Gå til innhold

jordet eller ujordet støpsel til taklampe på kjøkkenet?


Anbefalte innlegg

Muttern kjøpte en taklampe på IKEA og støpsel til lampen som plugges i stikkontakt.

Lampen skal monteres på kjøkkenet!

Da jeg skulle skru dette hjemme så ser jeg at støpselen ikke har en jordleder, men lampen har en klemme for jordleder.

Selgeren på lampehuset fortalte muttern at man ikke trenger jordleder til lamper som ikke er på badet.

Dette mener jeg er feil,hvis det oppstår en isolasjonsfeil i kabelen så kan jo strømlederen komme i kontakt med metalldekslet på lampa og da har man jo et potensialet der.

Hva mener dere, hva sier forskriftene om dette egentlig??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utstyr i klasse 2 (dobbelisolert) må være utført på ein måte der ein feil ikkje kan føre til direkte eller indirekte kontakt. Om lampen har metalliske delar og ikkje er utført som klasse 2 skal den ha jord, dersom resten av rommet den står i har det.

 

Tidlegare vart det kun lagt jord til kjøkken, baderom, våtrom ol.. I dag blir det lagt jord til alt. Uansett har du garantert jord på kjøkkenet. Det ser du lett ved å sjå på stikkontaktene.

 

Er dei jorda skal alt i rommet være jorda, taklampen og. Dersom den er i klasse 2 skal den være merka med ein dobbel firkant.

DoubleIns.gif

 

Høyrtes litt snodig ut at lampen hadde jordklemme og i tillegg er levert med ujorda kabel.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Høyrtes litt snodig ut at lampen hadde jordklemme og i tillegg er levert med ujorda kabel.

 

Du misforstår lampen ble ikke levert med ledning,det er en enkel lampe kjøpt på IKEA.

Ledningen med den ujorda støpselen ble kjøpt et annet sted!

Dette ble gjort for å slippe å koble direkte fra taket, der stikker det jo ut noen gamle ledninger med torix klemmer og det blir så knotet å koble det så kjøpte heller støpsel med lednign for å koble til stikk.

Endret av elektroelev
Lenke til kommentar

Då er det jo greit. Bytt ut kabelen med ein som har jord. Eg går ut frå at stikkontakten den skal pluggast i har jord.

 

I eit rom utan jorda stikkontakter er det riktig å bruke ujorda støpsel. Det er ein veldig grei regel.

Er det jord i rommet skal alt jordes.

Er det ikkje jord i rommet skal ingenting jordes.

 

Kan være like farleg å montere ujorda apparat i eit jorda rom som eit jorda apparat i eit ujorda rom.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Då er det jo greit. Bytt ut kabelen med ein som har jord. Eg går ut frå at stikkontakten den skal pluggast i har jord.

 

I eit rom utan jorda stikkontakter er det riktig å bruke ujorda støpsel. Det er ein veldig grei regel.

Er det jord i rommet skal alt jordes.

Er det ikkje jord i rommet skal ingenting jordes.

 

Kan være like farleg å montere ujorda apparat i eit jorda rom som eit jorda apparat i eit ujorda rom.

 

Ja stikkontakten på kjøkkenet er en jordet stikk!!!!

Så da tror jeg at jeg kjøper en jordet støpsel :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...