Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da holder jeg meg unna dem, tenker jeg.

 

Men en eks-elektriker jeg kjenner var svært skeptisk til Nexa modulene pga pris. Han advarte mot generelt mye "jalla" og billige komponenter, og lurte på hvorfor disse var så mye billigere enn f.eks XComfort som han kjente godt til.

 

Jeg ser at det er en del som har brukt Nexa med hell, og lurte på om det har gått greit å få elektrikere til å montere opp "billige" ting man har handlet selv på jula. Tenker på godkjent dok. for hus dersom det skulle bli brann og forsikringssaker, etc etc.

Lenke til kommentar

Men en eks-elektriker jeg kjenner var svært skeptisk til Nexa modulene pga pris. Han advarte mot generelt mye "jalla" og billige komponenter, og lurte på hvorfor disse var så mye billigere enn f.eks XComfort som han kjente godt til.

Nexa har eksistert lenge, og er basert på en mer eller mindre åpen protokoll (egentlig er det en "re-brand" av Home Easy produkter). Jeg ser ikke den store forskjellen på dette og en strømpadde fra Ikea/Biltema/ClasOhlson/whatever. Modulene er CE-godkjent, og så lenge de monteres riktig, brukes riktig og ikke overbelastes så må det være trygt. I alle fall like trygt som alt annet av elektriske apparater vi benytter hver dag. ;)

 

Det store spørsmålet er egentlig: Hvorfor i all verden er alternativene så svindyre? ;)

Prisene for Z-wave moduler i Statene ligger omtrent på Nexa-nivå i Norge...

 

 

 

Jeg ser at det er en del som har brukt Nexa med hell, og lurte på om det har gått greit å få elektrikere til å montere opp "billige" ting man har handlet selv på jula. Tenker på godkjent dok. for hus dersom det skulle bli brann og forsikringssaker, etc etc.

 

 

Jeg bruker et velkjent firma. De hadde ingen problemer med å montere mine X10-moduler kjøpt fra www.smarthus.info, men neste gang skal de få montere Nexa-moduler. Folkene som gjorde arbeidet var begeistret for systemt og prisen. :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde disse "pyramidene" var trygt valg for IR-RF, men jeg får det ikke til hos meg.

Har lagt inn flere forskjellige Nexa dimmere i Harmony One. På et par av de er det da masse koder som "1on" og "1off" ol. Det er så vidt jeg har skjønt gamle koder, ikke dette nye selflearning, men det skal gå bra.

 

Etter det så trykker jeg kort på knappen på mottakeren og den blinker for opplæring. Trykker en etter en av de knappe som er komme i One, men mottakeren reagerer ikke på noen av de.

 

Leser at dette skal fungere. Men som sagt fungerer ikke for meg.

 

Er det noen jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Z-wave er jo noe mer teknisk avansert, og sånn som EiB/knx har mye bedre system teknisk, inkludert styruingssoftware.

At hardware-biten er mer teknisk avansert er greit, men programvaren? ;)

 

Ja, det vil jeg si, at man kan kjøre direkte mot utstyret med ETS (som man igjen kan styre med annen software om man vil) som er et robust og funskjonsrikt program gjør det til endel bedre løsning enn å måtte ty til ymse mer eller mindre velfungerende plugins, som kanskje, elelr kanskje ikke støttes av softwaren du bruker. I tillegg har man jo moduler som man kan prgrammere slik at systemet har en god fallback om kontroll-PCen skulle falle fra. Om det er verd det er dog en helt annen sak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er det vel faktisk definisjonen på "bedre" vi diskuterer her... Personlig liker jeg at det er utbyggbart. Men statistisk sett er det vel mer sjanse for bugs for programvare utviklet at hjemmebrukere enn av et programvarehus.

 

Når det er sagt så er det mange dyktige hjemmesnekkere der ute. HomeSeer hos meg er meget stabilt.

Lenke til kommentar

Her er det vel faktisk definisjonen på "bedre" vi diskuterer her... Personlig liker jeg at det er utbyggbart. Men statistisk sett er det vel mer sjanse for bugs for programvare utviklet at hjemmebrukere enn av et programvarehus.

 

Når det er sagt så er det mange dyktige hjemmesnekkere der ute. HomeSeer hos meg er meget stabilt.

 

Såvidt jeg kan skjønne, så er det ingen forskjell på utbyggbarhet og funksjonalitet når man bruker ETS, man går igjennom et ekstra ledd dog, men det gir deg samtidig fleksibiliteten til å lettere velge hva slags software man skal bruke til selve kontrolldelen. (feks liker jeg girder bedre enn homeseer, som program, men det har ikke like god støtte for rfxom)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jaja. Smak og behag.

 

Jeg tror jeg har sett ETS demonstrert på en boligmesse, og ble ikke helt imponert. Riktignok var demoen utført av en fjott som ikke helt hadde peiling på hva han hadde i hendene. Det viktigste jeg fikk med meg om det er at det er altfor dyrt for mitt budsjett, jeg har faktisk bedre ting å bruke penger på enn hjemmeautomasjon. Som en ny bil. :p

Lenke til kommentar

Jeg trodde disse "pyramidene" var trygt valg for IR-RF, men jeg får det ikke til hos meg.

