Gå til innhold

32 nm overtar hos Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke ATI og AMD ett fett nå for dagen da? Har ikke AMD egne frabrikker?

De hadde det, men AMD sine fabrikker er solgt ut til et eget selskap som heter Globalfoundries. De vil også være tilgjenglige for å produsere for 3. part.

 

AMD har kjøpt opp hele ATI, så ATI finnes ikke lenger. Foreløpig bruker AMD TSMC for å produsere grafikkort, da det tar litt tid å bytte leverandør, men i fremtiden kommer de nok til å bruke Globalfoundries.

Lenke til kommentar
Jeg venter ogsp på 32nm 4-/6-kjerne men for LGA1366.

Det er usikkert om det kommer noen 32nm firekjerne til LGA1366. Det er kun spekulasjoner i at den kanskje kommer.

 

6-kjernen lanseres visstnok 16. mars under navnet Core i7 Extreme 980 XE. (Tidligere ble det antatt at den fikk navnet Core i9.) Klokkefrekvensen blir 3,33 GHz og prisen ~1000 USD. Det er ganske nøyaktig 5 ganger dyrere enn dobbeltkjernen med samme klokkefrekvens (Core i5 660/661).

 

jeg har ikke sett pentiumen i prisguiden ennå, hvor mye koster den?

Fra 706 kr.

Lenke til kommentar
Nå er dette langt fra min sterke side, men har ikke denne innvedningen kommet mot prosesskrymping også før (altså på større størrelser), og de har delvis klart å løse det allikevel?

 

AtW

Helt siden industrien gikk kollektivt på trynet inn i 90nm prosessen så har det vel vært klart at effekttetthet ville bli et problem. Propagtion delay er også et tema som begynner å bli viktig. Tynne komblinger mellom transistorene leder signalene tregere enn tykke koblinger.

 

Frem til 90nm var det vanlig å modellere propagation delay ved RC modeller. Fra og med 90nm viste det seg å være for optimistisk. Nå må også induksjonskomponenten medregens for å få gode nok modeller. Det var vel dette skillet som var det største problemet ved 90nm og medførte at mange måtte øke drift spenningen for å nå sine mål om ytese. Dette resulterte selvfølgelig i mye lekkasestrøm.

 

Forøvrikg er det helt naturlig at en teknologi har et vist spenn den kan skalere over. CMOS har skalert ekstremt langt og folk burde vel være mer overrasket over at det fortsatt lar seg gjøre enn at festen (snart) er over. En kan jo argumentere for at festen offisielt sluttet da Barret gikk ned på kne og beklaget at det aldri ville bli levert en 4GHz P4 CPU. Det er stagnasjonen innen spenningsskalering i CMOS som er årsaken. Ikke burde det være veldig overraskende heller. Vi har gått fra 12V til 5,5V til 3,3V til ca 1V og så mye lengre kan det jo naturlig nok ikke gå. Med terskelspenninger mellom 0,3V og 0,7V, avhengig av hvilke materialer en benytter, har vi bare 30-70% igjen å utnytte i best case.

 

Som sagt det kommer mye spennende, men det er egentlig bare kakesmulene som gjennstår for CMOS, og kanskje for transistoren også. Gleder meg uansett til å se FD-SOI, Fin-FET og InSb channels, men vi snakker om dyre teknologier som samlet kanskje vil utgjøre mindre enn steget fra 180nm til 90nm bulk CMOS.

 

Hilser fra hytta. Uten TV og med minimalt med elektrisk varme og vann, men seff med nett. :)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Simen1:

 

Det er den jeg har siktet meg inn på så langt, men det er også annonsern Xeon modelller med release 16. mars. Skal bytte ut min Xeon 3520 som jeg ikke er helt fornøyd med. Den trekker veldig ned på en PC som jeg ellers er godt fornøyd med.

 

Alternativet er i7-960 til ca 4000 kr, men da synes jeg at jeg liksågodt kan gå for Core i7-980 XE.

