Gå til innhold

Vil totalforby røyking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på åssen alle dere antirøykere får regnestykket til å gå i deres retning. Jeg røyker. Jeg betaler en god del mer i skatt og avgift enn en ikkerøyker. 37% inntektsskatt pluss skatten på tobakk, utgjør at jeg betaler over 50% i skatt i måneden. Jeg går sjelden til legen. Forrige gang jeg fikk sykepenger var i 2004, og da i en uke. Jeg kommer til dø lenge før en gjennomsnittlig ikkerøyker og vil derfor ikke trenge langtidspleie på sykehjem. Pensjonen min vil mest sannsynlig gå rett til staten.

 

De fleste røykere følger mitt eksempel. Åssen kan man da si at en røyker vil være en større utgift økonomisk sett enn en ikkerøyker?

Hvis jeg og en ikkerøyker får lungekreft, og fordi jeg røyker dør lenge før en ikkerøyker, så vil jo jeg ha betalt en god del mer av regningen som følger min sykdom, enn det ikkerøykeren har gjort.

Lenke til kommentar

tror ikke de er ute etter å forby det helt, de tjener så innmari mye på avgiftene.. De vil få flere til å slutte å røyke, og deretter tjene mer penger på de som fortsatt røyker.

 

Snus er ikke bevist skadelig enda, det kosta meg 85kr for en boks her om dagen...

 

hvorfor ha avgifter på noe som ikke er bevist skadelig, bare avhengighetsskapende?

Lenke til kommentar

Diskusjonen om hvorvidt snus er skadelig kan du gjerne ta med en hvilken som helst tannlege! ;)

 

Selv om det er mange som følger dette:

Lurer på åssen alle dere antirøykere får regnestykket til å gå i deres retning. Jeg røyker. Jeg betaler en god del mer i skatt og avgift enn en ikkerøyker. 37% inntektsskatt pluss skatten på tobakk, utgjør at jeg betaler over 50% i skatt i måneden. Jeg går sjelden til legen. Forrige gang jeg fikk sykepenger var i 2004, og da i en uke. Jeg kommer til dø lenge før en gjennomsnittlig ikkerøyker og vil derfor ikke trenge langtidspleie på sykehjem. Pensjonen min vil mest sannsynlig gå rett til staten.

 

Man kan si at dette stemmer for kanskje 7/10 røykere (Rent estimat). Tenk på de andre som trenger langtidsbehandling og operasjoner, samt pleie i kanskje mange år. Kjenner en dame som snart bikker 90. Hun har hatt kols på grunn av røyking, og har hatt oksygen og hjemmepleie i snart 30 år... "Billig" ;)

 

Argumentet med at jeg "vil gjøre som jeg vil på egen eiendom" er bortkastet; du kan ikke slå, voldta, drepe, stjele, svindle eller forgifte andre, uansett hvor mye du eier eiendommen du er på ;)

Lenke til kommentar
hvorfor ha avgifter på noe som ikke er bevist skadelig, bare avhengighetsskapende?

 

"Føre var". Lol. Staten vil oppdra deg til å bli et idealmenneske som "tjener samfunnet".

 

Burde hvertfall bli røykeforbud på offentlige steder. Som busstasjoner, parker, uteresturanter osv.

 

Privatiser alle områder.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Diskusjonen om hvorvidt snus er skadelig kan du gjerne ta med en hvilken som helst tannlege! ;)

 

Selv om det er mange som følger dette:

Lurer på åssen alle dere antirøykere får regnestykket til å gå i deres retning. Jeg røyker. Jeg betaler en god del mer i skatt og avgift enn en ikkerøyker. 37% inntektsskatt pluss skatten på tobakk, utgjør at jeg betaler over 50% i skatt i måneden. Jeg går sjelden til legen. Forrige gang jeg fikk sykepenger var i 2004, og da i en uke. Jeg kommer til dø lenge før en gjennomsnittlig ikkerøyker og vil derfor ikke trenge langtidspleie på sykehjem. Pensjonen min vil mest sannsynlig gå rett til staten.

 

Man kan si at dette stemmer for kanskje 7/10 røykere (Rent estimat). Tenk på de andre som trenger langtidsbehandling og operasjoner, samt pleie i kanskje mange år. Kjenner en dame som snart bikker 90. Hun har hatt kols på grunn av røyking, og har hatt oksygen og hjemmepleie i snart 30 år... "Billig" ;)

 

Argumentet med at jeg "vil gjøre som jeg vil på egen eiendom" er bortkastet; du kan ikke slå, voldta, drepe, stjele, svindle eller forgifte andre, uansett hvor mye du eier eiendommen du er på ;)

Og hvem betaler for behandlingen av ikkerøykere? Vil nå tro at en del av de kronene jeg betaler hver dag i røykeskatt går til disse.

Lenke til kommentar
[...]
Er allergisk så synes det er helt greit....

Du fortjener å bli innbygger i Nord-Korea i ditt neste liv.

Hva er det for noe tull? Om det blir totalforbud så gir det INGEN ulemper for han, så selvfølgelig er det helt greit. Jeg bryr meg faktisk ikke noe særlig så da er det helt greit for meg og.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
[...]
Er allergisk så synes det er helt greit....

Du fortjener å bli innbygger i Nord-Korea i ditt neste liv.

Hva er det for noe tull? Om det blir totalforbud så gir det INGEN ulemper for han, så selvfølgelig er det helt greit. Jeg bryr meg faktisk ikke noe særlig så da er det helt greit for meg og.

 

Du forstår tydeligvis ikke frihetsberøvelsen et totalforbud medfører. Snakker vi maur i tue?

Lenke til kommentar
Diskusjonen om hvorvidt snus er skadelig kan du gjerne ta med en hvilken som helst tannlege! ;)

 

Nå er jo ikke tannlegebesøk subsidiert av staten uansett, så hvorfor staten trenger å ta en avgift for noe som jeg må betale fullpris for skjønner jeg ikke. brus er også svært skadelig for tennene, bør dette tillegges en helt sinnsyk avgift også da?

Lenke til kommentar

Det er et helt urealistisk forslag. Selvsagt skal man hindre at folk pådrar seg dårlige vaner som aller fleste i ettertid angrer på, men det er derfor man har en del fornuftige restriksjoner slik som aldersgrense, røykeforbud på kaféer og arbeidssteder.

 

Totalforbud av rusmidler som brukes av almennheten vil bare skape kaos og opptøyer. Staten vil også tape på det da ulovlig smugling vil være et større problem, og det er litt vanskelig å avgiftspålegge det.

Lenke til kommentar

Dette hadde ikke gjort meg noe som helst! Er glad røykeloven kom, men å innføre totalforbud tror jeg blir for drøyt, staten kan ikke bestemme alt.

 

Et argument for å få til dette totalforbudet er at det skader ikke bare deg selv, men også menneskene rundt deg. Jeg skulle gjerne likt at det var røyeforbud på mange (alle?) offentlige steder som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Skal alle ha frihet, må man totalforby røyking.

Og hva mener du med det?

Man slipper å unngå røyk, og dermed kunne gå hvor man vil. Og røykerne vil ikke bli "tvunget" til å kjøpe røyk.

Problemet er at røykerne vil protestere på det sterkeste, og fordi det er ganske inhumant å fjerne røyk fra samfunnet gjennom direkte illegalisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...