Gå til innhold

Trenger mye hjelp til oppsett av gamer pc på budsjett(8k)


Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha brukt en laptop som spillemaskin over lang periode begynner jeg å bli lei av at jeg hele tiden må spille på lave innstillinger, maskinen blir varm over lengre tid osv osv.

 

Så jeg trenger hjelp til oppsett av en ny pc. Jeg får hjelp til å sette den sammen, men han som hjelper meg er ikke oppdatert på det nye.

Har fra før:

OS

Skjerm

Mus og tastatur.

Nettverkskort.

Usb headset.

 

Har ikke behov for noe stor harddisk (500 GB holder lenge).

Trenger ikke noe pro lydkort, da jeg har et usb headset, (liker å bruke eksterne høyttalere til musikk, så det må være et integrert i hovedkortet).

 

Trenger:

Kabinett (greit med et som er stort og med god kjøling(trenger ikke å være uber pro fancy å se på, skal stå i skapet uansett).

Ram (minimum 4 GB, Trenger jeg noe mer?)

DVD brenner (kommer til å bruke denne sjeldent).

Hovedkort

Prosessor (kan være amd eller intel, denne må være sterk).

Grafikk kort (Trenger å ha et bra som støtter direct x 11 og kjøre alle nye spill på best setting)

Strømforsyning (650w hvertfall)

 

Noen spørsmål

1. Ram 4 GB, Trenger jeg noe mer?

2. Strømforsyning: hvor sterk må denne være, eventuelt hva kreves det for å kunne dra pcen + senere koble til et ekstra grafikk kort i crossfire?

3. Er det noe jeg har glemt?

 

Kom med forslag, pc'en skal bestilles i slutten av januar.

Kom gjerne med billige forslag som kan øke ytelse (f.eks kjøling) som jeg kan kjøpe senere og som ikke koster så mye.

 

Om noen syns jeg bør se på noen andre tråder på dette forumet så ikke vær redd for å linke :)

 

Takker på forhånd for gode tips og forslag.

Skal bruke et sted mellom 8 og 10 tusen.

Endret av walnuts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347 1.500

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427378 1.800

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447 2.300

GPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498316 2.200

Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430531 1.100

DVD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494479 300

Strømforsyning: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678 1.000

Harddisk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355639 300

 

Dette tror jeg er et decent oppsett til rett over 10 lapper.

 

Har selv harddisken, ram, kabinettet, strømforsyningen og cpuen fra den listen. Det funker meget bra.

Edit: forandret skjermkort til et med Dx 11, da jeg på en eller annen snodig måte klarte å overse det først.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Handlelisten fungerer ikke Teac.

Og beklager walnuts men jeg får ikke lagd handleliste på prisguide.no pga den fantistiske nye prisguiden.. Så det blir linker, jaja

 

Gigabyte GA-P55-UD3R - hovedkort med de funksjonene du trenger, + god stabilitet. Scoret godt i review.

Ci5 750 - CPU med mer enn nok power og i samme klasse som 700kr dyrere i7 920. Med overklokking kan du i tillegg komme opp på samme nivå som i7 920

Patriot Viper DDR3 1600 4 GB - minnebrikker med ufattelig overklokkings ytelse og ellers god stabilitet.

Corsair TX 750W - PSU med gode linjer og overkill power for deg. Men i tilfelle du ønsker å legge til en ekstra gpu og mer ram seinere så vil dette også holde.

NEC dvd-brenner - svart og SATA

WD 500gb - WD er kvalitet, for 200kr til får du 1TB.

HD 5870

 

Der har du alt du trenger, untatt kabinett. Prisen klokker inn på 7050kr på de billigste butikkene, så da har du 1000kr til kabinett + at prisen blir litt høyere på noen produkt hvis du skal handle alle på samme sted. Til sammen blir det hvertfall ikke mye over 8000kr.

 

Skal du spare inn på noe så kjøp en 650w PSU, for den du har fått deg nå er litt overkill, du vil bruke litt under halvparte av den. Og kjøper du enda ett 5870 vil du forsatt ha ca 150w til overs. Men hvis du skal klokke er det greit med litt ekstra.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg kan bruke litt til :)

Ut ifra deres forslag har jeg laget følgende liste:

 

walnuts pc

 

Så kommer det et par spørsmål:

Vifter/kjøling:

Bør jeg kjøpe egen vifte for hovedkort? hvis ja, Hvilken?

Tilleggspørsmål: er kabinettet stort nok?

Er det noe andre ting jeg bør kjøpe? Kjøling for prosessor, ekstra vifter? kjølepasta eller hva det nå hetes(link gjerne til guider angående pasta)

 

Skjermkort:

Hvordan er dette skjermkortet i forhold til andre?

