Gå til innhold

Kindle DX også i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg må man ta høyde for at norske forhandlere som regel beregner seg høyere avanse enn amerikanske.

 

Kindle selges vel strengt tatt kun gjennom Amazon sin nettbutikk, og norske forhandlere er følgelig helt uaktuelt i dette tilfellet.

Endret av rwpa
Lenke til kommentar

Men altså, man leser jo ikke bøker FORDI det er så sinnssykt mange å velge mellom og at de er tilgjengelige med et tastetrykk. Man leser bøker over en ukes tid for å slappe av etter jobb eller på toget. Ikke fordi man kan laste ned 2000 bøker NÅ.

 

Javel, du kan betale 4500,- for en plate med masse bøker inni, eller betale 99,- for en ny bok i bokhandelen. Du blir ikke ferdig med mere enn en bok i slengen likevel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei. Jeg liker bøker i papirform. Jeg er tilogmed så gal at jeg abbonnerer på 2 forskjellige magasiner (PC Gamer UK og PC Zone), selv om jeg sikkert kan lese de samme reviews og nyhetene på nettsider.

 

 

Men aviser kjøper jeg aldri lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vel, eg er ikke i tvil om at noen fortsatt vil foretrekke vanlige bøker fremfor digitale. På samme måte er det jo noen som foretrekker hardcover fremfor paperback, vinyl fremfor cd, cd fremfor mp3, bilder i album fremfor på pc osv. Og eg mener man får velge det man liker.

 

Eg derimot gleder meg til den dagen e-bøker er mer vanlig. Men, eg er ikke helt klar til å kaste meg på bølgen enda.

 

Men eg er heller ikke i tvil om at e-bøker kommer til å bli mer vanlig enn vanlige bøker på et eller annet tidspunkt, og da vil det være vanskeligere å få tak i vanlige bøker. Det er bare et tidsspørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg syns Kindlen ser litt for puslete ut. Jeg trenger et lesebrett i omtrent A4-størrelse som jeg kan lese helsides Word-dokumenter på. Hovedsakelig fordi jeg i jobben må printe ut og lese rundt 30 sider daglig. Og det blir ganske mange trær i lengden.... Så jeg tror jeg vil satse på Que, når det kommer ut. Riktignok blir det sikkert tusingen mer enn for en DX, hvis jeg ikke får det fraktet fra USA av en venn og unngår moms/mva og det idiotisk høye tollgebyret som legges på i Gnore hvis man kommer over de 200 pengene. $649 med dagens kurs blir jo rundt 3700, og det er før porto og avgifter.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Nei. Jeg liker bøker i papirform. Jeg er tilogmed så gal at jeg abbonnerer på 2 forskjellige magasiner (PC Gamer UK og PC Zone), selv om jeg sikkert kan lese de samme reviews og nyhetene på nettsider.

Jeg kan forstå dette, jeg gjør det samme selv. Jeg abonnerer på tidsskrifter og aviser, og jeg kjøper fremdeles CDer. CDer kan dog enkelt gjøres om til MP3-filer (eller et annet format om du foretrekker det). Dessverre kan man ikke det med bøker... :(

 

Men fysiske objekter har alltid vært en plage med tanke på størrelser, og når man er ute og reiser hjelper det ikke å ha med kun én bok. I tillegg leser jeg en del fagbøker og de har en tendens til å være store, tunge og uhåndterlige. Med min (vanlige) Kindle får jeg plass til haugevis av bøker uten problemer og lesbarheten er (egentlig overraskende) meget god. En tilleggsbonus er at bøkene plutselig er søkbare, det er hendig.

 

 

Jeg ønsker meg flere av det jeg leser over på min Kindle. Men like mye ønsker jeg meg at alle produsentene blir enige om et format, eller iallfall at alle lesebrett støttet de andres formater. Til syvende og sist tror jeg at vi havner der (bare se på musikkbransjen) men det er en lang vei å gå. Nok en gang. :hrm:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve en norsk bok på Kindle og HTC Touch Pro 2. Men jeg har ikke tenkt å kjøpe en bok før jeg vet om det fungerer, og for å teste det ville jeg gjerne hatt et utdrag eller et prøveeksemplar. Skrev en epost til digitalbok.no men har ikke hørt et kvekk enda... Ekte norsk kundeservice, med andre ord! :(

Lenke til kommentar

Ja, det er jo typisk... Lurer på om de kan leses på min Touch HD? Jeg var forresten inne i Barnes & Noble-bokhandelen som skal levere innhold til Que, og så at sånt som The Lost Symbol og alt av Tolkien ville ligge på 8-10 dollar når det settes i gang i april! Blir nok ikke så mange flere engelske pocketbøker på meg... ;)

Lenke til kommentar
Jeg var forresten inne i Barnes & Noble-bokhandelen som skal levere innhold til Que, og så at sånt som The Lost Symbol og alt av Tolkien ville ligge på 8-10 dollar når det settes i gang i april! Blir nok ikke så mange flere engelske pocketbøker på meg... ;)

Det må nok prisen bli for å være konkurransedyktig: http://www.amazon.com/The-Lost-Symbol-ebook/dp/B002KQ6BT6/

 

Jeg har lest eBøker på WM-telefoner lenge (se f.eks. MobiPocket eller TinyReader) , men Kindle er noe helt annet, og betydelig mer behagelig å lese på.

