Gå til innhold

Nytt tiår nå eller om et år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Misforståelser oppstår fordi enkelte tror at 0,1 er en tiendel av null, det er det ikke. 0/10=0, ikke 0,1.

1/10=0,1.

0,1 er altså en tiendel av 1. Tallet null har ingen utstrekning, tallet null er kun et punkt på tallinja. Man avrunder 0,1 til 0 når man fjerner alt bak komma, men det gjør ikke 0,1 til en tiendel av null. 0,000000001 er fortsatt en (liten) del av 1.

 

Et helt år null eksisterer ikke i noen tidsregninger, det er bare en talemåte for startpunktet, fødselspunktet (eventuelt en betegnelse på graviditetsåret). Et barn fyller ett år på slutten av sitt første år, dette barnets år 1.

 

Teller vi epler, elefanter eller våre ti fingre, så starter vi aldri med å telle 0, 1, 2 osv, men derimot 1, 2, 3 osv.

 

Årstall er navn på tidsperioder, enheter, ikke punkter på en tallinjer. Det er altså ikke årsskiftene som telles, men tidsperiodene mellom årsskiftene. Det siste årsskiftet er 2009/2010 og vi er nå inne i året 2010, det tiende året i det tredje tusenåret.

 

År 2000 var det siste året i det andre tusenåret og det tjuende århundret.

 

Men likevel var år 2000 det første året av 2000-tallet, tiåret vi nå har forlatt. For tiårene går kun på skrivemåte, ikke på tidsregning eller matematikk. 90-årene var årene 1990-1999. Nittenhundretallet var likeledes årene 1900-1999. Men det tjuende århundret var altså årene 1901-2000, dette siste går på tidsregning/matematikk, ikke på skrivemåte.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/30/234953.html

http://selode.home.online.no/2000/index.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg la ihvertfall merke til at reklamen 20th century fox er byttet ut til 21st century fox ved en tillfeldighet når jeg letet etter noe å se på på TV, så ja da er det nokk de nye tiåret også nå, siden det er det nye hundreåret allerede ihvertfall (med mindre fox har gjordt en feil)

 

Men merkelig nokk så har jeg ikke funnet bilde av det nye skiltet selv om jeg er sikker på at jeg så det på TV.

Det gamle:

258857.jpg

 

Har bare funnet denne dårlige kopien:

21_4.jpgee6a7d33-645a-4354-a775-c58334f45d1eLarge.jpg

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Sjølv om år 0 ikkje eksiterer i følge kalenderen så blir det i mine auge feil å kalle 2001 til 2011 for eit årti.

 

År 0 tok stad det, var berre ingen som var klar over det når kalenderen vart oppfunnen. Dersom år 0 aldri tok stad var det aldri eit årti før år 10 til 20.

 

Om 1-talet ikkje hadde fantes når dei byrja tidsrekninga, ville då eit årti gått frå 2002 til 2012?

 

År 0 var ikkje opprinneleg med, men kva med år 10, 20, 40, 1000, 2000 osv? Der har du jo år null. Grunnen til at det blir rot rundt år 0 og 1 er at dei ikkje talde med år 0. Når dei kom til år 9 måtte dei bruke 0-en for å lage 10. Ellers ville det blitt 8-9-11-12 osv.

 

1. januar 2000 var den første dagen i det 21 århundre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jeg la ihvertfall merke til at reklamen 20th century fox er byttet ut til 21st century fox ved en tillfeldighet når jeg letet etter noe å se på på TV

21st Century Fox er tittelen på en film:

http://en.wikipedia.org/wiki/21st_Century_...y_of_the_Future

Ahhh. Da ble jeg lurt av å drive å switche kanaler.

 

Men det er jo merkelig at fox ikke har skiftet skiltet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
År 0 tok stad det, var berre ingen som var klar over det når kalenderen vart oppfunnen.

Året før år 1 e. Kr var året 1 f.Kr.

 

Vår tidsregning (den kristne) ble definert i år 626 og innført i romerriket i år 628. På den tiden brukte man romertall, som ikke har noe null, men som likevel er et titallssystem. Dog svært tungvindt med mange ulike verdisymboler.

