Gå til innhold

viktig yrke med høy lønn


tameg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå tenkte jeg innen yrkesfag. Der kan du enten ha genenrell studiekompetanse eller fagbrevet. Da kommer læretiden på 2,5år.

 

Når det er snakk om ingeniør. Er det veldig stor forskjell på ingeniør(3år) og siv. ingeniør(5år)?

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Sjømennt tjener ikke alt for bra (spesielt ikke hvis du er i utenlandsk rederi, pga den svake dollarkursen og hvis du betaler norsk skatt ....). Oljeplattform er en annen sak, men ser ikke på det som høy status, men bra betalt. Spesielt hvis du ikke har noe imot å stå litt ekstra (+fri ordningen høres jo bare deilig ut).

 

Kommer jo helt ann på hva du jobber med. Jeg vil si det er greit betalt, med tanke på hvor mye fri man har.

Tjener også mer om man seiler med tank enn med conteiner.

Og hvorfor søke annet enn skandinaviske rederier når man har Wilhelmsen, Frontline og Mærsk i nærheten?

Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg innen yrkesfag. Der kan du enten ha genenrell studiekompetanse eller fagbrevet. Da kommer læretiden på 2,5år.

 

Når det er snakk om ingeniør. Er det veldig stor forskjell på ingeniør(3år) og siv. ingeniør(5år)?

Forskjellen mellom ingeniør og siv.ingenør er at siv.ingenør har et større teoretisk fundamet. Og du stiller selvfølgelig bedre i arbeidsmarkeded som siv.ing.(Duh)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Sivil ingeniør tjener grovt, men det er tross alt 7år på skolebenken etter vgs.. Pengene begynner ikke å rulle før du er 25!

 

Mviken, det er litt feil.

Hvis man er kloke tar man 4årig TAF-utdanning etter 10. klasse som videregående utdanning, da får du full kompetanse i allmenn og TIP/Elektro/Helse/Bygg. Man går på skole 3 dager i uka de tre første årene og 2 dager det siste. Resten av ukedagene jobber du betalt i bedrift. Du får ofte stipend av bedriften for videreutdanning på høyskole elns.

Det er også mye enklere å komme inn på en høyskole/universitet med TAF utdanning enn annet.

 

Derfra er det 5årig-masterprogram til Sivilingeniør tittelen! :]

Lenke til kommentar

Sivil ingeniør tjener grovt, men det er tross alt 7år på skolebenken etter vgs.. Pengene begynner ikke å rulle før du er 25!

 

Mviken, det er litt feil.

Hvis man er kloke tar man 4årig TAF-utdanning etter 10. klasse som videregående utdanning, da får du full kompetanse i allmenn og TIP/Elektro/Helse/Bygg. Man går på skole 3 dager i uka de tre første årene og 2 dager det siste. Resten av ukedagene jobber du betalt i bedrift. Du får ofte stipend av bedriften for videreutdanning på høyskole elns.

Det er også mye enklere å komme inn på en høyskole/universitet med TAF utdanning enn annet.

 

Jaha? Utdyp

Lenke til kommentar

Det er vel ingen yrker som har høg status i utganspunket?

Er det ikkje jobben du gjer som bestemmer om du får høg status og ikkje kva utdanning du har tatt?

Det gir ikkje nødvendigvis høg status å være lege med mindre du også har ein jobb der du bruker utdanninga til å hjelpe eller forbetre livet til andre.

 

Ellers så er det ganske vanleg at jobbar med høg status også har lav lønn, som f.eks politi. Ein politimann har ofte god status, men sidan statusen gjer at folk vil utdanne seg til politi så treng ikkje lønna å være høg.

Septikktømmere på den andre sida har forholdsvi godt betalt fordi det er ingen som er villige til å ta den jobben for å stolt kunne si at dei jobbar med septikk.

Lenke til kommentar

En doktorgrad i et eller annet obskurt emne innen elektronikk henger veldig høyt hos meg. Hvordan det er med lønn med en slik utdanning kan jeg dessverre ikke svare på, men jeg kan tenke meg til at det noe over siv. ing. Det er kanskje ikke et yrke å ta selve doktorgraden, men etterpå derimot...

Lenke til kommentar

Det jeg aller mest har lyst til er å bli en politiker som virkelig får til noe bra for landet vårt. Det finnes ingenting som høster mer respekt enn det, spør du meg!

 

Jeg lo hardt der! For hver god ting de gjør i landet dritter de seg på draget 2 ganger. One step forward, two steps back ~ ♫

 

Men her er noen yrker som kanskje ikke er nevnt:

 

1. Jagerflypilot

2. Superstjerne (i hvilket som helst media)

3. Programmer

4. Concept Designer

5. Våpen utvikler ("respektabel" biten kan diskuteres, Tony Stark?)

6. Film regisør/ director (Spielberg, Cameron, Lucas)

7. Astronaut

8. Forsker, spesielt respektert om du jobber i NASA eller CERN

9. Forfatter, gitt at du er populær.

10. Lottomilionær?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Mine alternativer i innlegg nr 35 slår deres alle forslag.

 

1# President i USA.

 

2# Konsernsjef i eget verdens største firma som mange milliardær.

 

3# 5 stjerners general i en supermakt blant forsvarsjefene i forsvarsdepartementet.

 

Disse jobbene/yrkene er ihvertfall de mektigste yrkene med høy lønn.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...