Har lagt inn flere forskjellige Nexa dimmere i Harmony One. På et par av de er det da masse koder som "1on" og "1off" ol. Det er så vidt jeg har skjønt gamle koder, ikke dette nye selflearning, men det skal gå bra.

 

Etter det så trykker jeg kort på knappen på mottakeren og den blinker for opplæring. Trykker en etter en av de knappe som er komme i One, men mottakeren reagerer ikke på noen av de.

 

Leser at dette skal fungere. Men som sagt fungerer ikke for meg.

 

Er det noen jeg har misforstått?

 

Ingen som har en tilbakemelding på dette?

Lenke til kommentar

Har lagt inn XComfort i 3 hus, det siste har jeg programmert mye og lagd mange artige/gode løsninger for brukervennlighet, sikkerhet og show-off faktor :thumbup: Det beste av slike systemer jeg har vert borti, men koster jo flesk da som med alt annet som er gøy. Dette er jo selvsagt usynlig og trådløst opplegg, og ikke sånn plugg-i-stikkontakt jalla, det hadde jeg på gutterommet før i gamle dager, hehe :!:

Lenke til kommentar

Jeg trodde disse "pyramidene" var trygt valg for IR-RF, men jeg får det ikke til hos meg.

Har lagt inn flere forskjellige Nexa dimmere i Harmony One. På et par av de er det da masse koder som "1on" og "1off" ol. Det er så vidt jeg har skjønt gamle koder, ikke dette nye selflearning, men det skal gå bra.

 

Etter det så trykker jeg kort på knappen på mottakeren og den blinker for opplæring. Trykker en etter en av de knappe som er komme i One, men mottakeren reagerer ikke på noen av de.

 

Leser at dette skal fungere. Men som sagt fungerer ikke for meg.

 

Er det noen jeg har misforstått?

 

Ingen som har en tilbakemelding på dette?

 

Her er det meget mulig jeg har misforstått hvordan dette fungererer, men:

Disse pyramidene tar jo et IR signal, sender det signalet som RF til en annen pyramide som omformer det tilbake til IR igjen. Ikke sant?

 

Hvordan skal da Harmony One (som kun sender IR) klare å sende et RF signal til Nexa-dimmerne?

 

 

 

 

Har lagt inn XComfort i 3 hus, det siste har jeg programmert mye og lagd mange artige/gode løsninger for brukervennlighet, sikkerhet og show-off faktor :thumbup: Det beste av slike systemer jeg har vert borti, men koster jo flesk da som med alt annet som er gøy. Dette er jo selvsagt usynlig og trådløst opplegg, og ikke sånn plugg-i-stikkontakt jalla, det hadde jeg på gutterommet før i gamle dager, hehe laugh.gif

Selvfølgelig bør det være integrert, det er det tøffeste. Men man behøver ikke begynne der... ;)

Mine lys er integrert i veggen, og WAF er svært høy. Mange grunner til å være fornøyd.

 

Imidlertid, noe av det som gjør det interessant for min del er at det ikke bare er et sort hull. Jeg forstår faktisk hva som skjer, og har mulighet til å justere systemet slik at det passer akkurat meg. En hobby, altså. :)

Lenke til kommentar

Global Cache-controlleren ser genial ut, med en slik så kan jo forsterkere, tuner, etc. stues bort på boden eller i et skap. feks. Dette blir jo mye ryddigere enn å ha alt stående på stua. Ser for meg høy WAF på dette. Eneste ulempen er jo da at ledningene må strekkes fra "control" rom til stue.

 

Jeg har skyvedørsgarderobe på andre siden av veggen bak TV :) hmm, vurderer...

Lenke til kommentar

Eneste ulempen er jo da at ledningene må strekkes fra "control" rom til stue.

Kan igjen være at jeg misforstår, men det er jo lite ledninger å strekke utenom selve IR-diodene. Vær imidlertid obs på at selv om du har full kontroll på systemet via en PC eller mobiltelefon, så er en av faktorene for høy WAF at også din bedre halvdel er i stand til å bruke systemet. Kravene er 1) usynlig, 2) avansert, men 3) ufattelig enkelt å bruke... ;)

Lenke til kommentar

Her er det meget mulig jeg har misforstått hvordan dette fungererer, men:

Disse pyramidene tar jo et IR signal, sender det signalet som RF til en annen pyramide som omformer det tilbake til IR igjen. Ikke sant?

 

Hvordan skal da Harmony One (som kun sender IR) klare å sende et RF signal til Nexa-dimmerne?

 

Slik jeg trodde og fortsatt tror det fungerer er at RF signalet som den første pyramamiden egentlig sender til den andre pyramiden snappes også opp av Nexa og dermed utfører den gitte kommandoen.

 

Leser at flere har byttet fra pyramidene til disse som skal være mye bedre :

http://www.kjell.com/?item=66030

 

66030.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...