Gå til innhold

IT-konsulent - Utdanning


Anbefalte innlegg

Gikk IKT-driftsfag og var lærling i to år. Jeg synes førsteåret på skolen var dårlig lagt opp og vi lærte svært lite, men det har sannsynligvis blitt bedre nå. Tok IKT når det var helt nytt, og vi hadde en lærer som ikke kunne nok - lærlingetida i bedrift var bedre.

 

Tok først kurs i Windows Server 2000 og tok sertifisering i Windows server 2003 og har også tatt 2008. Har senere tatt kurs i MS MDOP med hovedvekt på Application Virtualization - holder på med sertifisering her. Også kurs i Citrix XenApp, MS System Center Configuration Manager 2007, Windows Powershell og diverse småkurs/dagskurs.

 

Hvis du tenker på kurs ville jeg først satt meg inn i server/nettverk/klient - ikke begynn rett på nisjeprodukter. Basiskunnskaper om server/nettverk/klient er det aller viktigste å skaffe seg først, vil jeg tro. Det må også nevnes at de større kursene er veldig dyre - dette er ikke kurs kan kan betale av egen lomme, og man må derfor få dette gjennom jobben. Et kurs på 3-5 dager kan fort koste 15-20 000,- (ja, det er helt drøyt)

 

Det lønner seg derfor å lese seg opp selv med bøker og teste ut mye.

 

PS: Du har jo også muligheten til å gå allmennfag og studere IT på universitet eller høyskole.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom også inn i databransjen med litt flaks og tilfeldighet mtp. jobb, men satset videre med å ta relevant utdannelse istedet for å holde på jobben. Å jobbe seg opp i IT-bransjen er som en evig skole, så man ender opp som student uansett om man jobber seg opp eller tar høgere utdannelse.

Lenke til kommentar
Gikk IKT-driftsfag og var lærling i to år. Jeg synes førsteåret på skolen var dårlig lagt opp og vi lærte svært lite, men det har sannsynligvis blitt bedre nå. Tok IKT når det var helt nytt, og vi hadde en lærer som ikke kunne nok - lærlingetida i bedrift var bedre.

 

Linjen er "lagt ned" så nei ;)

 

Dvs, den har blitt endret til IKT-Servicefag og har blitt en ren supportutdanningslinje, kjenner ikke til mange bedrifter som hadde lærlinger i IKT-Driftsfag som har valgt å ta inn nye lærlinger etter den endringen så kan vel ikke akkurat si at det var en god endring.

Lenke til kommentar
Gikk IKT-driftsfag og var lærling i to år. Jeg synes førsteåret på skolen var dårlig lagt opp og vi lærte svært lite, men det har sannsynligvis blitt bedre nå. Tok IKT når det var helt nytt, og vi hadde en lærer som ikke kunne nok - lærlingetida i bedrift var bedre.

 

Linjen er "lagt ned" så nei ;)

 

Dvs, den har blitt endret til IKT-Servicefag og har blitt en ren supportutdanningslinje, kjenner ikke til mange bedrifter som hadde lærlinger i IKT-Driftsfag som har valgt å ta inn nye lærlinger etter den endringen så kan vel ikke akkurat si at det var en god endring.

 

vi behandler ihvertfall våre Servicefag-lærlinger likt som Driftfag-lærlinger. så det finnes de som "oppdrar" servicefag-lærlinger til å bli driftere...

Lenke til kommentar

IKT-Driftsfag og IKT-Servicefag går i bunn og grunn ut på det samme, største forskjellen er navneskiftet etter den nye reformen (kunnskapsløftet). I korte trekk er forskjellen (praktisk) litt mindre drift og vedlikehold, og litt mer virksomhetsstøtte.

 

Har ikke hørt om noen bedrifter som tok inn IKT-driftsfaglærlinger, som ikke tar inn IKT-servicefaglærlinger, og var i alle fall ikke mangel på læreplasser når jeg søkte (det året det gikk fra driftsfag til servicefag).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går VG2 Data & Elektronikk.

 

Er litt uenig med timb, men det varirer vell fra skole til skole dette .

 

Men regner med du tok litt hardt i, for det meste er innen data, husk du går Data & Elektronikk, så det er mange ulike felt man kommer innom da . Vi har hittil bygd 2 servere som Horrorbyte nevnte, og konfigurert serveren til spillbruk .

 

 

Men kort oppsummering hva man blir og gjøre :

 

- Kondensatorer/transistor

- Bygge/sette opp servere

- Bli kjent med data komponenter

- Prøve og bygge pc

- Operasjonsforsterker

- Programering av CPU

 

Dette er vell kort hva VG2 inneholder, ihvartfall i mitt tilfelle, håper det er til nytte for dem som er interessert i og gå Data & Elektronikk . ;)

Lenke til kommentar

Jeg som da går på 3DEA, jobber for det meste med servere og "IT", mye mer enn elektronikk som det er relativt lite/ingenting av.

