Gå til innhold

Husker du Windows 3.1?


Anbefalte innlegg

Hehe husker denne godt. Jeg har tuklet mye med denne i 5-7 års alderen før Windows 95 kom. Ja fikk min første pc av min far da jeg var 4:P

 

Men husker også at vi hadde en pc som min far hadde på kontoret rundt den tiden, Med et Dos basert opprativsystem. Rosa stygg bakrund og så måtte du trykke F1 eller F2 osv for og velge program. Men den sto det vell Copyright med noe på 80tallet om jeg ikke husker feil.

 

Minner meg om fatterns første pc detta. Kosta bortimot 25k og det eneste den kunne brukes til omtrent var å legge sammen tall og skrive ut ark på en gammal matrise skriver.

 

Hadde en flott monochrome skjerm med grønn skrift på svart bakgrunn. Brukte også slike fine 5 1/2" digre floppy disketter.

Husker jeg fikk lov til å spille snake på den en gang :p Må ha vært i '85 eller '86

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

transport tycoon lever jo videre i beste velgående i form av openTTD :D

mye større kart, plenty av skins så du kan ha f.eks nsb togsett. samt tusenvis av tog istedenfor de lave grensene gamle hadde.

 

har brukt mange timer på openTTD gitt, tiden flyr rimelig raskt når du siter og bygger svær jernbane så effektivisere mest mulig med bruk av trafikklys etc.

når du da starter få en 1000-1500 tog i drift og har dekket det meste av industrier er det et lite mesterstykke i segselv holde banen i drift uten trafikkorker.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Visst husker jeg Windows 3.1, og windows 3.0 som vi hadde på skolen. Jeg måtte le av de patetiske greiene, hjemme hadde jeg Mac Classic, med Mac OS 6,73. Fy flate så dårlig Windows var i forhold til Mac på det tidspunktet!

 

Er ikke så rart. Apple Mac var jo en av de første med grafisk brukergrensesnitt, og senere

de første med HD-støtte i operativsystemet. Etterpå fulge de andre etter.

Endret av DekuLink
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Gammel tråd, men verdt et forsøk..

Er det noen her som sitter på en digital kopi av windows 3.x norsk??

Driver å rydder loftet hos foreldrene mine, og fant igjen noen gamle maskiner som jeg skal prøve å få igang.

Deriblant en schneider 286 og commodore 386.

Regner med at disse kan kjøre Windows 3.x om dem i det heleatt kommer igjennom bios :p

Planen er da å ta ut disken fra 386 maskina (den var vanlig IDE ser det ut til), formatere den på en nyere maskin og kopiere over setup filene.

286 maskinen har jeg ikke sett så mye på enda.

 

Har fått tak i engelsk utgave av Dos 6.22 og Windows 3.11, men som sagt, vil jeg helst ha norsk versjon :)

Kan gjerne ta kontakt på PM om noen har :)

Lenke til kommentar

Skikkelig nostalgi ja smile.gif Følte ikke alt stemte helt, men var noe fine ikoner jeg ikke har sett på en stund. Før win95 var det helst msdos 6, 6.2 og 6.22 det gikk i, kan ikke huske akkurat hva jeg brukte windows 3.1 og 3.11 til.

 

Jeg husker jeg forsøkte å bruke CivNet på Windows 3.11

Det ble fastfrosset etter akkurat en passe dose spilling, nok til at man lirte av seg noe banning. :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Når jeg tenker etter så sliter jeg med å huske hva vi brukte win3.11 til...

MS Office fantes i en versjon og den var superkonge over alternativet som dengang var word perfect(forbanna ræl). Vi hadde seff piratkopi av mye rart men som vi ikke brukte, deriblandt Photoshop og Corel Draw. Var ikke en kjeft som brukte det, men alle skulle ha.

 

Det meste skjedde i Dos. Man måtte mekke egne autoexe.bat og config.sys for å flytte ting fra den berømte 640k blokka og over til blokka etter med highmem. Så måtte man laste enten den ene eller den andre memorydriveren, og sette hvilke irq og dma soundblasteren skulle ha

..herregud...

 

pkzip og arj. Husker vi kjøpte DD disketter som var 750k store. Så drilla vi et hull i hjørnet og vips var dem 1,44k. Så formaterte vi dem med <husker ikke navnet> og den ble til 1,7k. Spill som Larry 6 Day of tentacle, gud vet hva ... tok jo 40 disketter ... så gikk man hjem og fikk feil på disk 32, og siden harddisken var på 80MB så var det ikke plass til arj filene, så da måtte man gjøre hele dritten på nytt.

 

Norton utilities med sine undelete og unformat. Husker jeg hadde et absurd program der man kunne lese og modifisere fat tabeller. Husker den var hendig når jeg hadde formatert feil disk, og jeg til alt hell fant den ene tabellen...

 

Programmering i turbo pascal...

 

norton Commander... den var jo konge. Filbehandling i win3.11 var jo en vits. Og fortsatte med det helt til i dag...

 

Mye kule virus. Fikk tak i et falsk virus av den varianten der bokstavene i dos vinduet ramla ned i en haug ... kunne installere den som trs.

 

Harddisk komprimering med stacker... så røk fila og disken forsvant hehe.

 

Men win3.11 var ustabilt som faen. Men mer stabilt enn win3.1. Men spesielt nyttig??? Nja... til word var den det.

 

Uenig på at Wordperfect var ræl. Word var også ræl. Jeg ble opplært å bruke Wordperfect. Der hadde du stålkontroll over tekstfly i forhold til i Word. Man kunne gå inn og ordne på koden bakenfor med Wordperfect, omtrent som man gjør med HTML-kode og med koden bak innleggene her på forumet. Så IT-verden ruger fortsatt på gamle tilnærminger akkurat der. :)

 

Og du må ikke glemme når CD-rom gjorde sitt inntog. Med herlige CDROM.SYS i MS-DOS 6.22. Herlig ja.

 

Ja, man hadde ikke store deilige minnepenner den gang nei. :omg:

Det var tider når man måtte virkelig tenke på ressursbruken.

 

Norton Utilities var noe stort og bra den gangen, ja helt klart. Mange fine tilleggsverktøy derfra. Etterhvert ble det bloatware under Windows 2000 og WinXP husker jeg.

 

Turbo Pascal. Nei det var dyrt og for eksotisk. Man måtte gå på riktig utdanning for å få tilgang på slikt.

 

Ah. Norton Commander. Det var saker.

 

Virus ja, det var gøy å få. Husker jeg innstallerte en Trail-utgave av McAffee før de vokste seg markedsrådende. Da gikk McAffee faktisk til det steg og lot som om jeg hadde flere tusen virus på maskinen. Siden har jeg holdt fingrene laaaaaaaaaangt unna McAffee-produkter. :dremel:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...