Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Jeg begynner å lure på om HomeSeer er laget bare for amerikanere.

 

Noen innspill?

Det er faktisk et Linux-problem (iallfall på distribusjonen som kjører på Zee), det fungerer fint på Windows.

 

 

Linux-versjonen er nok enda noget uferdig. Det er mye mer slitsomt å manipulere en streng med AM/PM enn 24-timers fomat.

 

Jeg kjøpte noen Hue-pærer i går selv om jeg lenge har tenkt at jeg ville holde meg til et format. Jeg er veldig fornøyd med lyskvaliteten, og sprediningsvinkelen er også grei. JowiHue-plugin til Homeseer har ikke direkte kontroll over Kelvin (annet enn i events), men det er lav terskel for å manipulere API'en direkte, og der kan man direkte stille Kelvin på lyset via curl.

 

Jeg har allerede et skript på domoticz-serveren som henter Sunrise/sunset fra API'en og manipulerer dim-level basert på det. Jeg hadde tenkt å bruke noe lignende på HUE-pærene, men i tillegg stille fargetemperaur/Kelvin

 

omtrent som dette: https://community.smartthings.com/t/circadian-daylight-smartthings-philips-hue/13623

 

men da trenger man jo noe så basic som å kunne hente ut sunrise/sunset fra HomeSeer. Jeg synes dog 2700K er altfor høyt på kvelden. Nå sen kveld kjøre rjeg 2200K. Og idéen med 6000K på 1% intensitet nattestid likte jeg veldig godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

550 kroner for en temperatursensor, når du får 433-temp/hygro-sensorer på ebay for 150? Heck, OS-sensorer er jo å se på som ett røverkjøp i forhold!

 

Nei... Det blir nok å se på andre ting for meg, var det så at Nexa-ringeklokkene støyet på lik linje som PIR'en?

Det ringer ikke på så ofte hos meg så....

Lenke til kommentar

AM//PM

 

Dumme meg. Man kjører jo bare ''date -d "tid i AM/PM-format", og formaterer outputet slik man vil ha det. AM/PM problem løst.

 

(Jeg forsøkte egentlig å bare legge til en kommentar i bunnen av innlegget mitt, men siden noe hadde svart etter meg, kom en kopi av hele innlegget på nytt. Derfor ny post i stedet.)

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

550 kroner for en temperatursensor, når du får 433-temp/hygro-sensorer på ebay for 150? Heck, OS-sensorer er jo å se på som ett røverkjøp i forhold!

Ja, 433MHz-dingser er billigere. Men også "dummere", og krever batteri (eller fast strøm). EnOcean baserer seg på at man skal slippe batterier. Derfor har temperatursensoren også solcellepanel (og helt sikkert et batteri) og det trekker opp prisen.

 

 

 

Har ikke hatt noe støyproblemer med Nexa-ringeklokke.

Nei, ikke jeg heller. Denne har fungert utmerket. Men jeg måtte bytte batteri i den for første gang på 3 år i går (faktisk).

Lenke til kommentar

 

550 kroner for en temperatursensor, når du får 433-temp/hygro-sensorer på ebay for 150?

 

Hei, har du en link til den til 150kr? Jeg kunne tenkt meg en drøss av de rundt omkring :-)

 

 

Jeg kjøpte en slik for å teste: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

Har hatt den en måned tid, og er veldig fornøyd. Ser at noen mener den har dårlig rekkevidde, men hos meg er avstanden mellom rfxtrx-boksen og sensoren ca. 10 meter og signalene går gjennom to trevegger uten problemer.

Lenke til kommentar

 

 

550 kroner for en temperatursensor, når du får 433-temp/hygro-sensorer på ebay for 150?

 

Hei, har du en link til den til 150kr? Jeg kunne tenkt meg en drøss av de rundt omkring :-)

 

 

Jeg kjøpte en slik for å teste: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

Har hatt den en måned tid, og er veldig fornøyd. Ser at noen mener den har dårlig rekkevidde, men hos meg er avstanden mellom rfxtrx-boksen og sensoren ca. 10 meter og signalene går gjennom to trevegger uten problemer.

 

Sliter med å få denne inn på RFX'n min. (Domoticz) 

 

Dukket rett upp i Telldus live. 

Lenke til kommentar

 

Hva bruker dere som har Homeseer til å logge temperaturer? Kunne tenke meg å logge ihvertfall high, low og gjennomsnitt pr dag i en graf.

Jeg bare logger: http://store.homeseer.com/store/Device-History-Plug-in-for-HS3-P2011.aspx

 

 

Hmm. Skal se på det, synes de fleste av Homeseer pluginene som koster penger er alt for stivt priset, så prøver å få til det meste med gratis plugins. Noen som vet om gratis alternativ?

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Hmm. Skal se på det, synes de fleste av Homeseer pluginene som koster penger er alt for stivt priset, så prøver å få til det meste med gratis plugins. Noen som vet om gratis alternativ?

Ja, se på Jon00 sine scripts/plugins, han har en eller flere slike. De er gratis, men er mer jobb å sette opp.

 

I en verden der folk har blitt gjerrige på apper som koster $1.99 kan enkelte HS-plugins virke forholdsvis dyre, ja. Men sammenlignet med tiden jeg ellers hadde brukt å på konfigurere gratis-alternativer eller gjort jobben selv, kaster jeg gladelig et par hundrelapper på problemet.

Lenke til kommentar

@Moskus, jeg later som om dollaren er like mye verdt som krona, dermed går det greit.

 

Denne tråden er en stor utgift, men nå er dette en hobby så jeg sier bare vannari når kontoutskriften kommer.

 

Tilbake til topic, har brukt Device History i noen uker nå. Skulle gjerne hatt en greie som enkelt lagde klikkbare nettsider. Går inn på strøm, temperatur eller fuktighet osv. Deretter velge periode, high, low osv.

 

Da hadde jeg blitt happy.

 

Vet at det er mulig, men ikke så enkelt som jeg vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

550 kroner for en temperatursensor, når du får 433-temp/hygro-sensorer på ebay for 150?

 

Hei, har du en link til den til 150kr? Jeg kunne tenkt meg en drøss av de rundt omkring :-)

 

 

Jeg kjøpte en slik for å teste: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

Har hatt den en måned tid, og er veldig fornøyd. Ser at noen mener den har dårlig rekkevidde, men hos meg er avstanden mellom rfxtrx-boksen og sensoren ca. 10 meter og signalene går gjennom to trevegger uten problemer.

 

Sliter med å få denne inn på RFX'n min. (Domoticz) 

 

Dukket rett upp i Telldus live. 

 

 

Jeg bruker HomeSeer3. Vurderer å kjøpe flere sensorer til den prisen da den også kan brukes i den virtuelle termostaten til rfxcom-plugin-en til HS3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...