 

Derav tanking av PC'er, Windows Server 2k8 hvilket inkluderer blant annet AD, DHCP & DNS. Vi har også brukt en del Linux, både som servere og til vanlig skrivebordsbruk, noe som har vært veldig lærerikt og nyttigt. Nylig hatt et par ukers prosjekt, på å lage en web-server, og lage innhold til den(hjemmeside) og diverse web-applikasjoner relevante for studiet.

Vi skrur litt PC, men dette er noe de fleste med denne interessen kan litt fra før, så vi har ikke gått noe særlig i dybden på det.

 

Dette er noe av det vi har vært innom så langt i år.

 

3 timer i uken har vi om hvordan printere og lignende funker, noe som kan bli litt seigt innimellom.

 

Sist, men ikke minst har vi 2 dager med utplassering i uken, fra september til slutten av april. I de fleste bedrifter er dette veldig lærerikt, man lærer litt om systemer man kanskje ikke har råd til på skoler, og du får et saftigt innblikk på hvordan ting faktisk fungerer der ute i arbeidslivet. Vi baserer oss litt på tilbakemeldinger fra utplasseringsplassene, så det vi lærer er relevant. Det er og en fin sjanse til å skaffe seg lærlingplass.

 

 

Du kan ta en kikk på læreplanene for IKT vs VG3 Dataelektroniker og se hva du syns virker mest intressant. I motsetning til IKT, tror jeg vi lærer en del mer om nettverk, noe de har lite om. (tror jeg) Men de har nok mer programmering enn oss. Men det varierer nok ganske mye fra skole til skole.

 

Kan vel også si at man har et halvt år kortere læretid enn IKT-folket.

 

Nå gleder jeg meg faktisk til skolen og, det er GØY! Eneste som er litt seigt er å stå opp om morran, men det får være en annen sak :p

 

 

Ble visst en saftig summering men.

 

EDIT: På VG2 er det vel og en del telekabling, der man lærer å terminere og kable for nettverk, som kan være veldig nyttig. Dette er jeg ganske sikker på at man lærer lite av på IKT.

Endret av Jaybird
Lenke til kommentar
Jeg går Data- og elektronikk nå og vi driver ikke med fysiske PCer. Vi lærer om komponenter; transistorer, kondensatorer, operasjonsforsterkere o.l.

 

Eneste som kan nærme seg "data" er noen små CPU'er som vi ahr begynt å programmere nå.

 

Så det er ikke så mye "datamaskiner" som folk tror.

 

Hei.

 

Jeg bare lurte på hvilke bøker dere har som pensum??

Lenke til kommentar
Hei.

 

Nærmer seg tiden der vi skal søke nå så vil være 100% sikker på hva jeg skal søke.

 

Går elektro nå.

 

Vil gjerne drive med data(hardware, software etc.)

Jeg har planer om og gå enten data&elektronikk eller IKT

 

Jeg har tittet litt på IT-konsulent og lurer på hva som er normalt og jobbe med som IT-konsulent.

 

Kan noen fortelle meg litt ang. jobb, utdanning og lønn som IT-konsulent?

 

Jeg er IT-konsulent for ett dagligvarefirma med 42 butikker. Der driver jeg med nettverk, serverdrift, installasjon av servere/arbeidsstasjoner/kasser, support, opplæring, store og små prosjekter, drifting av forskjellig programvare, skrivere osv osv. En potet enkelt og greit.

 

Har utdanning via BI. Bachelor i IT-ledelse, men har hatt en høy læringskurve i jobb, da jeg gikk ut med bare "overfladisk" kunnskap.

Lenke til kommentar
Jeg går Data- og elektronikk nå og vi driver ikke med fysiske PCer. Vi lærer om komponenter; transistorer, kondensatorer, operasjonsforsterkere o.l.

 

Eneste som kan nærme seg "data" er noen små CPU'er som vi ahr begynt å programmere nå.

 

Så det er ikke så mye "datamaskiner" som folk tror.

 

Anntar at du går på VG2, da det egentlig ikke er noe særlig mye data i læreplanen, varierer mye fra skole til skole. Derimot lærer du en del grunnleggende om kabling og lignende som kan være svært nyttigt.

Lenke til kommentar

Som (IT-)Konsulent har jeg jobbet med følgende:

- Spekket servere - cpu/minne beregninger

- Satt opp servere fysisk (åpnet eskene og montert i rack)

- Dokumentert nettverk (subnett, linker inn/ut av bedrifter)

- Programmering (.Net, SQL, Java)

- Applikasjonskonfigurering

- Applikasjons arkitektur (brukerdatabaser, firewall, app server, DB server, integrasjoner)

- Prosjektledelse

- Prosjektmetodikk

- Applikasjonjsspesialist

 

Og sikkert mye annet.

