Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Har jeg rett i at denne vil da også kunne sende RF signaler som plukkes opp av en RFXCOM dingz som igjen kan styre Nexa brytere?

Det tviler jeg veldig på. Bare fordi det er RF og muligens går på 433 MHz betyr dessverre ikke at protokollen er tolkbar for andre enn dedikerte mottakere.

 

Skal du sende IR fra en PC kan jeg anbefale USB-UIRT. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raske svar Moskus :) Men lenkene på den siden du henviste til var døde.

Kommer nok til å kjøpe RFXcom modulene, litt lite støtte for tellstick slik du nevnte, greit å ha muligheten til å dimme lysene med HS.

 

Tenkte jeg skulle koble opp alle lampene i leiligheten samt av/på bokser for styring av hovedstrøm på TV/Stereo/data samt en på v.v. bereder og mekke et "feriescript" slenke inn noen temperaturfølere og en detektor for vann og røyk sånn for sikkerhetskyld. Greit med muligheten for å kunne styre dette via nettet.

 

Syntes også at det hadde vært kult å få dimmet lyset når prosjektoren slåes på og en film spilles, dimmes opp igjen ved filmens slutt eller filmen pauses.

 

Skjønner jo at mulighetene her er mange og at det kan være lurt å ha litt programerings erfaring fra før.

 

Kjører du HS eller HS Pro? Har du noen 1-wire enheter i ditt system?

 

By the way takk for all informasjonen du deler med alle oss andre. Virker som du har over snittet peiling på dette :) PS vet du om det er støtte for iPad?

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Takker for raske svar Moskus :) Men lenkene på den siden du henviste til var døde.

Kommer nok til å kjøpe RFXcom modulene, litt lite støtte for tellstick slik du nevnte, greit å ha muligheten til å dimme lysene med HS.

 

Tenkte jeg skulle koble opp alle lampene i leiligheten samt av/på bokser for styring av hovedstrøm på TV/Stereo/data samt en på v.v. bereder og mekke et "feriescript" slenke inn noen temperaturfølere og en detektor for vann og røyk sånn for sikkerhetskyld. Greit med muligheten for å kunne styre dette via nettet.

 

Syntes også at det hadde vært kult å få dimmet lyset når prosjektoren slåes på og en film spilles, dimmes opp igjen ved filmens slutt eller filmen pauses.

 

Skjønner jo at mulighetene her er mange og at det kan være lurt å ha litt programerings erfaring fra før.

Du vil gjøre mye av det jeg gjør, og det er ekstremt praktisk. Til og med kona er fornøyd!

 

Har vanndetektorer nå, og må finne noen billige røykvarslere som støtter NO/NC, med andre ord som kan brukes med DS10 eller DS90. :)

 

Programmeringserfaring er praktisk, men VB.NET er ikke akkurat "rocket science" om du er vant til å tenke logisk. ;)

 

 

 

Kjører du HS eller HS Pro? Har du noen 1-wire enheter i ditt system?

Jeg kjører HS Pro, men det var egentlig bare fordi det kom et godt tilbud på oppgradering. Jeg hadde ikke startet med Pro-utgaven med en gang...

 

By the way takk for all informasjonen du deler med alle oss andre. Virker som du har over snittet peiling på dette :) PS vet du om det er støtte for iPad?

Jeg synes jo dette er veldig spennende, og det er også gøy å se andre som er kreative med sine systemer. :)

 

Ja, HStouch støtter iPad også. Støtter til og med rotasjon fra stående til liggende format (og motsatt, selvfølgelig).

 

 

 

 

EDIT: Linkene fungerer her, men det gikk ekstremt tregt...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det tviler jeg veldig på. Bare fordi det er RF og muligens går på 433 MHz betyr dessverre ikke at protokollen er tolkbar for andre enn dedikerte mottakere.

 

Vel, i følge siste innlegg i denne tråden har noen fått det til å virke direkte mot Nexa-boxene, i hvert fall. Du skal også kunne finne Nexa produkter tilgjengelig i Logitechs programvare for programmering av fjernis-en, så det tyder jo på at det bør være snakk om kjent protokoll.

 

Det jeg ønsker å oppnå er at når jeg trykker på "Se Film" på fjernkontrollen, så skal lysene dimmes og skrus av. Det er sikkert flere måter å få til dette på, men RF-batteri løsningen så snærten ut :)

Endret av DarthSmeg
Lenke til kommentar

Vel, i følge siste innlegg i denne tråden har noen fått det til å virke direkte mot Nexa-boxene, i hvert fall.

Hvis det stemmer, så er det ikke RFXCOM det står på i alle fall. Da er det teknisk mulig.

 

Bert (som skriver programvaren) er grei å ha med å gjøre hvis du ønsker å legge inn støtte for andre sensorer, og du kan bruke RFXreceiver (medfølgende programvare) til å gi ham de kodene han har bruk for. :)

 

 

Lenke til kommentar

Snazent. Da er en slik IR-Extender med RF batteri bestilt fra Netonnet. (Den var jo forøvrig mye billigere der enn på hifiklubben).

 

Er det slik at det er en standard for IR-øyne/dongler? Kan man kjøpe løse IR øyne og spleise sammen kabler ala denne?

 

Det blir nok rfxcom boks for meg om en stund, jeg ser klart at her kan det lekes mye. Men i første omgang skal jeg sjåppe noen Nexa boxer og eksperimentere litt :)

Lenke til kommentar

Et helt annet spørsmål: Jeg ser at man ikke kan kombinere ordinære sparepærer med dimmere som f.eks de jeg har sett på fra Nexa. Det anbefales å bruke LED-pærer for dimming, men i følge Nexas produktblad kan disse ikke benyttes med deres dimmere, da "då dessa i regel använder sig av en transformator mellan 1-10V."

 

Hva er løsningen her? Benytte halogen-lamper? Vente på dimmere som kan funke med LED pærer? Finnes disse allerede?

Lenke til kommentar

føler jeg begynner å få et greit system. Men har problemer med rekkeviden. Noen som vet om det er mullig å koble flere tellstick til pcen? evt en signalforsterker?

Dropp Tellstick'en. Den har problemer med rekkevidden.

 

 

 

@DarthSmeg Jeg har et par LED-lyspærer hjemme. Kan se om jeg finner en lampe og teste dem med en dimme-modul.

Lenke til kommentar

Som nevnt omtrent et utall i denne tråden: RFXCOM ;)

 

Imidlertid kan det fort ble litt mer å sette seg inn i (og litt dyrere) for rfxcom sendere og mottakere kommer ikke med en (dårlig) programvare som Tellstick'en gjør. Til gjengjeld støtter den en del forskellig annet programvare. Personlig liker jeg HomeSeer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...