 

Det blir vel noen år til det kommer 12-kjerner med tanke på at jeg kjører 5 instanser av programvare som støtter 2 kjerner hver.

6-kjerner blir vel uansett bedre enn de 4 jeg har nå da det blir maks 2 instanser per kjernepar isteden for maks 3 som nå.

 

Frister å skaffe et workstation-kort med støtte for 96 GiB minne og 2xXeon W5677 (Gulftown 32nm 3467 MHz, March 16, 2010), men det er vel snakk om helt ekstreme priser :/

Lenke til kommentar
Simen1:

 

Det er den jeg har siktet meg inn på så langt, men det er også annonsern Xeon modelller med release 16. mars. Skal bytte ut min Xeon 3520 som jeg ikke er helt fornøyd med. Den trekker veldig ned på en PC som jeg ellers er godt fornøyd med.

 

Alternativet er i7-960 til ca 4000 kr, men da synes jeg at jeg liksågodt kan gå for Core i7-980 XE.

 

Det blir vel noen år til det kommer 12-kjerner med tanke på at jeg kjører 5 instanser av programvare som støtter 2 kjerner hver.

6-kjerner blir vel uansett bedre enn de 4 jeg har nå da det blir maks 2 instanser per kjernepar isteden for maks 3 som nå.

 

Frister å skaffe et workstation-kort med støtte for 96 GiB minne og 2xXeon W5677 (Gulftown 32nm 3467 MHz, March 16, 2010), men det er vel snakk om helt ekstreme priser :/

 

Har du tenkt å ha dette privat? Skal du rendre toystory 4 eller? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skal bytte ut min Xeon 3520 som jeg ikke er helt fornøyd med. Den trekker veldig ned på en PC som jeg ellers er godt fornøyd med.

:hmm:

Frister å skaffe et workstation-kort med støtte for 96 GiB minne og 2xXeon W5677 (Gulftown 32nm 3467 MHz, March 16, 2010), men det er vel snakk om helt ekstreme priser :/

Nah... får vel ingen WS BIOS som tillater klokking.

(Bortsett fra kanskje dersom EVGA lanserer disse multi-cpu korta sine)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Skal bytte ut min Xeon 3520 som jeg ikke er helt fornøyd med. Den trekker veldig ned på en PC som jeg ellers er godt fornøyd med.

 

Overklokker du den til 4.2ghz så blir du nok mere fornøyd :) Stussa litt over at du ikkje har mange ssd i raid, siden du tydelig har lyst på en pc med ekstrem hastighet og båndbredde.

Lenke til kommentar

Har 2 X25-M G2 160GB i Raid 0. Kunne selvsagt hatt mange SSD-er men jeg tror ikke det kommer til å bli så stor praktisk forskjell. Kunne kanskje vært forsvarlig med en til, men tror det ville ha skalert dårlig etter 3 disker.

 

Min W3520 vil ikke mer 3.8 og da må den ha 1.22v og det er flere andre komplikasjoner som gjør at jeg ikke er fornøyd med den. Har remontert kjølingen flere ganger og testet med ulike minnesett så det er ikke der. Har vel rett og slett bare fått en mandagsprosesor.

 

Lurte litt på å kjøpe noen i7-920 å klokke litt på nå som de koster under 2 lapper, men jeg tror det har mer for seg å legge pengene i en 980 først som sist.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Min W3520 vil ikke mer 3.8 og da må den ha 1.22v og det er flere andre komplikasjoner som gjør at jeg ikke er fornøyd med den. Har remontert kjølingen flere ganger og testet med ulike minnesett så det er ikke der. Har vel rett og slett bare fått en mandagsprosesor.

 

W3520 er cpu i Xeon serien? Hvilket mobo bruker du for å klokke Xeon?

Vet Asus har noen mobo som også støtter Xeon men ser ikke ut som folk er veldig fornøyde.

