Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

IKEA - kjøre med bagasjedøra litt oppe?


sdf123

Anbefalte innlegg

Fruen i huset vil på IKEA og kjøpe bokhyller, jeg fant ut at dem kom flatpakket i 203cm, det vil bety at dem kommer til å stikke ca 5-10cm utenfor bagasjerommet, slik at jeg ikke får ikke bagasjedøra.

 

Jeg har en audi a4 stasjonsvogn 1,9tdi 2002 mod.

 

Vil det være dumt å laste opp bilen, legge litt beskyttelseplast baki for å prøve å beskytte mot sprut inn i bagasjerommet og til slutt stroppe bagasjerommsdøra fast på en eller annen måte?

 

Er det en dum ide, er ca 10mil oslo - halden. Og været er jo så og si om dagen. ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett mye rar pakking på Ikea. Det å la en pakke stikke såvidt ut bakluka er vel langt ifra det verste.. ;)

 

En ting jeg heller ville "bekymret" meg for, er bråket som kommer når man kjører så langt med døra oppe. Får du ikke tatt det på taket? Eller kanskje den beste løsningen, kjøre passasjersetet foran helt frem og sende kona på butikken alene?

Lenke til kommentar

hvor bred er pakken??

 

en mulighet er å sette pakke på høykant... mellom forsetene.. med en stropp fra krokene i bagsjerommet rundt foran pakken.

da slipper du å knuse dashbordet ved en bråbrems...

 

hvis ikke.. det går fint å kjøre med luka litt åpen..

jeg har gjort det noen ganger selv, stropp fra lukelåsen og fast i slepekroken..

Lenke til kommentar

Syntes det er rart at du ikke klarer og få 203 inn i A4 din. I min Passat 98 - sedan klarer jeg jo å få inn 203 hvis jeg vipper ned baksetene.

 

Når jeg var å kjøpte garderobestammer sist, fikk jeg inn dette når jeg også la ned passasjersete forran:

Bredde:66 cm

Høyde:7 cm

Lengde:238 cm

Vekt:47,4 kg

Antall:2

 

Setene bak er todelt, så jeg lot sete bak meg (fører) stå oppe så også fruen fikk bli med hjem..

Lenke til kommentar
Syntes det er rart at du ikke klarer og få 203 inn i A4 din. I min Passat 98 - sedan klarer jeg jo å få inn 203 hvis jeg vipper ned baksetene.

 

Når jeg var å kjøpte garderobestammer sist, fikk jeg inn dette når jeg også la ned passasjersete forran:

Bredde:66 cm

Høyde:7 cm

Lengde:238 cm

Vekt:47,4 kg

Antall:2

 

Setene bak er todelt, så jeg lot sete bak meg (fører) stå oppe så også fruen fikk bli med hjem..

 

This.

 

 

 

Maks taklast er 75 eller 100kg, står i ditt vognkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Maks taklast er 75 eller 100kg, står i ditt vognkort.

... og det er MED vekten av takstativet.

 

Edit: Var på min lokale byggevareleverandør for et par år siden, og så en Hyundai Elantra sedan med 12-15 pakker parkett på takstativet. Hver pakke veier vel 25-30 kg, så den hadde da minst 3-400 kg på taket. Alle hjulene var presset opp i innerskjermene da den kjørte avgårde. Totalt idioti og risikabelt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Syntes det er rart at du ikke klarer og få 203 inn i A4 din. I min Passat 98 - sedan klarer jeg jo å få inn 203 hvis jeg vipper ned baksetene.

 

Når jeg var å kjøpte garderobestammer sist, fikk jeg inn dette når jeg også la ned passasjersete forran:

Bredde:66 cm

Høyde:7 cm

Lengde:238 cm

Vekt:47,4 kg

Antall:2

 

Setene bak er todelt, så jeg lot sete bak meg (fører) stå oppe så også fruen fikk bli med hjem..

Jeg kan legge ned baksetene, men tror ikke jeg kan legge ned passasjersetet foran. Og passat er vel mere romslig en audi?

Lenke til kommentar

Ok mulig, en mekanikerlærling jeg kjenner som påstod det.

Men på innvendig størrelse, så ligger a4 nesten like nærme en golf sw som en passat. En passat tar lett en vanlig 90*200 seng, en a4 gjør ikke det, den blir nok ca 15-20cm for kort, og det er med forsetene helt trukket frem.

 

Er forøvrig ikke så kult å kjøre bil med setene helt trukket frem og bagasjeluka litt åpen (nedknytt) når politiet legger seg bak deg, litt småstressende...

 

EDIT: Når vi først er inne på det så går ikke en 90-rammemadrass helt ned mellom hjulbuene, den blir hengende ca 5cm over "gulvet"

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Jeg kan legge ned baksetene, men tror ikke jeg kan legge ned passasjersetet foran. Og passat er vel mere romslig en audi?

 

Ikke legge ned, men sette det maks framover + skru ryggen maks framover. Legger du de på høykant, og diagonalt i bilen vil det være uproblematisk å få plass.

 

Har kjørt en del med bare den smale delen av baksetet slått ned, og alpinski på 195+ går lett inn bak førersetet i normal posisjon.

Lenke til kommentar
Verre med noe faren min gjorde en gang. Han festa en plate på taket,

med ett par tau som han dro gjennom vinduene rundt taket og plata...

Var et par stykk i bilen som holdt på den i tillegg da, men noe så fjernt :blush:

er vel ingen ting. På den gamle Jaguare min (73 modell), hadde jeg et diiigert lass matrialer på taket en gang. La skum-gummi under, stroppa fast haugen i mellom hvinduene, å krabba inn hvinduet når jeg skulle dra. Ellers har jeg pleid å kjøre med kano oppå taket da, som stroppes fast på samma måten. Er ikke få som begynner å ta bilder nei...

 

forøvrig greide jeg når jeg var 10-12 år, å få med meg et digert seilbrett på 4-5 meter på mopeden min. Den gang hadde jeg jo bare moped å kjøre rundt med, å var ikke en ting jeg ikke greide å få med meg. Hadde henger til den ei stønn også, for å få med meg enda mer. Hadde jeg møtt en 10-åring på veien i dag som hadde greid å stable et seilbrett med seil (sammenrulla) på mopeden sin, så hadde jeg sikkert sett litt annerledes på det enn jeg gjorde den gang ( i forrige år-tusen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...