Er dette et bra skjermkort? har jeg mer å hente på å kjøpe et annet(ble litt bekymret når jeg så forskjellen på priser)? Eventuelt vil jeg merke mye ved å kjøpe et likt skjermkort og kjøre det i crossfire(gjør jeg det, blir det på neste lønning)?

 

Hardisk:

Teac + litt googling gjorde meg obs på ssd, samt raptor disker.

 

Hva blir mest prisgunstig og hva gir mest ytelse av følgende alternativ:

Raptor disk vs 1 stk ssd disk

2 raptor disker i raid vs 1 stk ssd disk

 

 

 

Pcen kan nå strekke seg til: 12 000 ,-

+ 815 for Sapphire Radeon HD 5770 på neste lønning

Lenke til kommentar
Har funnet ut at jeg kan bruke litt til :)

Ut ifra deres forslag har jeg laget følgende liste:

 

walnuts pc

 

Så kommer det et par spørsmål:

Vifter/kjøling:

Bør jeg kjøpe egen vifte for hovedkort? hvis ja, Hvilken?

Tilleggspørsmål: er kabinettet stort nok?

Er det noe andre ting jeg bør kjøpe? Kjøling for prosessor, ekstra vifter? kjølepasta eller hva det nå hetes(link gjerne til guider angående pasta)

 

Skjermkort:

Hvordan er dette skjermkortet i forhold til andre?

Er dette et bra skjermkort? har jeg mer å hente på å kjøpe et annet(ble litt bekymret når jeg så forskjellen på priser)? Eventuelt vil jeg merke mye ved å kjøpe et likt skjermkort og kjøre det i crossfire(gjør jeg det, blir det på neste lønning)?

 

Hardisk:

Teac + litt googling gjorde meg obs på ssd, samt raptor disker.

 

Hva blir mest prisgunstig og hva gir mest ytelse av følgende alternativ:

Raptor disk vs 1 stk ssd disk

2 raptor disker i raid vs 1 stk ssd disk

 

 

 

Pcen kan nå strekke seg til: 12 000 ,-

+ 815 for Sapphire Radeon HD 5770 på neste lønning

Hei igjen.

Dette er et veldig bra oppsett. Nå har jeg kjørt Intel SSD i ca en uke og er kjempefornøyd. Maskinen ble mye kjappere. Jeg har igrunnen ingenting å utsette på oppsettet ditt utenom det at jeg har hørt at vapor-x utgaven av 5770 visstnok skal være litt stillere og mer effektiv pga annen type vifte. Du spør også om kabinettet er stort nok. Til vanlig bruk er det mer enn stor nok, men om du ska ha veldig mange harddisker + vannkjøling kan det bli litt trangt. Jeg tror heller ikke du trenger noen ekstra kabinettvifter. Dersom du ikke skal drive med heftig overklokking tror jeg nok du setter pris på en mer stille maskin. Ofte er det slik at de viftene som følger blir litt i det meste laget med tanke på støy. Da har man alternativer som Noctua sine vifter. I tillegg vil jeg anbefale deg å kjøpe en prosessorvifte. Denne for eksempel vil gi deg en mye mindre støy og en kaldere prosessor. Jeg synes stockkjølere støyer formye. Dette er jo ganske individuelt, men jeg er litt allergisk mot støy :p

 

Vil absolutt råde deg til å kjøpe Intel x-25 fremfor raptor disker. Selv i raid ligger de langt bak SSD.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Hei igjen.

Dette er et veldig bra oppsett. Jeg har igrunnen ingenting å utsette på oppsettet ditt utenom det at jeg har hørt at vapor-x utgaven av 5770 visstnok skal være litt stillere og mer effektiv pga annen type vifte.

 

Fixed :)

 

Du spør også om kabinettet er stort nok. Til vanlig bruk er det mer enn stor nok, men om du ska ha veldig mange harddisker + vannkjøling kan det bli litt trangt. Jeg tror heller ikke du trenger noen ekstra kabinettvifter.

 

Jeg har ingen planer om vannkjøling. Av en god venns erfaringer så kan jeg like gjerne bruke vifter. Det jeg tenkte på med plassmangel var: dersom jeg skal kjøpe et ekstra skjermkort, vil det da bli problemer på plassen? Jeg har ingen ide om hvor store prosessorvifter er, så det er derfor jeg lurer litt.

 

Dersom du ikke skal drive med heftig overklokking tror jeg nok du setter pris på en mer stille maskin.

 

Jeg har ikke noe erfaring, men har alltid hatt lyst til å prøve. Om ikke annet så hvertfall overklokke litt så jeg får litt mer ut av det jeg har.

