Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 7 i hordalands pednett


Anbefalte innlegg

Hei. Min skole i Hordaland har en streng it ansvarlig. Han tillater ikke andre operativsystemer enn xp pro og vista business(fylkeskommunens regler). Men jeg vil ha Windows 7 (professional) på min pc(pga manglende vista drivere og overlegent brukergrensesnitt). Det it ansvarlig kommer til å gjøre er å instalere domenet unett og gi meg en ikkeadmin bruker. Det jeg lurer på er om jeg klarer å skaffe admin passordet til vista instalasjonen kan "oppgradere" til W7 om jeg skaffer admin passordet. Vil domene instillingene være like og vil jeg klare å komme inn på pednet(Som skifter sertifikater hele tiden) med W7?

Sikkert litt skrivefeil her. Skrevet på tlf.

På forhånd takk.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer nok ikke langt med dette. Domeneinstillinger blir ikke beholdt ved oppgradering av OS (prøvd selv).

For deg så virker sikkert ideen god, men den kan få konsekvenser. Du har skrevet under på en kontrakt, i tilfeller kan du få orden/attferdsanmerkning, evnt at de tar fra deg PCen en stund.

Jeg jobber med dette daglig på en skole, slikt er helt uakseptabelt og blir slått hardt ned på. Alle installasjoner SKAL være gjort av "kvalifiserte" personer, med skolen/fylkets programvare.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere fått kjeft for å instalert W7 på skolepc, så det har jeg vært gjennom. Det er på min egen pc, men it ansvarlig er ikke nødt til å gi meg tilgang, man må nemlig ha vista business eller xp pro. Windows 7 er enda ikke godkjent av hordaland fylkeskommune ifølge it ansvarlig. Tidligere i høst kjøpte jeg en macbook air til skolebruk, etter en uke fikke jeg beskjed om at osx ikke fikk tilgang til nettet lenger(alle pcer som it ansvarlig ikke har adminrettigheter til). Har snakket med en venn fra en annen skole som skal spørre sin it ansvarlig som er litt rundere i kantene, kanskje han vil hjelpe meg å få tilgang til pednet. Det som sagt ikke snakk om pcen vi lånte fra skolen når vi begynte på skolen, men min egen vaio.

 

I kontrakten vi skrev under sto det også at vi som et alternativ til å leie pc, kunne bruke vår egen om den hadde bedre spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Er på VGS i Hordaland jeg også, på Stord ;)

 

Men jeg installerte nettop Win7 på min skolepc, datamaskin navnet må være:

H-BB-Brukernavn

 

Deretter når du er inne i går du på systeminstillinger og melder deg inn i domenet:

hfk.vgs.no og du bruker ditt utdelt brukernavn og passord.

 

Men jeg vet ikke om det virker, men det blir testet ut i morra ;)

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med it ansvarlig fra en annen skole, hun sier at det er fult mulig med Windows 7 på egne pcer, men da jeg gikk til it ansvarlig for ente gang idag, ble han sur. Han ringte 4-5 nummere og ingen hadde svar, han fant ut at Hordaland fylkeskommune ikke hadde godkjent W7 enda, og at det mest sansynelig kom en godkjenning til høsten. Blir nok ikke noe annet enn xp pro på meg, men jeg har bare et par måneder igjen på videregåenda da.

Lenke til kommentar
Hei. Min skole i Hordaland har en streng it ansvarlig. Han tillater ikke andre operativsystemer enn xp pro og vista business(fylkeskommunens regler). Men jeg vil ha Windows 7 (professional) på min pc(pga manglende vista drivere og overlegent brukergrensesnitt). Det it ansvarlig kommer til å gjøre er å instalere domenet unett og gi meg en ikkeadmin bruker. Det jeg lurer på er om jeg klarer å skaffe admin passordet til vista instalasjonen kan "oppgradere" til W7 om jeg skaffer admin passordet. Vil domene instillingene være like og vil jeg klare å komme inn på pednet(Som skifter sertifikater hele tiden) med W7?

Sikkert litt skrivefeil her. Skrevet på tlf.

På forhånd takk.

 

Høres nå sinnsykt rart ut at det blir brukt domene pålogging til elevene på en vgs (utenom datarommet), og enda rarere at det står i reglene at kun visse operativsystemer er tillatt.

Er lærling i nordland og her er trådløsnettet er usikret og alle elever har en bruker for å komme ut på nettet.

vg1 elevene fikk elevmaskiner med vista når di startet men vi fikk windows 7 omtrent med en gang når den ble sluppet ut så elevene får det nå her, omtrent alle lærere har kjørt windows 7 her siden rc.

Når det kommer til private maskiner så skal du jo kunne ha det operativsystemet du vil.

 

Har du en link til reglemanget?

