Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolering av loftsgulv


Anbefalte innlegg

Har et "sommerhus" som jeg kunne tenkt meg å utvide sesongen på, dvs kunne være på hytta vår og høst selv om det er bare noen få plussgrader ute. Problemet er at hytta ikke er isolert, og loftet er nok der varmen fra vedovnen forsvinner kjappest ut. Selve yttertaket er helt uten isolasjon, og gulvet på loftet - som også er taket i stua - består av kun mer eller mindre løst sammensatt panelbord. Med andre ord går varmen fra ovnen i stua rett opp og ut.

 

Vil ikke bruke mye penger på isoleringen av loftsgulvet, så vil gjerne ha tips om rimeligst mulig måte å gjøre dette på. Er snakk om kanskje 50 kvm med "panelgulv" på loftet som jeg må få en form for isolering på, og jeg vil gjerne fortsatt ha muligheten til å stable bort lette ting på loftet (pinnestoler og denslags).

 

Min tanke var å kanskje bare legge noen plater av en eller annen type (relativt tynne/lette sponplater?) rett på panelbordene, men kanskje dette ikke vil være nok? Må jeg også legge på glava eller noe (og dermed bruke mye mer penger enn hva jeg er interessert i å investere i dette) for i det hele tatt få noen isoleringseffekt? Kanskje et lag isopor på panelgulvet, og et lag sponplater over der igjen?

 

Noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette rimeligst mulig, med mest mulig isoleringseffekt? Er også verdt å huske at det selvsagt går mus fritt på loftet som skal isoleres. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, glava isolerer nok bra - ingen tvil om det. Men det er forholdsvis dyrt, og ikke minst et helvete å jobbe med på et trangt loft. Vil helst ha noe som er lettere å jobbe med. Er som nevnt ikke snakk om noen vinterisolasjon, kun snakk om å holde bedre på varmen enn hva tynne panelbord gjør per i dag. Også litt redd for kombinasjonen mus og glava.

 

Tips tas fortsatt imot med stor takk!

Lenke til kommentar

Å legge på et lag med tynne sponplater er det rett og slett bare og glemme. Varmen fyker like lett gjennom den som et ark. Glava er nok løsningen dessverre. Eller annen isolasjon som Rockwool eller Ultimat, vet ikke hva som er rimeligst. Har du en slik fabrikk i nærheten kan du dra dit og høre etter rester som ikke holder kravene i byggebransjen. De har utsalg av slikt vet jeg. Skal du først gjøre noe med dette vil jeg anbefale å kjøpe isolasjon istedet for sponplater og isopor! Tror ikke det vil bli billigere heller.

Lenke til kommentar
Å legge på et lag med tynne sponplater er det rett og slett bare og glemme. Varmen fyker like lett gjennom den som et ark. Glava er nok løsningen dessverre. Eller annen isolasjon som Rockwool eller Ultimat, vet ikke hva som er rimeligst. Har du en slik fabrikk i nærheten kan du dra dit og høre etter rester som ikke holder kravene i byggebransjen. De har utsalg av slikt vet jeg. Skal du først gjøre noe med dette vil jeg anbefale å kjøpe isolasjon istedet for sponplater og isopor! Tror ikke det vil bli billigere heller.

 

Rockwool støver og klør så vidt jeg vet mindre, og er sånn sett bedre for arbeidsmiljøet. Ultimat gikk vel konkurs, så vidt jeg husker?? Om de har startet opp med ny drift har de i alle fall ikke dukket opp i min lokale Coop-butikk igjen..

 

Isopor er ikke lovlig med mindre det er innstøpt i, eller på utsiden/undersiden av, betong e.l., fordi det avgir giftig gass ved brann.

Lenke til kommentar

Takker for konkrete tips - var ikke klar over at isopor var ulovlig, så veldig bra at jeg ble obs på det!

 

Da ser det ut til at jeg får investere i litt Rockwool eller (helst ikke) Glava, selv om det koster temmelig mye. En kjapp sjekk på nettet viser at prisen er på omtrent en hundrelapp pr kvadrat og oppover. Stemmer dette, eller er jeg på ville veier?