 

Som IT-konsulent er det nesten ingen grenser for hva en kan jobbe med. Noen bedrifter har avdelinger med konsulenter som leies ut internt til f.eks et tidsbegrenset prosjekt - ellers er jeg enig i at konsulenter som hovedregel blir leid inn til et annet selskap...

 

Edit: utdanning er Allmenfag/EDB (heter sikkert noe annet nå) og Siv ing/Master date.

Endret av bjorngb
Lenke til kommentar

Det første jeg tenker på når jeg hører konsulent er en med høy kompetanse og erfaring innen et mer eller mindre snevert område. Å utdanne seg til konsulent i henhold til min definisjon krever enten mange års (_minst_ fem) høyere utdanning eller praktisk erfaring innen fagområdet. Skulle jeg ha leid inn en konsulent regner jeg med at han er Jesus innen yrket sitt, både tekninsk, teoretisk og praktisk.

Lenke til kommentar

Henger meg på bjorngb her. Jeg jobber også i (den store) kategorien IT-konsulent. I alle fall med en god utdannelse i bunnen så kan man få veldig mange forskjellige spennende ting å jobbe med og veldig variert. Så langt har jeg bla. jobbet med:

 

- Design og konfiguere integrasjoner mot SAP

- Planlagt testing ifm. nytt system for elektronisk pasient journal ved et sykehus

- Laget databaser for rapportering (datavarehus) ved å dra inn data fra mange kilder og sette dem sammen (SQL programmering, ETL-verktøy++)

- Vurdert arkitektur, organisasjon og forvaltningsmodell av et stort helse IT-system (gjennomførte intervjuer, gjennomgikk dokumentasjon, endte opp med en rapport med status og råd om hva som skulle gjøres framover)

- Beregnet kostnader ifm. opprettelse av ny global IT organisasjon

 

Og nå så jobber jeg som prosjektleder for datavarehus prosjekter i en konsulentavdeling. Jeg har allmennfag, bachelor informatikk og master information systems management.

Lenke til kommentar

Det som er det fine med IT, er at det er kun deg selv som setter begrensningene dine, så lenge du brenner for det du gjør så er mulighetene "uendelige".

 

I håp om at dette motiverer deg så kan jeg skrive litt om hva jeg har foretatt meg.

 

Etter jeg gikk ut av 10. Så gikk jeg litt på egenhånd, og tok MCSE 2003, tok oppfriskning på dette fra jeg var 17-18 med RC2 utgaven, CISCO CCNA, Linux+, VBScript.

 

I fjor tok jeg MCTIP.

 

Vært ansatt i ett ganske profilert konsulent selskap og jobbet hos dem siden jeg var 18, og klager ikke på noenting!

Lønnen er god, betingelsene er gode og jeg får varierte og utfordrende jobber.

 

Har vært leid inn og jobbet med 3 store aktører for øyeblikket.

Og de aktørene vil jeg tippe har laget een meget solid grunnmur i en stadig voksende CV.

Jo mer utfordrende en jobb er, jo mer liker jeg meg.

 

Og jeg har jobbet med alt i fra applikasjonstilrettelegging, 3.linje drift og support, instruktør (merk: assissterende vel og merke), vært innom masse prosjekter (spennende!).

 

Det kan være sinnsykt stressendes til tider, og ikke alle jobber tilsier 8-16, men med godvilje og stå-på holdning så kommer du langt!

 

Lykke til :)

 

PS* Blir 21 om kort tid, så er igjen kun deg selv som setter begrensningene. :)

Endret av Iglooo
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hvis du ønsker jobb i IT-bransjen, finnes det flere mulige utdanningsløp:

 

1. IT-linjene på videregående skole.

2. Høgskoleingeniør, "Dataingeniør", 3 årig bachelor.

3. 5-årig mastergrad-studium innen IT på universitet.

4. "Selvlært" og sertifisert innen ulike fagområder. F.eks. CISO-switcher, Microsoft servere og software, Novell-sertifiseringer, Linux-server sertifiseringer osv.

 

Disse kan selvfølgelig kombineres. Man kan ta en 3 årig IT-linje på videregående, deretter 2-3 år på høgskole for å oppnå en solid bachelor-tittel, "Høgskoleingeniør", og de flinkeste og mest ambisiøse kan ta 2 år ekstra på universitet, f.eks. NTNU i Trondheim eller Univ. i Stavanger, for å oppnå en mastergrad.