 

fant dette men for privat utstyr så står det at du kan kun bruke programvare som skolens it avdeling godtar så det høres rart ut at han skylder på fylkeskommunen

http://utdanning.hfk.no/uploadextern/oppla...20reglement.pdf

Endret av M3X
Lenke til kommentar

Dette er nok garantert en surpomp som ikke ønsker at elevene skal bruke noe annet enn det han selv godkjenner og gjemmer seg selv bak "unnskyldninger".

 

Be ham om å få det skriftlig så du kan ta opp saken videre i systemet, at du blir tvunget til å bruke et utdatert os sikkerhetsmessig er jo ille. Her bør skolen være mer fleksibel så lenge kravene til sikkerhet dekkes.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt brev til it seksjonen i fylkeskommunen, men har ikke fått svar enda. Jeg ser ikke grunnen til at man ikke kan bruke hvilket som helst operativsystem på pcene. På eksamensdagen får de bare skru av det trådløse nettverket, eller hvertfall gjøre det kun lokalt(for å levere oppgaven). Det er ikke nødvendig å ha alle i et domene, slik at de kan "stenge" oss ute en og en(før fungerte msn når nettet var stengt, det har de fikset, nå fungerer bare skype).

 

Får nesten lyst til å skaffe meg mobilt bredbånd. Da har ikke dataDan noe han skulle ha sagt lenger, for da er det plutselig ikke hans nettverk lenger.

 

Legger til: Kommer ikke til å be dataDan om å få noe skriftlig. Han er passe lei trynet mitt. Har kranglet med han tidligere, beskylte han for å "ikke ha peiling"(men dette var etter han nektet meg tilgang med Windows 7).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her om dagen la jeg merke til at en jente i fysikklassen min satt med en culv laptop med W7 instalert. Jeg gikk bort og spurte henne hvordan hun hadde fått internett på den. Da svarte hun at hun hadde snakket med data ansvarlig, han sa først nei. Men etter litt "ååå, men jeg har nettopp fått meg ny pc" sa han "gi meg den pcen!". De inngikk en spesial avtale i følge henne.

 

Nå har jeg også internett på min egen pc på skolen, makan til retardert data ansvarlig.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

som IT-konsulent i hordaland selv kan jeg desverre si dette er ikke noe it på din skole har funnet på selv.

Slik det er per i dag er fylkeskommunen sine sentrale føringer at kun windows xp pro skal brukes på elevmaskinene, noe som de enkelte skolene ikke har mulighet til og overstyre.

 

Grunnen til at alle elevmaskinene skal holdes på xp er at det er xp lisenser som er innkjøpt til de orginalt.

Siden du som elev også formelt leier maskinen kan heller ikke en lovlig kjøpt privat lisens brukes, siden det ved en lisenskontroll er fylkeskommunen som eier som må redgjøre for alle lisensene på maskinene, brukes da windows7 på en lisens ikke tilhørende fylkeskommunen blir dette en sviende mulkt pr maskin.

 

Derimot så må du ikke ta elevpcn fra fylket, men du kan bruke/kjøpe egen maskin såfremt den er tilsvarende eller bedre av skolepcne.

Da kan f.eks windows 7 brukes såfremt det er en utgave som støtter domene.

 

I forhold til nett på private maskiner utenfor domenet så er det litt mer opptil hver skole hvordan det gjøres, fylket foretrekker at det holdes minst mulig elever på studnett da dette ikke reguleres av lærerenes muligheter for begrense/stoppe elevenes nett-tilgang.

 

Hvorfor hun i klassen din fikk nett blir vanskelig si uten diskutere saken konkret med it på din skole, men for min del blir det stortsett blankt nei med mindre det er særskilte grunnet som egen pc til service eller glemt egen pc etc.

 

i forhold til skulle installere win7 selv så er det mulig komme seg på domenet selv såfremt du har endel teknisk innsikt i hvordan domenet fungerer samt tilgang til en kabel, men sånn generelt vil du falle utav nettverket.

Skulle du klare komme deg rundt og på med egen pc eller win7, så vil du få beskjed om og møte med IT etter en stund siden vi ser det rimelig raskt ;)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Formelt sett etter fylket sine føringer skal vi som IT-konsulenter ikke gi tilgang til pednett eller studnett med privatmaskiner såfremt eleven har fått elevpc, med mindre særskilt avtale inngått.

Eneste du har krav på og få bruke egen pc med det domenet du ønsker (såfremt domene støtte) er om du sier nei til elevpc eller leverer tilbake elevpcn, da får du bruke din private som elevpc i domenet.

 

I forhold til win7 til alle sitter vel fylket på gjerdet og vil se resultatet av utprøving først før de kommer med noen konklusjon hvorvidt bytte til neste skoleår eller beholde xp 1-3år til(xp offisielt er støttet til 2014 fra microsoft sin side).

 

Personlig er jeg litt delt siden jeg liker win7 og gjerne skulle sett det rullet ut til alle, på minus siden er både de 6715b og r61i ikke helt optimale for win7 samt jeg selv har erfart utifra testing med win7 at nettverket trøbbler med enkelte ting på win7 maskiner som må tilrettelegges før en eventuell utrulling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...