 

Ofte er det slik at de viftene som følger blir litt i det meste laget med tanke på støy. Da har man alternativer som Noctua sine vifter. I tillegg vil jeg anbefale deg å kjøpe en prosessorvifte. Denne for eksempel vil gi deg en mye mindre støy og en kaldere prosessor. Jeg synes stockkjølere støyer formye. Dette er jo ganske individuelt, men jeg er litt allergisk mot støy :p

 

Takk :D

 

hvor mange vifter vil jeg trenge til dette kabinettet?

La til Denne i handlelisten.

 

Nå har jeg kjørt Intel SSD i ca en uke og er kjempefornøyd. Maskinen ble mye kjappere.

Vil absolutt råde deg til å kjøpe Intel x-25 fremfor raptor disker. Selv i raid ligger de langt bak SSD.Vil absolutt råde deg til å kjøpe Intel x-25 fremfor raptor disker. Selv i raid ligger de langt bak SSD.

 

Takk da går jeg for SSD :)

Lenke til kommentar

Det kabinettet har allerede 3 vifter, så du trenger ikke flere til kabinettet. Men skal du ha den kjøleren følger det vel neppe med vifte til den, så da må du kjøpe en vifte med til den. VIl anbefale å gå for kvalitets viften papst ettersom de går veldig stille, men designet er ikke noe spesielt.

Lenke til kommentar
Det kabinettet har allerede 3 vifter, så du trenger ikke flere til kabinettet. Men skal du ha den kjøleren følger det vel neppe med vifte til den, så da må du kjøpe en vifte med til den. VIl anbefale å gå for kvalitets viften papst ettersom de går veldig stille, men designet er ikke noe spesielt.

 

Dette er kjøleren Teac og flere andre har annbefalt meg.

 

noctua_nh_u12p_se2_1.250x222.jpg

 

Syns jeg ser en vifte der. men du mener at jeg bør kjøpe ekstra? (er et ordentlig spørsmål, er ikke drittsekk eller noe sånt(så du ikke tror det))

Lenke til kommentar

Bra du går for Noctua vifta. Jeg skal selv kjøpe 140mm utgaven. Jeg tror ikke du trenger noen kabinettvifter i det hele tatt. Sånn som jeg har forstått det så følger det med 2 stk. 200mm vifter og en stk 120 mm. Det vil være mer enn nok. Selv har jeg et Corsair 800D og et Coolermaster Stacker kabinett med ørten kabinettvifter, men jeg har ikke koblet til en eneste. Jeg ser ikke det store poenger med å koble til alle viftene for å få ned temperaturen et par grader. Støyfritt > Kjølig. Jeg ville ha ventet med å kjøpe kabinettvifter til du får maskinen opp og gå.

Lenke til kommentar

Jeg vet at med mange cpu kjølere så følger det bare med en kjøleblokk, og ikke vifte/r. Selv om det er en vifte på bilde er jeg usikker på om det følger med. Uansett koster en Papst vifte rundt 150kr, så du kan jo bruke et av kabinettsviftene i mellomtiden hvis det skulle vise seg at det ikke følger med vifte til CPU kjøleren. Evt kan du spørre på overklokkingsforumet og se hva de sier, de har god peiling på det.

 

Edit: Så raskt over beskrivelsen av produktet til noen nettbutikker i prisguiden, og det kan se ut som det varierer. Netshop ser ut til å selge den med 140m+120m mens komplett ser ut til å selge den med kun 140mm. Men for å være på den sikre siden bør du spørre på overklokkingsforumet her på diskusjon.no

https://prisguiden.no/profil/lister/110726

Er dette din gjeldene handleliste? Må bare si i farten at SSD koster mye mer enn det smaker, og du vil ikke merke forskjell i spill. Om du er heldig legger du merke til raskere oppstart av OS, programmer og overføringer. Men det koster altså forsatt mer enn det smaker, så du får vurdere om det er verdt det. Vil nok synke mye i pris (men sånn er det med alle pc-deler)

Endret av siindre
Lenke til kommentar
Er dette din gjeldene handleliste? Må bare si i farten at SSD koster mye mer enn det smaker, og du vil ikke merke forskjell i spill. Om du er heldig legger du merke til raskere oppstart av OS, programmer og overføringer. Men det koster altså forsatt mer enn det smaker, så du får vurdere om det er verdt det.

 

Akkurat det der er jeg veldig uenig i. SSD er vel heller den mest effektive ytelsesøkningen du kan invistere i idag. Det eneste den ikke gir deg er flere fps men i alle andre henseender gir det en opplevd stor ytelsesøkning.

