Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har jobbet nå i flere år med Java på hobbybasis og kan det temmelig godt, så jeg er ingen nybegynner.

Men nå skal vi lære å programere GUI i C#, og boka vi bruker begynner på nytt, med klasser, objekter, arv, variabler osv... Alt det er jo likt i Java.

Jeg har søkt litt rundt på nettet og funnet en del sammenlikninger mellom språkene, og det er jo vel og bra, men det jeg reagerer på er at Visual Studio blir lovprist høyt i sky, selv om jeg finner det et mye svakere verktøy enn Netbeans. Tenker nå på ting som feilgjennkjenning. I Netbeans blir alle feil automatisk understreket når du skriver det, mens i Virtual Studio må du trykke build, og så prøve å finne ut hva som feilmeldingen betyr.

Jeg håper jo at dette er fordi jeg ikke kan Virtual Studio enda, men alikevel, hvorfor er Virtual Studio så mye bedre enn Netbeans, eller Eclipse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte netbeans på javakurset på skolen. Fint verktøy egentlig, men Visual Studio er en del bedre på flere områder (ved siden av at C# er etter min mening et bedre språk enn Java av flere grunner)

Visual Studio sin debugger funker mye bedre på flere måter. Blant annet ved å tilby disassembly av koden(kjekt for optimalisering) og ved å vise register, og data rett i IDE-et ved å holde musa over variabler. Dokumentasjonen som dukker opp mens en skriver er også mye mer omfattende. Visual Studio er mer responsivt enn netbeans.

Visual Studio skal vise feil mens en skriver, men noen feil dukker ikke opp før en kompilerer nei. Netbeans derimot kompilerer automatisk hver gang en lagrer fila.

Eclipse har jeg ikke rørt så mye at det gjør noe, så jeg kan ikke uttale meg noe om det.

Lenke til kommentar

Ja, det er sant. Får bare lære meg å bruke det da.

Foresten, det kurset vi skal gjennom nå begynner jo på begynnelsen igjen...

 

Oppgave: Skriv et terminalprogram som oppretter et navnerom, bygger en klasse, kreerer et objekt av klassen, leser en enkel tekst fra tastaturet til et tekstelement i klassen, og deretter sender objektets tekst videre til skjermen.

 

Det kan vi jo allerede fra både DATFE, OOPDA og ALGDA... Ikke før uke 5 vi kommer til å begynne med faktisk GUI.

Du har ikke noen steder hvor man kan lære litt mer?

(Og det er obligatorisk oppmøte på hver lab.. Du burde møte opp.)

Lenke til kommentar
Ja, det er sant. Får bare lære meg å bruke det da.

Foresten, det kurset vi skal gjennom nå begynner jo på begynnelsen igjen...

 

Oppgave: Skriv et terminalprogram som oppretter et navnerom, bygger en klasse, kreerer et objekt av klassen, leser en enkel tekst fra tastaturet til et tekstelement i klassen, og deretter sender objektets tekst videre til skjermen.

 

Det kan vi jo allerede fra både DATFE, OOPDA og ALGDA... Ikke før uke 5 vi kommer til å begynne med faktisk GUI.

Du har ikke noen steder hvor man kan lære litt mer?

(Og det er obligatorisk oppmøte på hver lab.. Du burde møte opp.)

 

Hmmmm går du i klassen min eller noe?...

Lenke til kommentar

Ja, trodde du viste det jeg..

 

Men nå har jeg brukt det litt, og det er tre ting som jeg reagerer på.

For det første finner jeg ingen måte å skru på autocomplete av brackets. I netbeans la den automatisk til en closing bracket når jeg trykket enter.

 

For det andre så er det ingen enkel måte å flytte linjer opp eller ned. I netbeans gjorde du det ved å trykke Ctrl + Shift + Opp, eller Ned. Samme med duplisering av linjer fort. (Alt + Shift + Opp eller noe slikt.)

 

Og for det tredje så har jeg den uvanen å gå opp og ned i koden min hele tiden, og da fjernes alle tabs som ikke har noe kode. Litt irriterende, men ikke alvorlig da.. ;)

Lenke til kommentar

I VS så formaterer den blokken når du skriver }

Synes det er vanvittig mye kjekkere. Den bracket saken i netbeans irriterte tøflene av meg. Hva er poenget? Hvorfor avslutte en { når du trykker enter, istedet for når du trykker }? Det er jo fullstendig ulogisk siden du ikke sparer noen tastetrykk allikevel.

I Visual Basic så avslutter den blokken når en trykker enter men det er fordi der er det faktisk nyttig ^^

 

Men dette er jo egentlig bare pirk.

For å kopiere linjer med kode har du alltids home og end knappene. Det er ingen snarveier i VS for å flytte linjer som jeg vet om, annet enn å bruke musa.

Lenke til kommentar
Ja, det er sant. Får bare lære meg å bruke det da.

Foresten, det kurset vi skal gjennom nå begynner jo på begynnelsen igjen...

 

Oppgave: Skriv et terminalprogram som oppretter et navnerom, bygger en klasse, kreerer et objekt av klassen, leser en enkel tekst fra tastaturet til et tekstelement i klassen, og deretter sender objektets tekst videre til skjermen.

 

Det kan vi jo allerede fra både DATFE, OOPDA og ALGDA... Ikke før uke 5 vi kommer til å begynne med faktisk GUI.

Du har ikke noen steder hvor man kan lære litt mer?

(Og det er obligatorisk oppmøte på hver lab.. Du burde møte opp.)

 

Hmmmm går du i klassen min eller noe?...

 

Beklager å gå litt OT her, men ser du er fra Tønsberg GeirGrusom. Jeg er fra Holmestrand. Bare lurer på hvilken skole og linje du går på. Har selv planer om å søke skole for programmering iår, og lurer på hvilken. Vurderer NITH.

