Gå til innhold

IT-konsulent - Utdanning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nærmer seg tiden der vi skal søke nå så vil være 100% sikker på hva jeg skal søke.

 

Går elektro nå.

 

Vil gjerne drive med data(hardware, software etc.)

Jeg har planer om og gå enten data&elektronikk eller IKT

 

Jeg har tittet litt på IT-konsulent og lurer på hva som er normalt og jobbe med som IT-konsulent.

 

Kan noen fortelle meg litt ang. jobb, utdanning og lønn som IT-konsulent?

 

EDIT: Har bestemt meg og jeg valgte Data og elektronikk.

Endret av GeneN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er at det knapt nok er grenser for hva en konsulent kan drive med. Felles for dem alle er at de leier ut sin arbeidskraft. Det kan være i form av kundestøtte over telefon til en forbruker, eller skreddersydd utvikling av avanserte datasystemer til en stor bedrift. Du jobber i et selskap som i praksis leier ut deg til å gjøre noe for noen andre.

Lenke til kommentar
tittelen IT-konsulent er vel en betegnelse på de som jobber med IT.

IT er veldig stort...

 

jeg kjenner vel sikkert 100 IT-konsulenter, alle(nesten da) jobber med forskjellige ting

Så som en IT-konsulent kan jeg jobbe med alt ifra datamaskiner til nettverksoppsett f.eks?

jepp...

faktisk alt fra de som designer switcher til de som skrur sammen pc`r på komplett.no kan være IT-konsulent.

 

felles for IT-konsulenter er vel at de jobber med IT, altså informasjonsteknologi, som er VELDIG mye rart.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg går Data- og elektronikk nå og vi driver ikke med fysiske PCer. Vi lærer om komponenter; transistorer, kondensatorer, operasjonsforsterkere o.l.

 

Eneste som kan nærme seg "data" er noen små CPU'er som vi ahr begynt å programmere nå.

 

Så det er ikke så mye "datamaskiner" som folk tror.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig uenig i beskrivelsen din av konsulenter, aklla, men siden jeg allerede har lagt frem min mening skal jeg ikke starte noen krangel.

 

timb: Da jeg gikk Data og Elektronikk bygde klassen tre servere (eller de skulle være det, helt til noen fant ut at de passet fint til å spille på). Lærerne sa at det var vanlig å bygge to hvert år, men vi trengte visst tre så budsjettet ble økt en smule.

Lenke til kommentar

Vi har ikke og skal heller ikke gjøre noe som har med servere eller maskiner å gjøre på VG2 desverre :(

 

I fjor, VG1, var det meningen at vi skulle demontere og montere PCer, men en annen klasse klarte å fucke opp alle maskinene ved å skru feil og kjøre 110 v inn (wtf..) så det ble heller ikke noe av :p

 

Skremmende at kun 1 av 4 elektroklasser visste hvordan man bygde pc :p

Lenke til kommentar

Alt mulig annet. Det er jo så ufattelig mange oppfinnsomme titler. Programvareutvikler, IT-ansvarlig, serverkoker(!)... you name it.

 

timb: å bygge en PC er egentlig en litt mer avansert versjon av de store klossene med ulike former som bare passer i ett hull, som vi alle har hatt en gang (tidlig) i barndommen. Man kan snart ikke gjøre noe verre enn å bytte om start- og reset-knappen uten å gjøre noe drastisk som involverer kabelsnitting.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Alt mulig annet. Det er jo så ufattelig mange oppfinnsomme titler. Programvareutvikler, IT-ansvarlig, serverkoker(!)... you name it.

så min tittel som IT-konsulent er feil da, veldig mange som bruker IT-konsulent slik jeg sa det

 

IT-konsulenter har ulike arbeidsrutiner. Dette avhenger blant annet av om konsulenten er ansatt i et konsulentfirma som leier ut konsulenthjelp, eller om konsulenten er fast ansatt i en bedrift. Dataforeningen i Norge tilbyr EU-godkjent sertifisering innenfor 21 stillingsbetegnelser for IT-profesjonelle.

 

uansett, å bygge pc`r er ingen heksekunst, det er ikke mye læring du går glipp av der.

er jo hovedsakelig å dytte ting inn der det passer og være forsiktig med hameren...

