Gå til innhold

R2 eller FY2?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og funderer på hvilke fag jeg skal ta til neste år (VG3). I år har jeg tatt R1, FY1 KJ1 og internasjonal engelsk. Til neste år har jeg bestemt meg for å ta KJ2 og politikk & menneskerettigheter, men spørsmålet er bare hva det tredje faget skal være. Valget står mellom FY2 og R2. Jeg fikk 5 i R1 og 4 i FY1 til jul, og det gjør valget enda vanskeligere. Jeg synes nemlig fysikken er enklest, men har vært uheldig/gjort det dårlig på prøvene i fysikk.

 

Jeg sikter meg inn mot statsvitenskap eller noe i den gata etter VGS, og tar ikke realfagene av noen annen grunn enn at jeg har kapasitet og mulighet til å få ekstrapoeng. Jeg trenger altså ikke noen av realfagene i den videre utdanningen, men må ha et andre realfag i tillegg til kjemien for å få realfagspoeng.

 

Er R2 mye vanskeligere enn FY2? Begge gir 1 ekstrapoeng, og jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket av dem jeg skal velge. Er det noen som har erfaringer med begge og kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man har gidd til å jobbe med det et par timer i uka så er ikke R2 så veldig vanskelig. Jeg skal ta R2 som privatist til våren og jobber meg gjennom boka på egenhånd og har kun møtt på et par problemer som jeg tror blir løst så snart jeg begynner på Sonans.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg går i 3. klasse nå og har KJ2, R2 og FY2. Du bør ikke velge FY2 uten å ha R2. Dette er fordi noe av R2-pensumet er nødvendig for å kunne regne i fysikken (vektorregning og integraler blant annet). Det er noen som sliter med FY2 fordi de ikke har R2.

 

Både fysikk og matte er kjempespennende fag i tredje klasse, men krever mye arbeid for å få toppkarakterer. FY2 er nok litt mer krevende enn FY1. R-matten er omtrent på samme nivå begge årene.

Lenke til kommentar

For min del var FY2 enklere enn FY1, fordi du har lært deg hvordan "arbeidsmetoden" i fysikk er. Stort sett handler faget om å snu på formler, og arbeidsmessig i forhold til R2 opplevde jeg at FY2 tok mindre tid. Synes imidlertid både FY2 og R2 var knallbra fag, men er ingen som kan si hva som er best for deg. Jeg hadde R2, FY2 og 3PM siste året, og angret aldri på det. Velg bort kjemi, det henger minst sammen med det andre!

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg at Kjemi 2 var en del verre enn både Kjemi 1, Fysikk 2 og R2. Man er nødt til å pugge strukturene til mange ulike molekyler, ulike påvisningsmetoder, virkemåter for kjemiske instrumenter, cellereaksjoner, osv., i motsetning til fysikk- og mattefagene og som i all hovedsak kun krever forståelse. Hvis du ikke har noe imot pugging er kanskje Kjemi 2 faget for deg, men for meg ble det for mye.

Lenke til kommentar

Hvem i all verden sier at kjemi er gratis realfagspoeng? Kjemi er et av de vanskeligere realfagene. Biologi, IT og teknologi og forskningslære kanskje. Men ikke kjemi. Jeg brukte MYE tid og innsats på 3KJ (som det het da) i alle fall. Like mye som i fysikk. Matten var egentlig verst, men også den jeg har fått mest igjen for i etterkant. Hvis du overhodet vurderer å studere realfag, er det R2 du bør gå for.

Lenke til kommentar

Jeg sitter i litt samme problemstillingen som TS, med tanke på at jeg synes fysikken er enklere osv.

 

Til slutt valgte jeg R2, fordi det ikke er noen videre utdanning som krever FY2 (som jeg har lest om, ihvertfall). Tror det er 4 stykker som har FY2 på skolen min.

 

Får bare håpe at jeg klarer å jobbe med matematikken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...