Lenke til kommentar

Ja, du får en bachelor som dataingeniør. Det svært mange selskaper som søker etter folk med enten bachelor eller enda bedre, master innen datateknikk.

Nå synes jeg ikke så veldig stort om skolen, men det er en annen historie.

Trodde du gikk på bakkenteigen jeg?

edit: sammenlignet med NITH sin linje, er det færre datafag. Faktisk synes jeg det er ille få datafag i forhold til matematikk og samfunnsfag.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

*kremt, kremt* Ingen er i stand til å skrive noen programmer?

Ikke helt sant. Det vi lærer egentlig er ikke språkene men det å tilegne seg kunnskap. Dersom vi skulle holdt oss til f.eks. Java eller C#, og så kommer får man jobb hos noen som kun bruker FORTRAN eller Pascal så må man uansett lære språket på nytt.

Istedet lærer vi programeringsmåter. Dataingeniør er et såpass stort felt at man kan ikke lære noe spesifikt.

Vet ikke helt hva de lærer på NTNU, men jeg mener absolutt at du ikke kommer til å stå tilbake på noen måte ved å studere på HIVE.

 

Dessuten så kan nok ikke disse to linjene sammenliknes. Programeringslinja på NTNU gjør deg ikke til dataingeniør. Det er et rent programmeringsspråk. Skal du bli dataingeniør bør du absolutt vurdere HIVE, eller bedre, NTNU. Men som du ser så er det mye ikke-programmeringsfag, og mye matte. Men det vil jo i det lange løp lønne seg, da en dataingeniør kan gjøre mer enn å bli satt til å programmere.

Du må jo velge utifra hva du ønsker vidre. (NITH er vel en privatskole også, og koster 31 100 kr per semester, altså 186600 kr for en bachelor. Høyskolen er gratis)

 

Håper det hjelper deg å velge.

Lenke til kommentar

Jeg overdrev når jeg sa alle ^^ Men både du og jeg har erfaring fra før.

 

Vi lærer ikke programmeringsmåter. Det var det vi skulle i ALGDA, men vi brukte... 3 måneder på å skrive minimum spanning tree som tok ganske få linjer med kode å skrive. Programmering er mer erfaring enn teori. Du kan ikke løse en oppgave uten å vite hvordan den skal løses. Dette gjøres med trening, trening og mer trening. en må kunne identifisere problemet, og kunne finne på en løsning. Hvis da det første en gjør er å gå på google for å kikke etter noen som har hatt nøyaktig samme problemet, så er en ille ute.

 

Matematikk er viktig ja, jeg sier ikke noe imot det, men det er litt tåpelig at vi bruker såpass lite tid på datafagene. Vi burde også heller fokusert på å lære ett programmeringsspråk, og lære det godt

Databaser er et laaaangt viktigere fag enn nyskapning, bedriftsøkonomi, kjemi og miljø tilsammen. Du vil garantert dette borti det mange ganger hvis du ikke allerede har gjort det. SQL er nyttig dersom en skal drive med systemutvikling eller drift. Nyskapning eller bedriftsøkonomi er ikke nyttig i noen av tilfellene.

 

Jeg synes linjen mangler retning.

Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere Visual Studio 2010, som er i en veldig bra beta. Der vises litt flere feil før kompilering. Enda bedre; installer Resharper! IMHO helt uunnværlig. Gratis for studenter.

 

- Grå -

Definitivt installere ReSharper. Bakdelen med det er kanskje at man blir helt analfabet om man må kode på en vanilla VS installasjon en eller annen gang senere.

 

Ironisk at det som gjør VS brukbart bra er en plugin fra et selskap som ellers lever av å lage et Java IDE :hmm:

 

Tenker nå på ting som feilgjennkjenning. I Netbeans blir alle feil automatisk understreket når du skriver det, mens i Virtual Studio må du trykke build, og så prøve å finne ut hva som feilmeldingen betyr.

Litt av funksjonaliteten rundt det har NetBeans lånt av IntelliJ (kanskje det beste Java IDE'et, men det koster en del penger), f.eks lyspærene og alt+enter-kontekstmenyene. JetBrains som lager IntelliJ som også lager ReSharper, så det er godt mulig du vil kjenne igjen en del features om du velger den ruten.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Men hva synes dere at man bør lære på skolen?

 

Bjarne Stroustrup har noen bra tanker rundt dette: What should we teach

 

Industrien trengs ikke nerder som sitter i et hjørne og koder.

Vi trenger folk som kan kommunisere mer enn folk som kan C#. Kan du ikke snakke med folk for å finne ut hva de ønsker, kan du være mer enn ubrukelig; du tar opp plass og lønn, og lager noe ingen ønsker.

 

Domenekunnskap er også helt uvurderlig, men omtrent umulig å lære bort på skolen (de kan lære deg ett domene - men neppe alle!)

 

Du må også kunne jobbe sammen med andre, og skrive forståelig og testbar kode.

 

Å lære seg et nytt programmeringsspråk tar omtrent en uke. Å lære seg APIene bak? Kommer til å ta resten av livet. (Og ikke bare .net 4.0. Nå som jeg omsider kan SharePoint 2007, kommer SharePoint 2010 med nytt API - og jeg har ikke prøvd å lære meg CRM/Dynamics etc etc)

 

Andre ting? Metodikk; scrum, agile, xp (eXtreme Programming), CMM, etc etc.

 

Jeg sier ikke at dere mangler noe av dette - hvordan kan jeg det, jeg kjenner dere ikke - men det er hva jeg selv ville ha fokusert på om jeg skulle ha startet på nytt.

 

- grå -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...