Lenke til kommentar

Betydningen de fleste legger i "IT-konsulent" er utleid tror jeg, men det hindrer ikke at andre stillingstitler inneholder ordet "konsulent". Selv er jeg "sjefskonsulent" - og jeg er ikke utleid. En Wikipedia-link endrer ikke på det :) Konsulent (1.konsulent/seniorkonsulent) er dessuten en veldig vanlig stilling i det offentlige.

Endret av steingrim
Lenke til kommentar
Betydningen de fleste legger i "IT-konsulent" er utleid tror jeg, men det hindrer ikke at andre stillingstitler inneholder ordet "konsulent". Selv er jeg "sjefskonsulent" - og jeg er ikke utleid. En Wikipedia-link endrer ikke på det :) Konsulent (1.konsulent/seniorkonsulent) er dessuten en veldig vanlig stilling i det offentlige.

 

ofte er det brukt for utleie-folk ja, men det betyr ikke at det er det samme som utleie-folk...

forresten, fra wikipedia:

En konsulent kan også være en ekspert på et visst område som jobber fast i en bedrift.

 

har blitt så mye fancy titler rundt om for tiden.

i staten holder man seg til egne "ofisielle" titler

Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar :-)

 

Men 3 ting jeg lurer på, hva slags utdanning må jeg ha for og bli IT-konsulent og burde/skal jeg gå IKT etter elektro og siste ting, kan jeg som IT-konsulent jobbe hos Infocare, komplett eller en bedrift der dem har service på data/småelektronikk?

Lenke til kommentar
Takk for mange fine svar :-)

 

Men 3 ting jeg lurer på, hva slags utdanning må jeg ha for og bli IT-konsulent og burde/skal jeg gå IKT etter elektro og siste ting, kan jeg som IT-konsulent jobbe hos Infocare, komplett eller en bedrift der dem har service på data/småelektronikk?

du trenger strengt tatt ingen utdanning for å bli en IT-konsulent...

vil anbefalle å ihvertfall ta IKT, gjerne mer etter det også om du vil jobbe med noe mer avansert enn service på data og småelektronikk...

 

regner med at du får kurs av de ang mekking på det du skal mekke på om de vil ha deg der.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Problemet med spørsmålet er at IT-konsulent ikke er så veldig beskrivende. Om du går Data og Elektronikk og 3. året etterpå, så kan du ta fagbrev som dataelektroniker og da kan nok slike ting som du nevner være aktuelt. Et råd jeg vil gi deg er å tenke over om du virkelig vil holde på med slike ting hele dagen, hver dag, i årevis. Slik tenkte jeg, og kom frem til at en universitetsutdannnelse var nødvendig for å få noe mer spennende. Det kan bli litt vel mye av det gode å reparere datamaskiner hver dag, og i slike relativt store firmaer er det jo rutinearbeid deluxe som bare MÅ bli ensformig.

Lenke til kommentar
Et råd jeg vil gi deg er å tenke over om du virkelig vil holde på med slike ting hele dagen, hver dag, i årevis. Slik tenkte jeg, og kom frem til at en universitetsutdannnelse var nødvendig for å få noe mer spennende. Det kan bli litt vel mye av det gode å reparere datamaskiner hver dag, og i slike relativt store firmaer er det jo rutinearbeid deluxe som bare MÅ bli ensformig.

 

Er ikke helt enig i det. Tror det er svært, svært sjeldent at noen begynner i jobben de skal jobbe med i 40 år - i begynnelsen av arbeidslivet, samme om man bare har fagbrev - eller har gått på universitetet.

 

IT-verdenen forandrer seg fort, og det er bare sin egen innsats som setter grenser for hva man kan jobbe med om noen år. Jeg har bla. jobbet som "PC-fikser" (i begynnelsen), nettverksansvarlig for mellomstor bedrift, IT-rådgiver, 1.linje og 2.linje-support servicedesk, i løpet av mine 7 år i "bransjen". Begynte når jeg var 19 med lærlingestilling og nå sitter jeg med teknologiansvar for store systemer og seniorstilling. Har helt andre oppgaver nå enn for to år siden, og stadig får jeg muligheter til å jobbe med nye ting.

