Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect 2 (PC/X360)


Anbefalte innlegg

Argh! Begynte på ME1 rett før jul, men rakk aldri å spille det noe særlig. Er det et skikkelig must å runde det? :dontgetit: Er jo så morro med nye spill. Må vel finnes et sammendrag et sted..

 

Do it!!

 

Skaffet meg ME billig for 1 mnd. tid siden, fikk tid til å fullføre det i friuken som var....og herre min hatt sier bare eg! Fantastisk historie,stemningsfyllte lokasjoner og forykendes herlig persongalleri!

 

Var hele tiden skeptisk til spillet og mekanikken, siden det såg så stivt ut i gameplay klippene eg hadde sett...måtte gjøre disse fordommene kraftig til skamme for og si det sånn. Gleder meg heilt sinnsykt mye til ME2 i morra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Jeg er her for å klage litt. Jeg satt foran skjermen fra jeg kom hjem fra jobb til klokka var 01.30 og spillte i går, og hadde en fantastisk tid. Et irritasjonsmoment er dog at jeg ikke fikk importert min karakter fra ME1 selv om jeg hadde 5 forskjellige saves. Etter litt søking fant jeg ut at løsningen er å gå tilbake og slå saren en gang til og så ikke lagre etterpå. Det funker dårlig når jeg ikke har spillet lenger. Det var heller ikke et alternativ i går kveld å løpe tilbake til butikken og lete etter en brukt versjon av ME1.

 

Det blir ikke bedre av at jeg nå selvsagt har spillt i flere timer og ikke umiddelbart ønsker å spille disse sekvensene på nytt. Det var heller ikke noe informasjon om kravene får å kunne importere en karakter fra ME1 til ME2 i tiden før lansering. Jeg spillte gjennom ME1 enda en gang da jeg fikk vite om importeringen av karakterer for å få en Shepard som var akkurat slik jeg ønsket i forhold til hvilke valg man kunne ta underveis og hva slags team man satt igjen med.

 

Vel vel. Jeg jeg kommer til å spille gjennom ME2 flere ganger, og får heller fikse det til neste gjennomspilling. Får heller prøve å se positivt på det ettersom gjennomspilling nummer to sannsyneligvis vil være annerledes på et par punkter når jeg endelig får importert den gamle karakteren.

 

Jeg savner forøvrig ikke noe av det som var utelatt i det første spillet når jeg spiller, men det hadde ikke vært feil å fortsatt ha loot og medigel istedenfor at man bare på magisk vis får tilbake helse etter å ha vært på dødens rand. Men elsker stort sett forandringene. Mer stabil og høyere fps, bedre kontroll av karakteren, bryte inn i samtalen, smartere npc (venner og fiender), artigere galakse kart, artigere å finne mineraler, kjekt med rapport på slutten av oppdrag for å oppsummere og fortsatt den gode stemingen fra det forrige spillet.

 

10/10 så langt uten å telle med character transfer som ikke fungerer skikkelig.

 

Løp å kjøp til nølerne, men spill ME1 først.

Lenke til kommentar
Vel. Jeg er her for å klage litt. Jeg satt foran skjermen fra jeg kom hjem fra jobb til klokka var 01.30 og spillte i går, og hadde en fantastisk tid. Et irritasjonsmoment er dog at jeg ikke fikk importert min karakter fra ME1 selv om jeg hadde 5 forskjellige saves. Etter litt søking fant jeg ut at løsningen er å gå tilbake og slå saren en gang til og så ikke lagre etterpå. Det funker dårlig når jeg ikke har spillet lenger. Det var heller ikke et alternativ i går kveld å løpe tilbake til butikken og lete etter en brukt versjon av ME1. (...)

 

Det finnes en løsning som er mye bedre. Åpne game launch menyen, velg Setup - så går du til save games og lokaliser der de er lagret på PC'en din. Jeg hadde samme problemet som deg, men etter jeg gjorde dette ble alle ME1 savene mine tilgengelige selv om jeg avinstallerte ME1 for lenge siden. Savene bør ligge under den personlige mappen for brukeren din, documents/EA games/Mass effect 1/Saved games.

 

Når det gjelder spillet selv så er jeg imponert over Bioware sin evne til å lage meget atmosfæriske spill. Men - og det er ett stor men her. Jeg frykter at fremtiden for PC actionRPG er dyster hvis alle skal vannes ut til konsollkvalitet. Er det en ting toeren mangler i forhold til eneren så er det at alt er littegranne for strømlinjeformet og "Gears of war"-aktig. ME2 var altfor forutsigbar, enkel og lineær sammenlignet med første spillet.

