Gå til innhold

PCI vs AGP


Geni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viktigste forskjellen er at AGP har en dedikert (egen) buss direkte til cpu og minne. Med PCI deler alle kortene denne bussen som i tillegg er treigere enn AGP sin. Forskjellen på 8x, 4x og 2x agp kan i høyeste grad diskuteres, men jeg tror bransjen har blitt enig om at det faktisk har noe for seg å bruke AGP. Når PCI Pro (eller noe sånt) kommer, blir det ikke bruk for det dog.

Lenke til kommentar
Den viktigste forskjellen er at AGP har en dedikert (egen) buss direkte til cpu og minne.  Med PCI deler alle kortene denne bussen som i tillegg er treigere enn AGP sin.  Forskjellen på 8x, 4x og 2x agp kan i høyeste grad diskuteres, men jeg tror bransjen har blitt enig om at det faktisk har noe for seg å bruke AGP.  Når PCI Pro (eller noe sånt) kommer, blir det ikke bruk for det dog.

 

AGP er egentlig ikke en buss:

 

While AGP is based on the PCI bus, and is often referred to as the "AGP bus," it is not actually a bus system. Instead, it is a point-to-point connection. In other words, the only device connecting through AGP to the CPU and system memory is the graphics card. There are no other "stops" to make on the path. Therefore, it is not truly a bus.  

 

AGP provides two major enhancements over PCI:  

 

Faster performance  

Direct access to system memory

 

Eller hva?

Lenke til kommentar

PCI-Express har eksistert så lenge nå (i servere) at jeg faktisk ikke tror de vil begynne noen satsning på hjemme-pc markedet..

 

Tror heller de finner på noe alâ det de har gjort med AGP, dvs f.eks PCI 2x...

 

PCI er alt for godt integrert nå, det finnes VELDIG mange kort med PCI, det ville vært litt dumt å satse på noe som ikke ville vært bakover kompatibelt..

Lenke til kommentar
PCI-Express har eksistert så lenge nå (i servere) at jeg faktisk ikke tror de vil begynne noen satsning på hjemme-pc markedet..

 

Tror heller de finner på noe alâ det de har gjort med AGP, dvs f.eks PCI 2x...

 

PCI er alt for godt integrert nå, det finnes VELDIG mange kort med PCI, det ville vært litt dumt å satse på noe som ikke ville vært bakover kompatibelt..

 

Det eller PCI-X :)

 

men en av de to foreslåtte standardene var iallefall bakoverkompitabel.

og det gikk rykter om at ATi allrede neste år ville gi ut et GFX kort basert på en av dem, tror det var PCI Express, men er ikke sikker.

 

uansett, PCI standarden begynner å bli gammel nå, ikke så ille som med ISA før den ble byttet ut, men fremdeles en stor flaskehals...så jeg regner med den blir byttet ut ganske så snart (1-2 år), så fort de blir enige :) (ok, det kan ta en stund eheh)

Lenke til kommentar
men en av de to foreslåtte standardene var iallefall bakoverkompitabel.  

og det gikk rykter om at ATi allrede neste år ville gi ut et GFX kort basert på en av dem, tror det var PCI Express, men er ikke sikker.

 

tror ikke det ;) (Det er viktig å ikke spise is med den ene hånda og taste med den andre - da blir det fort feil :p )

 

hehe :lol:

Lenke til kommentar

Håper bare de blir enige om hvilken standard de vil bruke. Orker ikke tanken på at man skal ha flere standarder å forholde seg til, og at man må kjøpe hovedkort med x-antall XXX-slots og x-antall XXX-slots.

 

Alt var enklere i gamle dager da det nærmeste man kom en data, var en skrivemaskin.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...