Samtidig har jeg også studert småfag på UiO - og tatt kurs og sertifiseringer.

 

Man har også muligheten til å kurse seg opp og ta sertifiseringer i flere teknologier enn de man jobber med til daglig - hvis man har lyst til å søke etter andre jobber. Det er også mange som går inn i IT-administrasjon etter å ha jobbet teknisk.

 

Det viktigste av alt - Mye er mulig.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Et råd jeg vil gi deg er å tenke over om du virkelig vil holde på med slike ting hele dagen, hver dag, i årevis. Slik tenkte jeg, og kom frem til at en universitetsutdannnelse var nødvendig for å få noe mer spennende. Det kan bli litt vel mye av det gode å reparere datamaskiner hver dag, og i slike relativt store firmaer er det jo rutinearbeid deluxe som bare MÅ bli ensformig.

 

Er ikke helt enig i det. Tror det er svært, svært sjeldent at noen begynner i jobben de skal jobbe med i 40 år - i begynnelsen av arbeidslivet, samme om man bare har fagbrev - eller har gått på universitetet.

 

IT-verdenen forandrer seg fort, og det er bare sin egen innsats som setter grenser for hva man kan jobbe med om noen år. Jeg har bla. jobbet som "PC-fikser" (i begynnelsen), nettverksansvarlig for mellomstor bedrift, IT-rådgiver, 1.linje og 2.linje-support servicedesk, i løpet av mine 7 år i "bransjen". Begynte når jeg var 19 med lærlingestilling og nå sitter jeg med teknologiansvar for store systemer og seniorstilling. Har helt andre oppgaver nå enn for to år siden, og stadig får jeg muligheter til å jobbe med nye ting.

Samtidig har jeg også studert småfag på UiO - og tatt kurs og sertifiseringer.

 

Man har også muligheten til å kurse seg opp og ta sertifiseringer i flere teknologier enn de man jobber med til daglig - hvis man har lyst til å søke etter andre jobber. Det er også mange som går inn i IT-administrasjon etter å ha jobbet teknisk.

 

Det viktigste av alt - Mye er mulig.

 

er ca samme historien som meg.

startet som lærling for 5 år siden, var da alt-mulig-mann.

så startet jeg med 1.linje, så 2.linje, så ren opplæring, så startet jeg på drift der jeg jobber nå(stor bedrift).

er nå delvis på utkikk etter noe nytt, passe lei stillingen min for tiden, blir da noe helt annet igjen.

for min del bare skjedde det slik, tok muligheter som kom og vips, jeg hadde ny jobb eller andre arbeidsoppgaver i samme jobben.

 

gjør det du vil nå, alt annet kan du ta senere :)

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i det. Tror det er svært, svært sjeldent at noen begynner i jobben de skal jobbe med i 40 år - i begynnelsen av arbeidslivet, samme om man bare har fagbrev - eller har gått på universitetet.

 

IT-verdenen forandrer seg fort, og det er bare sin egen innsats som setter grenser for hva man kan jobbe med om noen år. Jeg har bla. jobbet som "PC-fikser" (i begynnelsen), nettverksansvarlig for mellomstor bedrift, IT-rådgiver, 1.linje og 2.linje-support servicedesk, i løpet av mine 7 år i "bransjen". Begynte når jeg var 19 med lærlingestilling og nå sitter jeg med teknologiansvar for store systemer og seniorstilling. Har helt andre oppgaver nå enn for to år siden, og stadig får jeg muligheter til å jobbe med nye ting.

Samtidig har jeg også studert småfag på UiO - og tatt kurs og sertifiseringer.

 

Man har også muligheten til å kurse seg opp og ta sertifiseringer i flere teknologier enn de man jobber med til daglig - hvis man har lyst til å søke etter andre jobber. Det er også mange som går inn i IT-administrasjon etter å ha jobbet teknisk.

 

Det viktigste av alt - Mye er mulig.

 

Hva slags utdanning tok du og hva slags kurs/sertifiseringer tok du?

eventuelt krav om di forskjellige kursene hadde vært topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...