Lenke til kommentar

QUOTE(Veiledning til teknisk forskrift til

plan- og bygningsloven § 7-24 Antennelse @ utvikling og spredning av brann og røyk)

Isolasjonsmaterialer

 

Isolasjon i konstruksjoner må ikke bidra til økt risiko for brannspredning i en bygning. Isolasjon må derfor i utgangspunktet tilfredsstille klasse A2-s1,d0 [ubrennbart/begrenset brennbart].

 

Isolasjon som ikke tilfredsstiller klasse A2-s1,d0 [ubrennbart/begrenset brennbart] kan likevel benyttes såfremt isolasjonen anvendes slik at den ikke bidrar til brannspredning, Dette kan for eksempel ivaretas ved at isolasjon tildekkes, mures eller støpes inn. Isolasjon som tilfredsstiller Euroklasse E [NT Fire 035] og som benyttes i lave bygninger antas heller ikke å gi vesentlig bidrag til brannspredning. Slike bygninger kan være bygninger i brannklasse 1 og boliger til og med tre etasjer.

 

Tilsvarende kan denne type isolasjon benyttes på tak med brannklasse A2-s1,d0 [ubrennbart/begrenset brennbart], når isolasjon tildekkes eller seksjoneres på en tilfredsstillende måte.

 

Isolasjon (og øvrige materialer ) som benyttes i brannvegg, seksjoneringsvegg eller i takkonstruksjoner med uspesifisert brannmotstand (§ 7-23 tabell 1) må ha branntekniske egenskaper som minst tilsvarer A2-s1,d0[ubrennbart/begrenset brennbart].

 

Isolasjon som ikke tilfredsstiller A2-s1,d0 [ubrennbart/begrenset brennbart] som benyttes i innvendige vegger, etasjeskillere og fryseromselementer må ha ytelser i samsvar med § 7-24 tabell 2.

 

§ 7-24 tabell 2 Forutsatte ytelser, etter Eurefic- systemet, til bygningsdeler avhengig av bygningens bruk

tab7-242.gif

 

Som du ser kan isopor brukes i bolighus om isolasjonen tilfredsstiller Euroklasse E [NT Fire 035]. Så dette må du sjekke opp på den isoporen du eventuellt kjøper. Om det står at isoporen tilfredsstiller Euroklasse E så kan du bruke den, men merk at dei fleste typar isopor ikkje tilfredstiller denne klassen.

Lenke til kommentar

En ting til om isopor, forresten: Mus er minst like glade i det som i Glava...

 

100kroner per kvadratmeter hørtes mye ut; sist jeg kjøpte Glava, for ca. 9mnd siden, betalte jeg (uten noe pruting eller storkunde-rabatt) i underkant av 400 kroner for hver pakke 150mm, som inneholder 2 ruller a' 4,5m2... Med andre ord, 400 for 9m2, eller under 50kr/m2. Tykkere eller tynnere enn det blir selvsagt dyrere/billigere pr kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Rockwool støver og klør så vidt jeg vet mindre, og er sånn sett bedre for arbeidsmiljøet. Ultimat gikk vel konkurs, så vidt jeg husker?? Om de har startet opp med ny drift har de i alle fall ikke dukket opp i min lokale Coop-butikk igjen..

 

Isopor er ikke lovlig med mindre det er innstøpt i, eller på utsiden/undersiden av, betong e.l., fordi det avgir giftig gass ved brann.

 

 

Ja det stemmer jo at det støver og klør mindre av Rockwool, men den er til gjengjeld ikke like solid som Glava. Rockwool mattene har en tendens til å ry i stykke, men om man går løs på isoleringen med en gang og ikke lar mattene ligge og slenge(som de enkelte ganger kan ha en tendens til å gjøre på byggeplass), så vil ikke dette by på problemer. Men vær varsom med Rockwool!

 

Godt mulig at Ultimat er konkurs ja, har ikke brukt det på et par år så. Forresten like greit egentlig. Mattene var grei med tanke på støv og kløe, det merket man ingenting av, men det var jo helt umulig å skjære i materialet i motsetning til andre isolasjons typer!