 

 

Que ser jo meget bra ut, den også. Men jeg har enda igjen å forstå meg på berøringsskjermer som alt skal ha. Etter å ha brukt en laptop med touch screen har jeg blitt mindre begeistret for det. Det blir irriterende fingermerker overalt. Forhåpentligvis har man tenkt på det med Que. :)

Lenke til kommentar

Den plasten de bruker i skjermen skal visstnok "avstøte" fingeravtrykk, så vi får se. Jeg liker berøringsskjermer, for da blir hele enheten skjerm, og ikke noe kastes bort på et tastatur jeg uansett sjelden har bruk for. Akkurat som min Touch HD. Den nye HD2 har jo ikke pekepenn engang, så der er man nødt til å "gi den fingeren". Jeg har prøvd å lese eBøker på den, men liker ikke den lille skjermen. Så jeg gleder meg til april, når Que er ute!

 

Jeg må huske å kjøpe "Deception Point" når jeg får leseren, det er den eneste Dan Brown jeg ikke har lest. Symbolet fikk jeg til jul, og jeg leste den på første og andre juledag. I vanlige bøker leser jeg mellom 80 og 100 sider i timen, så det blir interessant å se hvordan hastigheten er på eLeser i forhold. Leser du like fort på den?

Lenke til kommentar

Jeg liker også berøringsskjermer, eller jeg digger dem, men kun hvor det er hensiktsmessig. Å få hele plata som skjerm er jo en stor fordel, og om plasten virkelig "avstøter" fingermerker så kan det fungere. Men jeg har prøvd slike "avstøtende" skjermbeskyttelser på diverse Windows-telefoner tidligere (tror jeg har hatt alle telefoner med fysisk qwerty-tastatur siden Qtek 9100). I lengden fungerer det ikke. Men det gjenstår å se. :)

 

 

Jeg leser like fort på lesebrettet som i en vanlig bok, mener jeg. Med et lite unntak: Ord jeg umiddelbart ikke forstår gidder jeg faktisk å slå opp fordi det er så enkelt. Sett markøren ved ordet og en kort beskrivelse dukker opp. Er ikke det nok, er det enkelt å få opp hele beskrivelsen i ordboka. Muligheten for høytlesing ser jeg at jeg blir avhengig av: Plutselig har jeg muligheten til å lese bøker når jeg går til og fra jobb!

Lenke til kommentar

Høres kjekt ut! Jeg hadde også 9100, men den var derimot min aller siste med fysisk tastatur. Jeg liker det ikke, jeg foretrekker ren berøringsskjerm. Har hatt tre forskjellige O2 XDA Atom (vanlig, Exec og Life). Og nå er jeg altså på HD. Jeg har hele tiden brukt virtuelt telefontastatur med T9 til å skrive SMS, og med de 5-6 meldingene jeg skriver i snitt i uka (stort sett til ungene - jeg foretrekker å ringe hvis det er noe annet) holder det mer enn nok. PC-en er alltid i nærheten til å skrive E-post på. Skjermbeskyttere funker helt greit for meg, tørker bare av den på skjorta hvis den blir for flekkete...

Lenke til kommentar
Høres kjekt ut! Jeg hadde også 9100, men den var derimot min aller siste med fysisk tastatur. Jeg liker det ikke, jeg foretrekker ren berøringsskjerm.

Da er vi dønn ulike når det gjelder telefoner, iallfall. ;)

Jeg simpelthen elsker telefoner med skikkelige qwerty-tastaturer og kommer nok aldri til å bruke en telefon uten (hvis jeg kan velge), men så bruker jeg e-post ganske mye...

 

Nook sin løsning ser spennede ut, egentlig. Jeg skal kunne leve med fingermerker på en skjerm som er "ment" til å skrive på.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så mye "road warrior"; jeg har istedenfor satt opp kontorer overalt jeg befinner meg. Bil, hytte, hjemme og i dyrebutikken jeg driver sammen med kona. Jeg tar aldri tog eller buss, det er forholdsvis lite utbygd utenfor de store byene... Derfor sender jeg lite E-post mobilt. Jeg nøyer meg med å få E-postvarsel på SMS. Det er jeg helt avhengig av!

 

Nooken ser morsom ut. Men den er ubrukelig for meg. Altfor liten. Og uansett, fingermerker i større utstrekning skyldes som regel at man har fett på fingrene eller noe. Med rene, tørre fingrer er det ikke noe problem. Men hvis man er avhengig av å spise potetgull med begge hendene mens man leser, blir det jo litt problematisk... ;)

Lenke til kommentar
Jeg syns Kindlen ser litt for puslete ut. Jeg trenger et lesebrett i omtrent A4-størrelse som jeg kan lese helsides Word-dokumenter på. Hovedsakelig fordi jeg i jobben må printe ut og lese rundt 30 sider daglig. Og det blir ganske mange trær i lengden.... Så jeg tror jeg vil satse på Que, når det kommer ut. Riktignok blir det sikkert tusingen mer enn for en DX, hvis jeg ikke får det fraktet fra USA av en venn og unngår moms/mva og det idiotisk høye tollgebyret som legges på i Gnore hvis man kommer over de 200 pengene. $649 med dagens kurs blir jo rundt 3700, og det er før porto og avgifter.

 

Helt enig. Que er lekker. Absolutt mitt førstevalg, men nå kommer det lesebrett fra alle kanter. Sånn det ser ut nå så ønsker jeg meg en Que for faglitteratur og arbeidsrelaterte dokumenter og en Nook for skjønnlitteratur. Må bare vinne i lotto først. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...