 

Noen vil selvfølgelig gå direkte på universitet for en 5-årig master etter 3-årig videregående (krever generell studiekompetanse med fordypning i realfag; matte og fysikk)

 

Men for å komme til poenget, om hvordan min arbeids-hverdag er: Jeg har utdannelse innen Datateknikk fra høgskole (3-årig Bachelor), er sertifisert MCP (Microsoft Certified Professional, og i tillegg Bygningsingeniør (3-årig Bachelor). Jeg jobber nå som AutoCAD-tegner/bygningsingeniør i en liten bedrift med under 15 ansatte. Der har jeg også IT drifts-ansvar, for 1 server og 15 arbeids-stasjoner.

 

Jeg har vel på en måte datamaskiner og det datatekniske som hobby, ikke som hoved-yrke. Hovedjobben går ut på å tegne bygg, revidere tegninger og sende ut disse til byggeplass. Vår eneste fil- og print-server går egentlig av seg selv, jeg bytter bare backup-kassetter hver dag, og passer på å oppdatere den med Microsoft-oppdateringene som kommer den 2. tirsdagen hver måned.

 

Ikke glem at 90% av bedriftene i Norge er små familie-bedrifter med under 15 ansatte.

 

Mitt inntrykk av de rene databedriftene som lever av å selge support og konsulent-timer, er at de ansatte har en ganske hektisk hverdag, med mye reising fra bedrift til bedrift. Arbeidsoppgavene til en typisk IT-konsulent i en liten databedrift er å sette opp nye eller oppgradere gamle servere, både hardware og software (Windows 2003 eller 2008 Server), installere tape-streamer til backup, og deretter drifte disse serverne via VPN fjern-innlogging (Virtual Private Network over IP/internett).

 

I større IT-miljøer for flere tusen brukere kan man ha mer spesialiserte drifts-oppgaver, som drifting av virtuelle servere ("Cloud computing"). Større miljøer har typisk mer dedikerte arbeidsoppgaver. Noen kan spesialisere seg på switcher/infrastruktur, noen på SQL-databaser, noen på mail-servere, noen på Active Directory-brukeradministrasjon, noen er datateknikere (gjerne lærlinger) som plasserer ut nye maskiner og reparerer eller oppgraderer gamle maskiner, noen andre sitter på bruker-support og svarer på telefoner, osv.

 

Når det gjelder programmering kan jeg for lite til å si noe vettugt om den biten, men det virker på meg som ett friere yrke enn daglig datateknisk drift og vedlikehold.

 

Når det gjelder reglene for det som kreves av utdannelse og formell kompetanse, er disse mye strengere i byggebransjen enn i databransjen. I byggebransjen har man lovpålegg om godkjenning i ulike tiltaksklasser, der hvilke tiltaksklasser en bedrift har godkjenning i, avgjør hvor store bygg bedriften kan stå ansvarlig for.

 

 

Lykke til med utdannelsen! :-) Mitt beste råd er å finne ut hva man liker å gjøre og har interesse for, og satse på en karriere innenfor det.

 

 

 

- "There are 10 kind of people, those who understand binary, and those who don't."

Lenke til kommentar
Hei,

 

Hvis du ønsker jobb i IT-bransjen, finnes det flere mulige utdanningsløp:

 

1. IT-linjene på videregående skole.

2. Høgskoleingeniør, "Dataingeniør", 3 årig bachelor.

3. 5-årig mastergrad-studium innen IT på universitet.

4. "Selvlært" og sertifisert innen ulike fagområder. F.eks. CISO-switcher, Microsoft servere og software, Novell-sertifiseringer, Linux-server sertifiseringer osv.

 

*SNIPP*

 

Må nesten bare tilføye at det selvsagt er flere måter også.

Universitetene har mange forskjellige IT-fag(evt. fag som har IT som en stor del av studiet) som ikke er ingeniør utdanninger, dvs matte og fysikk er ikke krav for å søke inn på (alle)disse fagene. Dette er fag som typisk ikke er plassert på matematikk/naturvitenskapelige fakulteter. De linjene som krever matematikk og fysikk er som regel en del mer programmering og praktisk arbeid, mens de andre fagene typisk har en del mer teori.

 

Selv studerer jeg informasjonsvitenskap, og man kan ta 3årig bachelor eller 5årig master. Det er ingen spesielle krav til matematikk eller fysikk, dette gjelder også andre fag som kognitiv vitenskap, medievitenskap, digital kultur osv. Fagene jeg har tatt så langt har i iallefall tatt for seg blant annet(av faktisk "koding"): MySQL, Java, XML, XHTML og CSS. Jeg har også hatt muligheten til å velge flere fag i med slik praktisk orientering, alt fra assembly kode til programmering for artificial intelligence.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...