Lenke til kommentar
Godt mulig at Ultimat er konkurs ja, har ikke brukt det på et par år så. Forresten like greit egentlig. Mattene var grei med tanke på støv og kløe, det merket man ingenting av, men det var jo helt umulig å skjære i materialet i motsetning til andre isolasjons typer!

 

Hvis man fulgte anvisningen og laget seg et arbeidsbord med en spalte akkurat bred nok til knivbladet, så gikk det egentlig ganske greit. Men prøvde mye rart før jeg oppdaget rette måten, deriblant sirkelsag(!), som forsåvidt virket noenlunde bra, men hadde for liten skjæredybde..

Lenke til kommentar

Noen som har godt forslag til rimelig "dekke" over Glava/Rockwoolen? Legger dette rett på loftsgulvet, og trenger noe over for å hindre mus i å komme til. Mest praktisk virker jo å være plate av et eller annet slag. Da får jeg også mulighet til å stable lette ting over (pinnestoler og slikt).

 

Men hva slags plater er rimeligst og greit å bruke til å dekke isolasjonen med?

Lenke til kommentar

Er det plant gulv på loftet nå? Dvs du har taket nede på undersiden av bjelkene, og gulvet opp på oversiden. I såfall så er det en fordel om du river opp gulvet på loftet og isolerer i bjelkelaget, så legger tilbake gulvet igjen.

 

Hvis ikke, så kan du jo banke på noen 48x48 eller 48x96 lekter med 60cm avstand på gulvet, isolere i mellom, og legge 22mm spon som gulv.

Lenke til kommentar

Gulvet på loftet er enkelt furupanel (slikt som var populært på 60- og 70-tallet), som igjen ligger oppå solide tverrbjelker som igjen stikker ned fra stuetaket. Med andre ord er jeg nødt til å lektere på panelgulvet med isolasjon mellom. Det er nok snakk om 40 kvm tak som må isoleres, så regnestykket blir vel omtrent slik:

 

40 kvm isolasjon (glava/rockwool): 4000,-

40 kvm dekke (feks standard OSB): 4000,-

X antall meter med to tom fire: ?

 

Tror neppe jeg trenger å bygge noe høyere enn 10 cm med isolasjon, så vanlig (billigst mulig) to tom fire burde holde.

 

Er også litt usikker på hvordan jeg skal få festet lekterne, kan jo ikke bare spikre dem ned i det gamle og tynne panelet (som også er taket i stua)? Kanskje bare spikre de fast i hver side av veggen, og lime resten?

 

 

Edit: kanskje det til og med holder med fem cm isolasjon, og heller kjøpe to tom to, slik semtex foreslår? Er jo tross alt ikke snakk om vinterisolering, bare for å holde litt mer varme inne i hytta?

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
Gulvet på loftet er enkelt furupanel (slikt som var populært på 60- og 70-tallet), som igjen ligger oppå solide tverrbjelker som igjen stikker ned fra stuetaket. Med andre ord er jeg nødt til å lektere på panelgulvet med isolasjon mellom. Det er nok snakk om 40 kvm tak som må isoleres, så regnestykket blir vel omtrent slik:

 

40 kvm isolasjon (glava/rockwool): 4000,-

40 kvm dekke (feks standard OSB): 4000,-

X antall meter med to tom fire: ?

 

Tror neppe jeg trenger å bygge noe høyere enn 10 cm med isolasjon, så vanlig (billigst mulig) to tom fire burde holde.

 

Er også litt usikker på hvordan jeg skal få festet lekterne, kan jo ikke bare spikre dem ned i det gamle og tynne panelet (som også er taket i stua)? Kanskje bare spikre de fast i hver side av veggen, og lime resten?

 

 

Edit: kanskje det til og med holder med fem cm isolasjon, og heller kjøpe to tom to, slik semtex foreslår? Er jo tross alt ikke snakk om vinterisolering, bare for å holde litt mer varme inne i hytta?

Fant tilbud på glava 10 cm for rundt 260 forrige dagen. Disse pakkene inneholder 6,84 m2 Som tilsvarer noe over 38/kvm. så følg med på tilbud. Skal ikke hytta brukes på vinteren ville nok 10 cm holde ja. Og som en annen skriver , ta av golvbordene litt forsiktig og bruk dem på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...