Er W3520 stabil når den er overklokket, og hvor ofte kræsjer systemet om du kjører 24/7?

 

Har prøvd å sjekke forskjellige oc forum men ser ut til å være uvanlig å klokke Xeon, men lavere spenning enn i7 bør jo være en finfin forutsetning?

Lenke til kommentar
Frister å skaffe et workstation-kort med støtte for 96 GiB minne og 2xXeon W5677 (Gulftown 32nm 3467 MHz, March 16, 2010), men det er vel snakk om helt ekstreme priser :/

12 kjerner har vært tilgjengelig en god stund, til helt overkommelige priser. Men da må du nok se over til AMD. Opteron 6-kjerne har vært tilgjengelig siden 2. juni 2009. Opteron 2427 (2,2 GHz) koster bare 455$. Kjøp to sånne så havner du under prisen på intels kommende 6-kjerne (980 XE). AMD har nok lavere ytelse per kjerne, men med 12 mot 6 kjerner for samme pris så blir nok AMD-løsningen glimrende. Evt. vent på AMD 12-kjerne som kommer i år.

Lenke til kommentar
Min W3520 vil ikke mer 3.8 og da må den ha 1.22v og det er flere andre komplikasjoner som gjør at jeg ikke er fornøyd med den. Har remontert kjølingen flere ganger og testet med ulike minnesett så det er ikke der. Har vel rett og slett bare fått en mandagsprosesor.

 

W3520 er cpu i Xeon serien? Hvilket mobo bruker du for å klokke Xeon?

Vet Asus har noen mobo som også støtter Xeon men ser ikke ut som folk er veldig fornøyde.

Er W3520 stabil når den er overklokket, og hvor ofte kræsjer systemet om du kjører 24/7?

 

Har prøvd å sjekke forskjellige oc forum men ser ut til å være uvanlig å klokke Xeon, men lavere spenning enn i7 bør jo være en finfin forutsetning?

 

 

Er overklokken stabil, så kræsjer ikkje systemet :yes: ---> Det kan kræsje av andre grunner da.

 

:!:

Lenke til kommentar
w3520 er 920+ECC støtte, akà Xeon. Alle 1366 hk tar den, men noen med reduserte BIOS settinger. Jeg kjører den på flere, Bl.a Asus P6Tv2 [email protected] (luft) og P6T SE [email protected] (27/4 terminal server).

 

Funker så fint atte.

 

Ok. Merker du noe til økt stabilitet mtp ECC ram? Husker jeg leste en rapport for et år eller to siden som konkluderte med at non-ecc hadde økt fare for kræsj. Men om en kjører Ecc ram og skall overklokke hvordan blir det egentlig? I allefall om minnet er registered. For da senkes vel hastighet?

 

Forresten finnes det noen hovedkort som kan ta 2 Xeon prosessorer og likevel overklokkes? Vanlige server hovedkort har jo gjerne ingen mulighet for overklokking. Men kanskje det fines noen entusiastkort?

Lenke til kommentar

Hvis jeg får feks 12 kjerner så trenger jeg ikke overklokke i det heletatt. Hvis flere oppgaver må dele en kjerne så blir det for lite resurser uten å klokke opp prosessoren.

 

Jeg kjører virtualisering siden det er mer energieffektivt enn å ha mange maskiner i drift. Spesielt når 1 PC står idle mot feks 5.

 

Jeg trenger ikke forhaste meg. Godt hovedkort og minne har jeg, så kan jeg se vilke prosessorer som kommer for 32nm LGA1366 Desktop/workstation utover året.

Er vel helt greit det jeg har nå, selv på 3.8 GHz

 

Det finnes et annet alternativ for meg.

Kjøpe q95500 for ca 1500,- og sette i x38-hovedkortet som jeg har 8 GiB minne i.

Da går det an å flytte noen av oppgavene over på den PCen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...