 

Tallet null ble oppfunnet i India på 700-tallet, sammen med det posisjontallsystemet vi nå bruker, der sifrenes plassering definerer deres verdi. Det var muslimene (araberne) som videreformidlet dette tallsystemet til resten av verden, til Europa kom "arabertallene" (som altså egentlig burde hett "indiske tall") midt på 1200-tallet. Men det var først på 1700-tallet det nye tallsystemet ble kjent og tatt i bruk blant folk flest i Europa, i de fem hundre årene før dette ble det nye tallsystemet bevoktet av europas mektige matematikerfamilier. Som tjente grovt på utføre beregninger for de som trengte denslags.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal presisere at sekstitallet er de årene fra 1960 til 1969.

Åttitallet er de årene som hadde et 8-tall i seg som tredje siffer. osv...

 

Men et tiår, århundre eller årtusen er noe annet.

Dette årtusenet startet 1. januar 2001.

 

Nyttårsavten 1999-2000 begynte man på det siste året i årtusenet, nemlig år 2000.

Men det var ikke før til neste år at man enedelig var ferdig med år 2000, og kunne starte på neste årtusen.

 

Å ha begynt på noe, er ikke det samme som å ha fullført det.

Et barn er inne i sitt første leveår så snart det er født, men det kan ikke skryte av å være ett år gammelt før det har levd i 365 dager.

Lenke til kommentar
2 - bestemmer hvilket årtusen vi er i.

0 - bestemmer århundredet.

1 - bestemmer tiåret.

0 - bestemmer året.

Ren svada. Vi er nå i det tiende året i det første århundret av det tredje årtusnet.

 

Selvfølgelig. Stryk alt!

 

Btw: Teit at vi regner at vi startet i år 1. For som sagt, et barn er ikke 1 år den første dagen. Det var ikke Jesus heller.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar
Btw: Teit at vi regner at vi startet i år 1. For som sagt, et barn er ikke 1 år den første dagen. Det var ikke Jesus heller.

Som sagt, årtallene er ikke tall på en årsskiftetallinje for hvor lenge det er siden Jesus ble født, men numre på hans leveår. 2010 er hans tohundreogtiende totusenogtiende leveår. Det er derfor helt på slutten av hvert år (f.eks på julaften) man kan se hvor gammel han kunne ha vært hvis han fortsatt var i live. På slutten av år 1, hans første leveår, fyllte Jesus 1 år. På slutten av 2010 (på julaften) fyller han 2010 år.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Jeg la ihvertfall merke til at reklamen 20th century fox er byttet ut til 21st century fox ved en tillfeldighet når jeg letet etter noe å se på på TV, så ja da er det nokk de nye tiåret også nå, siden det er det nye hundreåret allerede ihvertfall (med mindre fox har gjordt en feil)

Ingen kan bestride at vi er inne i det 21. gregorianske århundret nå. Diskusjonen går på om det nye århundret starta 1. januar 2000 (feil) eller 1. januar 2001 (riktig).

 

PS: Takk for iherdige og opplysende innlegg, SeaLion. Tør jeg gjette på at du driver med programmering?

Lenke til kommentar

Året et jo synonymt med hva alderen til "Jesus" ville ha vært nå? I år 20 e.kr., var "Jesus" 20 år? Eller mener du at han var 19år og levde i sitt 20-ende år? Kan forsåvidt bytte ut Jesus med hvem som helst, la oss kalle han Jens, en liten egypter som ble født, etter vår tidsregning, ett år etter kalenderens start.

 

Det heter jo før og etter krisi fødsel, så 1 e.kr. vil jo våre ett år etter han ble født, aldri ble han født ett år før år 1 = år 0.

 

Hvis ikke blir jo år 2010 e.kr. egentlig 2009 år etter hans egentlige fødsel? Hvorfor heter det da e.kr. og f.kr.?

 

Og man begynner jo å telle fra 0. Har man 0 epler har man ingen epler. Har man et halvt eple har man 0,5 epler, ikke 1,5 epler?

 

Samme med finger-prinsippet ditt, hadde du kutta av deg alle fingrene hadde du hatt 0 fingre. Hadde du kuttet av deg 9 hadde du hatt 1 finger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...