 

Crysis2 vil være multiplatoform(og tas ut av jungelen og til New York! :(), Supreme Commander 2 er også multiplatform nå - og for de som har fulgt spillets opphav fra Total Annihilation så er den sterkt forenklede designet de har avslørt så langt ikke veldig sexy for de av oss som liker mus/tastatur interface og en littegranne krevende opplevelse som ikke er designet for 8-12 knapper på en konsoll. Er ikke mange selskaper igjen som sverger til PC markedet først og fremst; Kanskje Activision Blizzard, men Diablo3 er ett multiplaform spill nå - men vil kanskje fungere greit som det siden D1 og D2 var relativt enkle pek og klikk spill som passer greit til konsoll.

 

Jeg gir spillet 7/10 dog, og gleder meg vanvittig til å konkludere trilogien med ME3(så husk på å tenk nøye gjennom valgene i ME2 siden du vil dra de med deg inn i ME3 om du importerer saven din).

Lenke til kommentar

Jeg liker at spill kan være enkle når man ikke har tid eller interesse av å sette seg så mye inn i det. Men jeg savner litt mer dybde i Mass Effect serien. Jeg har det kjempegøy når jeg spiller, men det hadde vært en dypere opplevelse hvis jeg hadde mer enn 4-5 evner å legge poeng i. Det hadde også gitt en mer variabel gjennspilling dersom man kunne hatt en karakter hvor man kun fokuserte på adept evner og ikke kunne bruke våpen i det hele tatt. Jeg følte meg mer som ren adept når jeg kun brukte pistol i eneren. Men nå finner jeg sjelden ammunisjon til pistol og løper rundt med smg, sniper og rakettkaster. Temmelig heftig til å være den klassen som skal være dårligst med våpen. Når man ikke har rendyrking av klasser mister man muligheten til å tilpasse karakteren akkurat slik man vil.

 

Jeg likte KOTOR bedre på dette området da det var mange evner å velge mellom, og man hadde en større følelse av kontroll på hvor utviklingen av evner gikk. Jeg synes det er en bedre løsning å mått investere poeng i et "snakke-skill" enn det er å altid måtte velge enten paragon eller renegade alternativet i en samtale eller risikere bli halvt renegade halvt paragon og dermed gå glipp av en rekke alternativer i senere samtaler.

 

Det er allivel et fantastisk spill med visuelle effekter som har fått meg til å stoppe opp og bare se utover landskapet flere ganger. Detaljnivået er også helt utrolig. Historien flyter avgårde i et perfekt tempo, man har altid flere oppdrag å velge mellom og måten man kan plukke dem opp på er veldig artig.

 

Jeg gleder meg til jeg får tak i en ME1 disk igjen slik at jeg får ordnet meg et savegame med karakteren min som jeg fikk akkurat slik jeg ville ha henne over til ME2. Det er utvilsomt lettere å begynne å spille ME2 på nytt grunnet en langt raskere oppstart og mye mindre meningsløs løping frem og tilbake i forhold til ME1.

 

Det jeg tar opp her er uansett ikke ting jeg tenker på når jeg spiller. Da er jeg alt for engasjert i historien, samtalene og det visuelle til å legge merke til slikt småpirk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg spilt noen timer, halve teamet er på plass og jeg har kjørt et par lojalitetsoppdrag.

 

Historien er meget bra, det samme må jeg si om stemmeskuespillet, bevegelser, regi osv.

Selve oppdragene derimot blir veldig ensporet. Det er som å fly rundt på en "paint ball" bane. Det er vegger og kasser til dekning overalt og kun en vei til målet. Hjelper lite om landskapet og grafikken er storslagent når man føler oppdragene minner om en togtur på skinner.

Selve FPS-aspektet føles derimot mye mer presist enn i ME1 og våpnene skiller seg klarere fra hverandre. Det er bare helt lekkert å dra frem sniperrifla og plukke fiender med brannstiftende ammo..

 

Og ikke la meg starte på ressurssøk. Skal man tømme en planet for ressurser har man ikke engang nok prober og må reise mellom andre systemer for å fylle opp. Morsomt på første planeten, greit nok på planet nummer 2, på nummer 3 begynner man å gå lei og deretter er det bare fordi man må ha ressurser.

 

Dialoger er også et tema siden valgene har konsekvenser. Det er derfor utrolig dumt at de har plassert 'snille' svar på ett sted og 'slemme' på et annet. Skal man spille snill person trenger man mao ikke lese hva svaret innbærer bare man trykker på rett sted. Svaralternativene burde stått tilfeldig rundt, også tilleggsvalg (f.eks blå Paragon-alg). Da måtte man tatt en vurdering av situasjonen og hva man selv syntes var riktig svar og tatt konsekvensen av det.

 

Spillet er bra, beste jeg har spilt på lenge, men 10poeng får det ikke!

Da må man rydde opp i ressurssleting og designe brettene MYE mere spennende, ikke som en eneste løype fra A til B + lage dialogvalgene mindre forutsigbare.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...