Oppstart av OS og programmer men ikke minst swaping, reaksjon ved hard belastning osv så er SSD disken overlegent alle andre forbedringer..

Da blir det helt feil å se på kr/MB. Det må sees på i forhold til andre kostbare komponenter. Hva får du av ytelsesøkning for 1000kr. Jo du kan gå opp et hakk på skjermkort, du kan få 4GB ram ekstra eller du er helvveis til en dyrere CPU.

I telfellet over kan det selvsagt diskuteres om den tusenlappen hadde vært bedre brukt i et raskere skjermkort men det igjen avhenger veldig av skjerm oppløsning og krav fra bruker.

Lenke til kommentar

Bra poenger Babelfisken. Særlig det at SSD ikke kan sees på som lagring, men noe som påvirker generell ytelse i en PC. Det er nemlig ikke tvil om at harddisken i mange sammenhenger er flaskehalsen i et oppsett i dag.

 

F.eks vil jeg tro at et oppsett med X4 630 og SSD i et vanlige bruksmønster faktisk vil oppleves raskere enn et i5 750 oppsett med vanlig HD. Jevnt over går nemlig CPU på sparebluss og det ofte harddiskrelaterte aktiviteter, ikke minst lesing/lasting som sinker oss. Unntaket er når vi driver med CPU-intensive aktiviteter som videoproduksjon (særlig encoding), 3D rendering og simuleringer. Dersom man tar seg bryet med å logge CPU-bruk over noe tid vil man bli forundret (jeg ble).

 

Så noen generelle kommentarer/råd til trådstarter.

- Så vidt jeg forstår er gaming hovedaktiviteten som PC-en skal brukes til (korriger om jeg tar feil).

- Når det gjelder gaming er det til 95 % begrenset av skjermkort, dvs en X2 550 BE med HD 5850 kjører nesten i ring rundt i7 920 med f.eks HD 5750. Allikevel vil det siste oppsettet være langt dyrere.

- Dersom resten av bruken da er nettlesere, Spotify, Office, MSN, Skype etc så tusler CPU rundt med 5 - 20 % last på min E6400 når jeg driver med en 7 - 10 programmer og 92 prosesser i gang. Dog har jeg XP. E6400 knuses vel av en 450 kr CPU i dag. Da forstår mange hvor overvurdert CPU er i forhold til andre deler.

- Og det er klart at skal man drive mye med CPU-intensive oppgaver, særlig Monte Carlo simuleringer og 3D rendering, samt videoproduksjon med feil program, eventuelt konvertere alle DVD-ene/Bluray-filmene til mkv, så er det greitt med CPU-kraft. Men de konverteringa tar uansett så lang tid at den kjører man som en batch-jobb når man er på skole eller om natta. Og da spiller det null rolle om det tar 4 eller 5 timer.

 

Jeg vet at jeg banner i kirka med neste utsagn.

- i7 920 er en overpriset og overkill CPU for det store flertall av brukere. Den gir null igjen i spill, den har en overpriset plattform og vil i realiteten ikke la seg oppgradere om man ikke er villig til å betale i dyre dommer for ny CPU. Slik vi ser det i dag kommer det ingen oppgraderinger på 1366 som vil koste under 3 - 4 000 kr.

 

Så vil man ha spill-PC med Intel så er kun i3 530/i3 540 (900 - 1000 kr) og i5 750 (1500 kr) fornuftige valg. Selv om jeg faktisk mener AMD er best i denne sammenheng. X4 965 BE med HD 5870 eller HD 5970 vinner det meste av spilltester når vi snakker om høye settings. Det gjelder også om vi bruker en 7 000 kr CPU fra Intel, og også når vi klokker CPU-ene.

Lenke til kommentar

Ja jeg var litt for bastant med meningen min Babelfisk. Selvfølgelig kan ikke en SSD disk sees på som lagring med dyr mb/kr, men heller en komponent som hever PCens generell idle/vanlig bruk ytelse. Men i et system med i5 750 og 4gb med ram så syns jeg ytelsen en SSD disk gir igjen er alt for lite til å forsvare prisen. I en bærbar maskin er saken en annen derimot, med varme, støy og strømforbruk. Men dette blir en litt subjektiv mening så det er jo forsåvidt ikke noe å diskutere.

 

Per dags dato er vi jo faktisk på et stadie der det er CPU'en som er flaskehalsen i PCen, ettersom grafikkort som HD5970 ikke får brukt sitt fulle potensiale. Og jeg er forsåvidt enig med utsagnet til Bolson angående i7 920, men ikke helt. En i5 750 er derimot absolutt å foretrekke, hvertfall ettersom at den også kan klokkes til 4GHz og yte i samme klasse som 700kr dyrere i7 920.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...