Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Bærbar pc sluttet å fungere etter 3 år og 5 dager...noen rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte en Toshiba Satellite P100-208 T5500 (1,66)bærbar pc fra Netshop som jeg fikk levert den 15.januar 2007.

Pcen fungerte fint for tre timer siden, så hadde jeg den med på flyet, der den lå trygt i pc bagen, og da jeg tok den ut her hjemme var den død.

 

Det lyser ikke noe lys når jeg kobler til strøm, og jeg har prøvd å ta ut batteriet uten at jeg får noe liv for det.

Den er helt død.

 

Jeg har to strømforsyninger, og ingen av dem gir noe liv i pcen.

 

Typisk at det skal skje 5 dager etter at det har gått tre år.

 

Har jeg noen rettigheter, er det noe vits i å kontakte Netshop? Eller må jeg bare avskrive pcen helt?

Finnes det noen forsikringer som kunne dekket dette? Pcen var jo med på reise, men jeg har ikke betalt reisen selv, og har ingen egen reiseforsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmm...ville en reiseforsikring dekket dette? Kunne jo sjekket med LO Stat som har betalt reisen for meg om jeg har noen form for reiseforsikring via dem...

Forbrukerkjøp? Glem garanti. Såvidt jeg vet har du 5 års reklamasjonsrett i følge kjøpsloven!

 

I følge forbrukerkjøpsloven ;)

Forøvrig korrekt at man har 5 års reklamasjonsrett på bærbare pc-er.

Lenke til kommentar

Prøv følgende: Koble fra ledningen til strømforsyningen og ta ut batteriet. Deretter holder du påknappen inne i to minutter, kobler til batteri og strøm og prøver å slå den på. Jeg er ikke elektroingeniør, så akkurat hvorfor dette skulle funke vet jeg ikke, men jeg har fått liv i et par døde laptoper på denne måten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Prøv følgende: Koble fra ledningen til strømforsyningen og ta ut batteriet. Deretter holder du påknappen inne i to minutter, kobler til batteri og strøm og prøver å slå den på. Jeg er ikke elektroingeniør, så akkurat hvorfor dette skulle funke vet jeg ikke, men jeg har fått liv i et par døde laptoper på denne måten.

 

lol, det der funket faktisk...men det er vel et tegn på at pcen snart er på vei til de evige jaktmarker?

 

Ellers blir jeg litt forvirret...har jeg rett til å kreve pcen fikset eller erstattet? Har jeg 5 års reklamasjonsrett?

 

Greit at pcen ikke er verdens beste mer, men utrolig kjekk å ha med seg på reise. Og det er jo ikke noen vits i å kaste bort 5-6.000 på ny pc som jeg kun bruker på reise og på senga om jeg har rett på en fikset pc fra Netshop...

Lenke til kommentar

Det kan skje ganske nye PC-er også. Skal visst komme av at det er noen kondensatorer eller noe som ikke tømmer seg for strøm som de skal, slik at PC-en ikke klarer å slå seg på. Når man tømmer systemet for spenning på denne måten, blir den klar til bruk igjen. Er ikke sikkert du vil oppleve det igjen med det første.

Lenke til kommentar
man har jo reklamasjon, men å krangle med det for en maskin med nesten netbook specks hadde jeg nesten ikke giddi

Tenk på det sånn at ved feil har man rett på tilsvarende produkt, og da høres plutselig en flunkende netbook ikke så dumt ut. Nyere prosessorarkitektur, bedre skjerm og heller muligheten til å investere i en ny, fullverdig pc?

Dette forutsetter at den ikke kan repareres grunnet mangel på tilsvarende hardware og lignende.

Lenke til kommentar
... og verksteder er det nærmeste man kommer organisert svindel...

Og dette er svært nære injurier.

 

Til trådstarter. Det du opplevde (ut fra beskrivelsen din og hvordan maskinen ble gjenopplivet) tyder ikke på noe som går under produksjonsfeil (som reklamasjonsretten skal dekke).

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Acer Aspire 5738ZG i dag for sikkerhetsskyld. Så bruker jeg Toshibaen til den ikke funker mer, og så har jeg en ny pc jeg kan ha med meg på reise / skole / møter etc.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574945

 

Syntes Acer pcen virket som et godt kjøp, 6.000 kroner for en pc som er mye bedre enn begge Toshiba bæbare pcene jeg har her hjemme.

Lenke til kommentar
"det bestemmer jo verkstedet.. "

------------------------

Tull og tøys,det er det produsenten som bestemmer...

 

 

ja produsenten bestemmer tilslutt, men de får all info fra serviceavdelinger.. så om service skriver dårlig rapport eller gjør andre feil, (noe som jeg ofte opplevde at de gjorde) så hender det ofte at ikke produsenten veit helt hva de skal si og ender da ofte med å gi avslag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...