasjon?

 

Sagt på en annen måte; har de andre diskene bedre systemer for å håndtere seg selv nettopp fordi de ikke har TRIM å "støtte seg på", slik at en X25 uten aktiv TRIM er dårligere?

 

Jeg spør fordi jeg nå har brukt en 160GB x25-G2 siden juli-09, og jeg har ikke vært spesielt snill mot den når det gjelder å begrense skriv. Den har blitt fylt godt opp, og bla brukt til Vista- OS-disk, virtualisering, og det som verre er. Har ikke brydd meg om å kjøre erase, og brukte ikke "manuell TRIM" før den siste Intel Toolbox kom for ca 1 mnd siden. Når jeg så sjekket ytelsen MBs/IOPS før/etter første gangs kjøring av Toolbox, så er min konklusjon at det er tett på galskap å kjøpe en SSD i dag som IKKE har TRIM...

 

Har nettopp kjøpt en 160GB X25G2 til, og som noen har sagt før meg er vel kanskje det største problemet med SSD det faktum at man bare kjøpe fler... :D

Vet at jeg ikke vil angre på det kjøpet, men lurer altså litt på om mitt inntrykk av disker uten TRIM er mer negativt enn realiteten?

Lenke til kommentar
I følge denne testen er det en Toshiba T6UG1XBG kontroller (eller prosessor som de kaller det)

Jeg ser jeg har gjort en feil tidligere her, Kingston SSDnow V+ bruker samsung kontroller. Den nye toshoba kontrolleren har jeg ikke hørt noe annet om enn at det var snakk om at toshiba jobbet på en kontroller for noen månder siden.

 

Jeg er forresten sterkt mistenksom på at den testen du linker til der er foretatt i IDE modus og ikke AHCI ut fra IOmeter resultatene. Intel x25-E er benchet til ca 4000 IOPS med listede spesifikasjoner 4KB 100% random 50/50 read/write. Enten det eller så har de gjort testen med QD=1. Uansett er det IKKE en representativ test for SSD IOPS ytelse. x25-E klarer godt over 20.000 IOPS ved 4KB random 50/50 R/W ved høyere QD. Den klarer jo 40.000 IOPS les og har vært benchet over 50.000 IOPS skriv.

Lenke til kommentar
I følge denne testen er det en Toshiba T6UG1XBG kontroller (eller prosessor som de kaller det)

Jeg ser jeg har gjort en feil tidligere her, Kingston SSDnow V+ bruker samsung kontroller. Den nye toshoba kontrolleren har jeg ikke hørt noe annet om enn at det var snakk om at toshiba jobbet på en kontroller for noen månder siden.

 

Jeg er forresten sterkt mistenksom på at den testen du linker til der er foretatt i IDE modus og ikke AHCI ut fra IOmeter resultatene. Intel x25-E er benchet til ca 4000 IOPS med listede spesifikasjoner 4KB 100% random 50/50 read/write. Enten det eller så har de gjort testen med QD=1. Uansett er det IKKE en representativ test for SSD IOPS ytelse. x25-E klarer godt over 20.000 IOPS ved 4KB random 50/50 R/W ved høyere QD. Den klarer jo 40.000 IOPS les og har vært benchet over 50.000 IOPS skriv.

 

Om jeg satt meg ned å skrev en SSD review og på pur faenskap ville lage den så dårlig som mulig, så hadde jeg nok måtte gi tapt mot denne reviewen, så dårlig er den... Jeg tror ikke jeg hadde klart det rett og slett, for her glimrer all SSD kunnskap med sitt fravær. Men, de er ikke alene om dette, mange driter på leggen i dette farvannet, men et ekstra stort minus sammenlignet med de andre mange råttne reviewene får disse allikevel, for disse folkene prøver å presentere reviewen som veldig gjennomtenkt og vitenskaplig utført....

 

Jeg veit ikke om man skal gråte eller bli rasende, personlig blir jeg bare oppgitt, og prøver å ignorere dem så mye som mulig og henviser folk som ønsker et riktig bilde av SSD'en som testes til PCPerspective i første omgang, deretter til Anandtech etc....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...