Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

EDIT: Ved nærmere ettertanke er det noe som ikke helt henger sammen for den første bryteren. Dimmere pleier ikke være på 2300W, men nærmere 300W. Kanskje det bare er en idiotisk på/av-bryter, men hvorfor da spesifisere at den er til å styre LYS med?

Ser ut til at EYCR-serien er en serie som takler kommandoer fra både kodehjul og selvlærende enheter. Står følgende hos Nexa.se: Kompletterar både LYC samt PB-3 systemet.. Ser og at fjernkontrollen i EYCR-serien kan styre inntil 4 kanaler i 4 grupper, totalt 16 adresser.

 

Aha, det gir jo litt mening.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Først av alt, takk for en interessant tråd Moskus. Har gjort at jeg begynner å se på nye løsninger i leiligheten :)

 

Jeg var på Bauhaus i går, og de står oppført på NEXA sine websider som forhandler, men de hadde ikke noe NEXA i det hele tatt. Derimot hadde de noe som heter Intertekno: http://www.intertechno.at/ - Noen som har erfaring med dette? er det like greit å sette opp som NEXA evt? Eller bør jeg heller kjøre til Jula e.l og kjøpe meg NEXA komponenter?

 

Skal i første omgang ha dimmer til montering i veggboks og ett par løse mottakere..

 

Mvh

Tor J.

Lenke til kommentar

Det finnes mange leverandører for slikt, Clas Ohlson har vel 3 forskjellige systemer tror jeg. De fleste opererer på 433.92 MHz, og fungerer omtrent prikk likt. Men det betyr dessverre ikke at de snakker samme språk.

 

Jeg hadde personlig gått for å handle Nexa et annet sted enn å kjøpe noe "ukjent" hos Bauhaus. Da har du muligheter til å bygge ut, gjerne med et datasystem, etc.

Lenke til kommentar

Det finnes mange leverandører for slikt, Clas Ohlson har vel 3 forskjellige systemer tror jeg. De fleste opererer på 433.92 MHz, og fungerer omtrent prikk likt. Men det betyr dessverre ikke at de snakker samme språk.

Merk: Clas Ohlson sine 433 MHz varianter, og mange andre er slik at mottakerene kun er mottaker, dermed finnes det ingen mulighet for å finne ut tilstanden på en mottaker (på, av, dimmet til 50% osv.), alt dette må lagres i utstyret som styrer senderene (PC eller hva du nå bruker).

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å start med å kjøpe noen enkle strømstyringskontakter og skjønner at det er Nexa jeg må ha om det skal være billig og bra.

 

Tenker i utgangspunktet 2-4 kontakter + 1 fjernkontroll, men vil ha muligheten til å utvide litt senere. Greit at fjernkontrollen enkelt kan styre 5-10 kontakter. Mulig jeg kjøper den med lcdskjerm også. Kontaktene vil ikke ha stor belasting, men det gjør så klart ingenting om de takler varmeovner ol. "Self Learning Code System" er best. Gjerne så små mottakere som mulig.

 

Det jeg da lurer på er hva som er forskjellen på disse pakkene??

LYC-1000 W - 2-pack - 1000W pr kontakt. Ok fjernkontroll

EYCR-2300 - 2-pack - 2300W pr kontakt. Ok fjernkontroll

PB-3 - 3 pack - 2300W pr kontakt. Enkel fjernkontroll

 

Alle pakkene koster 2-400, altså billig. Av det jeg kan se er da EYCR-2300 best kjøp, pga tåler høyere effekt og ok fjernkontroll. Ellers er de da rimelig like? Noen råd?

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Panter, hvilke moduler som passer deg best er du nok kanskje best til å bestemme. Jeg kjøpte et sett med 3 moduler i fra Nexa, og de er helt greie. Men de har en ulempe sammenlignet med andre Nexa-moduler og det er at de er i "paringsmodus" 5 sekunder etter man har satt dem inn. Man kan med andre ord få problemer om man plugger de inn i et rom med bevegelsessensorer. Modulene heter PBR-300.

 

 

Som IR-extendere bruker jeg slike "gammeldagse", trådløse audio/video-overførere. Går også på 433.92 MHz og fungerer fint, selv om jeg har mye annet som opererer på det frekvensbåndet.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er nok jeg som bestemmer ja :-), men lurer likevel på hva som er forskjellen på de 3 Nexa settene jeg listet opp. Er redd det er noe jeg har oversett og de ikke er tilnærmet identiske slik jeg tror. Hvorfor skulle Nexa lage 3 nesten identiske forskjellige produkter? Er det f.eks noen som er av nyere produksjon og dermed mere stabile f.eks.

 

Ang IR-RF leser jeg at det er flere som har suksess med disse pyramidene som egentlig er IR-extender jeg nevnte så blir nok de da.

Lenke til kommentar

@Moskus: Du skrev en plass i denne tråden at du hadde plugin for tellstick. Lurte på om du kunne sende det? Teste HomeSeer litt før jeg evt kjøper RFXcom boksene.

Den ligger i tråden her et sted, mener jeg. Problemet er at du får egentlig ikke testet HomeSeer med den plugin'en. ;)

 

EDIT: Den ligger iallfall her: http://forums.homeseer.com/showthread.php?t=141797

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Takker og bukker.

 

Synes fremleis denne løsningen med RF-sender i batteriet og mottager/IR-sender i utstyrsskapet virker forlokkende. Har jeg rett i at denne vil da også kunne sende RF signaler som plukkes opp av en RFXCOM dingz som igjen kan styre Nexa brytere?

 

Og kan XComfort brytere styres på samme vis?

 

Hilsen nyfrelst som snart skal åpne lommeboka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...