Gå til innhold

D-SLR i julegave. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vet knapt nok hva slr står for, men vet at jeg endelig kan legge litt innsats inn i å få tatt ordentlige bilder. Drømmen er blitt oppfylt etter at dama slo på stortromma og gav meg EOS 500 D med ekstra Canon 1.4 50 mm fastobjektiv i tillegg til kit i julegave.

 

Årsaken til at jeg poster her er at jeg lurer på om noen kan hjelpe til med gode webressurser som omhandler footografering. Har allerede lest alle guidene her, samt tømt Narvesen for blader.

 

Har også bestilt meg et Samyang 8mm fisheye-objektiv, som jeg håper er ok. Nå trenger jeg bare dekning fra 50 mm og oppover :)

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste måten er faktisk å bruke kmeraet med det objektivet du allerede har. Ta bilder, ta mange bilder. Bruk manualen - den forteller grundig hva du skal gjøre for å bilder i forskjellige situasjoner.

 

Se på bildene etterpå. Se på hvilken lukkertid, blender, ISO fokuspunkter kameraet har benyttet. Se på hva som gikk feil og hva som slik du ønsket. Fotografering og bruk av avanserte kameraer er ikke noe du lærer på en dag eller en uke.

Lenke til kommentar
Skyter du fortsatt i automodusen,eller forstår du hva blender,lukkertid og iso er for noe og hvilken funksjoner de har ?

 

Det hjelper og vite hvor mye du kan innen fotografering,ille dumt og forklare deg hvor on/off knappen er hvis du vet det :)

 

Godt spørsmål ;)

 

Teknisk sett forstår jeg hvordan et speilreflekskamera fungerer. Men jeg føler jo at det er MYE mer å lære. Utover at åpen blender fører til mindre dybdeskarphet og at lav lukkertid er bra på bilder der man skal få noe til å stå i ro og motsatt, rekker ikke kunnskapen min særlig lenger.

 

Eventuelle sider som tar for seg dette inngående er interessant. I tillegg alt som går på komposisjon, og det er alltid morsom å lese litt praktisk rundt forskjellige typer fotografi også.

 

PerB: Takk for råd, i god stil har jeg ikke gløttet på manualen engang :) Selvfølgelig viktig å evaluere egne bilder. Tenkte å begynne å legge ut bilder på kritikkforumet også. Det som er kjedelig med de objektivene jeg har er at jeg liker å ta bilder av mennesker i forskjellige situasjoner, oftest utendørs, og da synes jeg at 55mm er for lite. Og at det fører til at folk alltid er bevisst på at jeg tar bilde av dem, noe som ødelegger gode motiver.

Lenke til kommentar

Det første jeg ville gjordt var å lære meg sammenhengen mellom blender, lukker og ISO. Begynn også å bruke kameraet på M, Av eller Tv. Så når du har lært det grunnleggende, så ville jeg kjøpt Scott Kelby sine bøker . Et tips er også å lese på fotoblogger. Her kan du hente inspirasjon og tips.

 

Men det viktigste er å komme deg ut for å ta bilder. Lek med kameraet og prøv deg frem!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har allerede lest alle guidene her

 

Da har du sikkert også lest guiden "Blender, lukker(tid), ISO og litt til" når du har brukt kameraet en stund er det lurt og studere fotorelatert materiale igjen,det kan gi deg noen aha opplevelser.

 

Du har 50mm'ter,et kjempegodt objektiv som tvinger deg litt til og lære.

 

Sett kameraet i P den gir deg litt justering-muligheter,men gjør at kameraet tar hovedjobben selv og du kan leke deg litt med iso,eksponeringskompensasjon,hvitbalanse,lysmålinger og fokuspunkter.

 

Du kan lese dette innlegget,jeg ga noen råd om hvordan du kan ta litt bedre kontroll over kameraet.

 

Ta og slå av alle custom funksjonene"C.Fn",de gjør mer ugagn en nytte før du er helt sikker på hva du skal bruke de til.

 

En annen ting som også er en fin læremetode er å studere enkelte bilder og prøve å kopiere dem på blender,lukker,iso og komposisjon.

Du kan også søke på spesifikke tråder som dråpebilder,månebilder etc.Det står som oftest hvilken grunninnstillinger du trenger.

 

Hvis du tar noen bilder du lurer på hvorfor de ble som de ble og hvordan du kan gjøre de bedre,ta da og lag et innlegg direkte i emnedelen fotografering,da får du mange konstruktive svar,Bilder som du er forholdsvis fornøyde med legger du på BK,der får du da en mer teoretisk kritikk.Hvis du bare vil legge ut noen bilder sånn på gøy har vi de ikke så veldig høytidelige måneds-trådene.

 

Og at det fører til at folk alltid er bevisst på at jeg tar bilde av dem, noe som ødelegger gode motiver.

I sånne situasjoner skyter jeg ofte fra hofta,du har liveview så det gjør det enklere for deg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hei,

 

Har også bestilt meg et Samyang 8mm fisheye-objektiv, som jeg håper er ok. Nå trenger jeg bare dekning fra 50 mm og oppover :)

 

Hvor mye har du tenkt og bruke på et teleobjektiv,og vil du ha et fast tele kanskje i kombinasjon med macro eller et telezoomobjektiv.

 

Her er et par fine objektiver i hver sin leir.

Fast kort tele/macro Tamron 90mm f/2.8.

Telezoom Canon 55-250IS her får du utrolig mye for lite penger,eller kanskje Canon 70-200 f/4 den grommeste telezoomen som Canon har hadde.

Ville hold meg langt unna telezoomer til en tusenlapp,de er såpass dårlige at du lar dem støve ned.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...